Inlägg från: Heloise |Visa alla inlägg
  • Heloise

Vad är det för fel med brudöverföring??

Sonja68 skrev 2010-05-12 08:39:18 följande:
    Precis som mrsJR hade jag ingen aning om att det förekom brudöverlämning i Sverige, det blev jag varse först när jag halkade in här på BT. Jag blev väldigt förvånad faktiskt!Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har tillämpat brudöverlämning eller ens funderat på att göra det! Det är ju liksom inte en svensk tradition.Inte heller min man eller hans släkt har någonsin nämnt det, de är från ett Östeuropeiskt land.Jag trodde också att det bara förekom i andra länder som England och USA.
    Det är samma för mig, jag har bara varit på ett bröllop med brudöverlämning och det var på min syrra och hennes amerikanske makes bröllop. Där hon mer eller mindre gav min pappa ultimatumet att antingen går du med mig in eller så kommer du inte alls.

Min pappa fegade ur( efter månader av diskussioner och bråk) och lämnade motvilligt bort sin vuxna dotter, något han än i dag ångrar att han gick med på!

Jag ska faktiskt på ett till bröllop där bruden kommer att överlämnas av sin far, hon är grekiska och han är svensk. Jag är fortfarande emot brudöverlämning, men det är inte mitt val utan hennes, och de gifter sig inte i svenska kyrkan utan i en ortodox ceremoni utomhus.

• Heloise

Pokaloo/

Du verkar ha missat en viktig detalj i successionsordningen, det är fastställt enligt grundlag att den förstfödda skall vara tronarvinge( kognatisk)

Kungahuset måste följa lagen, ergo Vickan är kronprinsessa. Kungen var EMOT den här lagen men kungahuset hade i princip två val, rätta sig efter lagen eller så hade Sverige blivit en republik. Det var väl bättre med en Drottning än att alla blev avsatta.

Den enda medlemmen av kungafamiljen som står utanför lagen är Kungen, alla andra är vanliga hederliga svenska medborgare som inte få mörda/stjäla/köra packad/ eller langa knark.

Dessutom så är det inte bara pappa som ska godkänna Daniel utan även regeringen, så jag tycker verkligen att Fredrik Reinfeldt ska gå på andra sidan Viktoria.

• Heloise
    Rufsas skrev 2010-06-01 13:37:26 följande:
    Men nu börjar ju tråden balla ur lite väl. Fredrik Reinfeldt? Detta handlar om en tjej. Den här tjejen råkar vara prinsessa. Den här tjejen HAR de facto en speciell relation till sin pappa - det har nog många märkt. Låt henne nu göra som hon vill. Sedan vad alla tycker är ju en helt annan femma. Man måste inte älska alla, men man måste respektera alla. Detsamma gäller medlemmar här på forumet.
    Jag svarade på det faktum att en del tycker att eftersom kungen måste godkänna Daniel så är det klart att han ska lämna över Viktoria, då har man inte läst på, det är även regeringen som måste godkänna Daniel. Så ska man ha det som utgpngspunkt så bör man ju i sådana fall ta med Reinfeldt också...

Jag har inga problem med att respektera att vissa tjejer tycker att det är fint, och andra som jag då tycker att det är avskyvärt, men det är förvånandsvärt få tjejer som gillar överföring som säger att " ja men jag kan verkligen förstå att du tycker att det ser hemskt ut och att du tycker att det är en unken och smutsig tradition"

Konstigt att det alltid ska vara åt ett håll!

Folk får gå in med sin pappa, om de gifter sig borgligt eller om de inte har någon form av respekt för kyrkan och tjatar sig till en överlämning i kyrkan.

Men det är min fulla rätt att anse att det är illa. Du kan vända det hur du vill men i mina ögon är det fel, jag tycker att det är en unken osvensk tradition som fått fäste i Sverige tack vare Hollywood. Det står jag för och jag skäms inte för det heller.

• Heloise

Med det sagt så menar jag naturligtvis inte att kvinnor som väljer att gå in med sin pappa är förtryckta eller osjälvständiga eller ointelligenta, bara att de ser helt annorlunda på det här än jag gör och det respekterar jag fullt ut, och jag är övertygad om att de får vackra underbara bröllop.

Man behöver inte vara överrens eller tycka lika, hur roligt skulle det vara? 

Men jag måste få tycka att det är fel, precis som du får tycka att det är rätt. Det är itne ett personangrepp, att jag är emot brudöverlämning betyder inte att jag tycker tilla om de som är för brudöverlämning.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??