Inlägg från: Astro |Visa alla inlägg
  • Astro

Vad är det för fel med brudöverföring??

Vad skönt att se att det inte bara är jag som tycker det är trist med det här! Tycker överlag att det är lite pinsamt att vår framtida drottning inte kan gå uppför altargången med sin blivande. Man har visst sagt att det är familjetradition för kungens systrar blev framledda av sin farfar eller nåt, men ändå... Tråkigt! Hon borde ju föregå med gott exempel i den svenska och härligt jämställda traditionen!!

• Astro
    Bridezella skrev 2010-06-01 06:38:22 följande:
    Har bara en tanke.......Ni som är EMOT denna sed - vad anser ni om att de flesta fruar tar sina mäns efternamn?Är inte det också fel?Och där har vi en bra anledning till att låta pappan överlämna bruden; hon bär ju sin pappas efternamn tills den dag hon gifter sig och då får sin mans efternamn. (oftast)
    Fast det där håller ju på att luckras upp mer och mer! Många byter ju inte namn utan fortsätter ha varsitt, andra tar kvinnans och i vissa fall behåller den som byter sitt eget namn som mellannamn. Det där med att ta mannens namn är väl vanligast just för att "det alltid har varit så" men det börjar ju luckras upp. Och om man har två lika namn eller svårt att välja kan det ju vara rätt skönt att det finns något slags "så brukar man göra" så slipper man fundera för mycket....

Jag står fast vid att  vår framtida drottning bör använda sig av den svenska traditionen...

• Astro
    Sonja68 skrev 2010-06-01 12:09:31 följande:
      Successionsordningen ändrades 1980 har jag för mig och ligger under grundlagarna om jag inte minns helt galet. Och det var väl toppen att den ändrades så att vi har möjligheten att även ha kvinnliga regenter i Sverige. Och där följer kungahuset lagen alltså, det är ju bra Jag tror inte jag hävdat att man ska följa traditionen till punkt och pricka. Jag tycker bara att eftersom vi nu råkas ha en, i mitt och mångas med mig tycke, jättefin och jämlik tradition i den Svenska kyrkan så är det synd att vår kronprinsessa, som ju är vår reklampelare för Sverige, väljer att förkasta den och anamma en bl.a. amerikansk tradition som i mitt tycke känns omodern och för mig symboliserar kvinnan som en osjälvständig individ som lämnas från man till man.
    Bra skrivet! Jag håller med!
  • Astro

Jösses vad många ömma tår som trampats på.... Illa att de som är för brudöverlämning blir så obekväma att de skäller vilt på oss andra. Själv har jag erfarenhet av både och. Min syster blev överlämnad, men det berodde på att hon gifte sig med en man av anglosaxisk tradition och det var ett sätt att göra vigseln, som hölls i Sverige, mer "hemtrevlig" eller vad man ska säga för hans släkt. Vår pappa var dessutom svårt sjuk och det hela blev väldigt fint för oss.

Nu när jag själv började planera bröllop så trodde jag att brudöverlämning var lika svenskt som att gå inte tillsammans, och min plan eftersom jag nu inte längre har någon pappa i livet var att gå in själv till min väntande karl, för jag trodde det var så man gjorde. Men när jag fick klart för mig symboliken i det hela och framförallt symboliken i den svenska traditionen attt gå in tillsammans så fick jag en annan åsikt! Jag tycker det känns helt rätt att gå in ihop.

Däremot tänker jag inte fördöma de som väljer att överlämnas. Om det känns rätt, fint bra, gör så då. Men kanske inte i Svenska Kyrkan om det inte finns speciella skäl? Men döm då inte mig för att jag tycker det är en tvivelaktig symbolik. Och vad gäller Vickan så tycker jag att en blivande svensk regent ska framhålla svenska traditioner!

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??