Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Vad är det för fel med brudöverföring??

Heloise skrev 2010-06-01 14:05:31 följande:
    Med det sagt så menar jag naturligtvis inte att kvinnor som väljer att gå in med sin pappa är förtryckta eller osjälvständiga eller ointelligenta, bara att de ser helt annorlunda på det här än jag gör och det respekterar jag fullt ut, och jag är övertygad om att de får vackra underbara bröllop. Man behöver inte vara överrens eller tycka lika, hur roligt skulle det vara?  Men jag måste få tycka att det är fel, precis som du får tycka att det är rätt. Det är itne ett personangrepp, att jag är emot brudöverlämning betyder inte att jag tycker tilla om de som är för brudöverlämning.

"Hear, hear"! Som engelsmännen säger!

• Soldemor

Bridezella skrev 2010-06-02 22:16:51 följande:
    En fråga till:Hur kommer det sig att en del präster i svenska kyrkan tillåter brudöverlämning? Eftersom det låter på er som att man annars ska göra det borgerligt och inte tvinga fram det i kyrkan, trots att de inte vill?Jag har inte diskuterat det här med vår präst än, men skulle hon säga nej, eller vara tveksam till det, så skulle jag respektera det och gå in ihop med min sambo.På många av er låter det som att alla som är för brudöverlämning tvingar kyrkan att gå med på det..... Menar inte att alla har sagt så, men man får den känslan från flera av er motståndare härinne.

Har man inget klart direktiv från sin biskop eller kyrkoherde, kan man som präst inte förbjuda det, bara förklara symboliken och vilka signaler det sänder, oavsett vad bruden själv anser om företeelsen som sådan. Därför måste en del av oss tillåta det, även om vi inte tycker om det. Jag brukar säga till de brudar som framhärdar, att vigselgudstjänsten börjar när paret står vid altarringen, därför kan  jag heller inte svara på hur de skall genomföra överlämningen.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??