Inlägg från: kullaberg |Visa alla inlägg
  • kullaberg

Vad är det för fel med brudöverföring??

Bridezella skrev 2010-06-02 22:16:51 följande:
    En fråga till:Hur kommer det sig att en del präster i svenska kyrkan tillåter brudöverlämning? Eftersom det låter på er som att man annars ska göra det borgerligt och inte tvinga fram det i kyrkan, trots att de inte vill?Jag har inte diskuterat det här med vår präst än, men skulle hon säga nej, eller vara tveksam till det, så skulle jag respektera det och gå in ihop med min sambo.På många av er låter det som att alla som är för brudöverlämning tvingar kyrkan att gå med på det..... Menar inte att alla har sagt så, men man får den känslan från flera av er motståndare härinne.
    När vi pratade med vår präst sa han att han hade absolut inget emot att jag gick in med min pappa. Han sa även att det inte stod någonstans HUR brudparet skulle gå in. Det fanns alltså ingen bestämd ordning för det nerskrivet någonstans.

Hade han haft något emot att jag gick in med pappa hade jag gått in med min sambo. Hade absolut inte stått där som någon tjurig 4åring och hävdat att jag gör som jag vill.. Jag har noga övervägt vem jag ska gå in med och jag och min sambo är rörande överens om att tillåter prästen det så går jag in med pappa. Annars går vi in tillsammans. Nu kommer jag som sagt gå in med pappa.

Och ja, jag har tagit till mig av alla argument men ändå kommit fram till att det får bli så här. Jag är dansk, det är en dansk tradition och så vill både jag och min sambo att vi ska göra. Och prästen har inget emot det.

• kullaberg

Då faller väl vår präst in under någon av dom ovan nämnda beskrivningarna. Men jag fick bra förtroende för honom och det INTE bara för att han inte hade något emot att jag gick med pappa...

Och jag har svårt att förstå varför man inte skulle kunna gå in med sin pappa och ut med den man älskar mest av alla...
    Jag har inte varit på något annat typ av bröllop så för mig har det alltid varit det som var första valet. Nu har jag visserligen bara utländsk släkt.
    Men som sagt, hade prästen sagt NEJ hade vi respekterat det så klart!

• kullaberg
    Duchess skrev 2010-06-03 11:28:11 följande:
      Men varför är det bara bruden som ska gå in med sin pappa? Varför går inte brudgummen in med pappa eller mamma? Den dag det är lika många brudgummar som överlämnas så är jag beredd att gå med på att överlämningens innebörd är på väg att förändras. Men så ser det inte ut idag.
    Absolut, jag är beredd att hålla med dig där till viss del. Och jag frågade faktikst min m2b (efter alla inlägg här på BT om detta ämne) om han ville gå in med sin mamma eller pappa. Nu vill han inte det, utan vill att det ska vara enligt vår tradition (dansk). Sen kan man ju diskutera hit och dit att vi kanske ska gifta oss i Danmark etc. Det finns ju alltid en miljon åsikter om allt.

Jag ville mest bara lyfta upp dels att vår präst inte hade något emot det och att han sa att det inte fanns något skriftligt på hur man ska gå in. Plus att jag har tagit alla argument och vägt för och emot noga innan vi till sist höll fast vid att göra som vi velat från början.

Ibland känns det nämligen som att ni som är emot att man går in med sin pappa tror att vi andra inte har tänkt igenom det alls på något sätt. Jag ville bara lyfta fram att jag faktiskt har tagit åt mig av era argument. Sen att jag har bestämt mig för gå in med pappa iaf, är ju en annan sak.

• kullaberg
    Burre Präst skrev 2010-06-03 15:51:10 följande:
    Onekligen är de flesta argument  för brudöverlämning jag stött på inte speciellt genomtänkta så jag har säkert , mentalt i alla fall, gjort mig skyldig till den generaliseringen. Men nu blir jag ju ohyggligt nyfiken och vill hemskt gärna ta del av hur du resonerat och vägt argumenten för dig själv. Om du vill, förstås, du tar ju risken att få på nöten av en och annan skribent om du vågar dig på att vara personlig.
    Jag ska försöka

Personligen ser jag inte det som att jag är underordnad på något sätt om jag går in med min pappa. Jag ser inte det som den symboliken. Min mamma gick in med sin pappa när hon gifte sig med min pappa. Min kusin gick in med sin pappa etc etc. Som jag sa, jag kommer från ett annat land där det är tradition att gå in med sin pappa. Jag har aldrig tänkt mig något annat. När jag sen här på BT stötte på att det faktiskt fanns folk som var emot detta så försökte jag ta åt mig av argumenten för att fatta ett moget beslut då jag ändå ska gifta mig i svenska kyrkan. Men jag kunde inte ta till mig att dessa argument var starkare än mina egna, alltså valde vi ändå att jag ska gå in med min pappa.

Givetvis kollade vi med kyrkan och prästen först då jag som jag har sagt aldrig skulle strida för det om kyrkan och prästen på något sätt var emot det. Jag har pratat både med hon som jobbar på pastorsexpiditionen och vår präst om det. Och ingen var emot det. Alltså fortskred vi i våra planer.

Jag kan inte se att jag skulle förändra världen för att jag väljer att INTE gå in med in med min pappa. Jag kan förändra världen på andra sätt men min vigsel med våra närmsta släktingar och vänner, nej, tyvärr.

Vad jag ville föra fram med mitt första inlägg var egentligen bara att det faktiskt finns brudar (och brudgummar) som har tagit åt sig av argument för och emot, vägt dessa och sedan ändå fattat ett beslut om att gå in med brudens pappa.

Detta är inte heller någon "hollywood" fantasi från min sida, vilket också många verkar tro vara den enda anledningen till att gå in med sin pappa. Jag har som sagt aldrig tidigare (innan BT alltså ) reflekterat över att gå in på annat sätt.

Hoppas jag förklarade mig någorlunda utan att gå allt för djupt in i ämnet, vilket jag inte har tid med just nu, men vem vet, jag kanske kommer tillbaka med ett längre inlägg senare

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??