Vad är det för fel med brudöverföring??
Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. Då försvinner en stor del av det här problemet automatiskt.
Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. Då försvinner en stor del av det här problemet automatiskt.
Jag har ett tips!
Ärligt talat så hade jag inte blivit förvånad om ett sådant tal hade avslutats med ".. så rösta på Sverigedemokraterna i höst".
Jo, det finns en anledning till att symbolik inte är begränsad till en viss tid eller ett visst land. Jag tror t ex att du skulle bli rätt så upprörd om jag ville ha svastikor på min brudklänning. Varför? Självklart är det så att vissa symboler har en historik och associationer som är gemensamma för oss alla. Det är själva poängen med symbolik.
För övrigt blir du inte utesluten ur kyrkan bara för att du kanske inte får utforma en vigselgudstjänst efter dina egna önskemål. Kyrkan är fylld av symbolik, och de flesta präster är överens om att brudöverlämningen inte avspeglar Svenska Kyrkans syn på relationen mellan man och kvinna. Därför är de flesta emot att införa en sådan sedvänja i Sverige.
Och nej, det handlar inte om att jag tror att alla brudar som överlämnas är förtryckta små tjejer. Tvärtom. De allra flesta som gifter sig är vuxna kvinnor med en hel del skinn på näsan. Många har dessutom levt med sin blivande make i flera år och har ofta också barn tillsammans. Hur kan man då vilja leka med en symbolik som är en grym verklighet för många kvinnor runtom i världen än idag? Nej, jag fattar tyvärr inte det.
Om jag ska dra en slutsats av vad jag läst tidigare här på BT rent generellt, så betyder "modern" präst/församling några som inte tar så hårt på kyrkohandboken och övriga kyrkliga förhållningssätt. Man kan strunta i psalmer i vigselgudstjänsten, dra ner på gudsnacket och gärna vara lättsam. (Lättsam betyder för övrigt att man inte pratar så mycket om Bibelns budskap).
Även Aftonbladets ledarsida tycker till i frågan:
http://www.aftonbladet.se/ledare/article7141672.ab?sms_ss=facebook
Däremot kan man ställa kungahusets medlemmar till svars för sitt agerande i aktuella frågor. Att kungen gärna lämnar över Victoria är ju ingen chock - han var ju t o m emot kvinnlig tronföljd när den infördes.....
Jag kan (tyvärr) ge minst två andra förklaringar, förutom Soldemors, till att det finns präster som tillåter brudöverlämning.
Dels finns det präster som är dumsnälla. Eftersom de så gärna vill vara brudparet till lags så tillåter det alla brudparets önskemål - byta bort psalmer, brudöverlämning, ingen bibelläsning, hunden som ringbärare.. you name it. Förutom att det går emot kyrkans ordning för vigselgudstjänsten så menar jag också att det är att göra sig själv en otjänst. Väljer man en kyrklig vigsel så är det vissa saker som ingår, och andra som inte ingår. Det är bra för båda parter att känna sig trygga med ramarna.
Dels finns det präster (även om de inte är många) som tillåter brudöverlämning eftersom det stämmer överens med deras egen privata syn på hur relationen man-kvinna bör se ut. En präst som t ex anser att kvinnor inte bör vara präster och att kvinnan i en relation skall vara underordnad mannen, han lär inte ha några invändningar mot en brudöverlämning. Snarare tvärtom.
Men varför är det bara bruden som ska gå in med sin pappa? Varför går inte brudgummen in med pappa eller mamma?
Den dag det är lika många brudgummar som överlämnas så är jag beredd att gå med på att överlämningens innebörd är på väg att förändras. Men så ser det inte ut idag.