Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Vad är det för fel med brudöverföring??

Dags att gjuta lite olja på brasan igen kanske?

Jag såg just ett pressmeddelande från hovet (det kungliga alltså, inte isstadion) där det framgår att kronprinsessan har bestämt sig för att ledas in av sin pappa kungen.

För att förekomma alla som nu gladeligen vill följa i sessans spår vill jag slå fast att brudöverlämning är helt OK i de fall bruden genom lag måste ha sin fars tillåtelse till äktenskapet.

Sen tycker jag att det är en förlegad och minst sagt unken tradition vi nu importerar. Kna vi inte importera roligare traditioner istället?

• Burre Präst
    passionsblomman skrev 2010-05-31 12:59:43 följande:
    Vänta nu lite här...bara för att TS använder det egnenpåkomna ordet "brudöverföring" så behöver vi väl inte anamma det rakt av allihop? Brudöverlämning är det väl ändå vi diskuterar. Överföringar görs mellan olika bankkonton, och det må ha förekommit förr, men nog hoppas jag att Kungen inte för över reda pengar till familjen Ockelbo...
    Hmmm... borde inte familjen i Ockelbo få en liten slant för att Daniel ställer upp och gör sitt för att ätten Bernadotte skall fortleva? Det kan väl vara värt en överföring?

• Burre Präst

Ingen som jag sett av oss som är emot seden med brudöverlämning har menat att de som väljer den är svaga och förtryckta kvinnor som inte får göra som de vill. Därför är det smått frustrerande att gång på gång få svar enligt mallen: "Jomen JAG har minnsann valt det SJÄLV, Då kan det väl inte vara förtryckande?"

Det är inte det saken handlar om!

Det främsta argumentet för brudöverlämning är: "För att JAG vill det!" Sen finns det variationer av typen "Jag har så bra kontakt med min pappa" eller liknande, men i grunden bygger det på att bruden med lust och glädje ser fram emot att få göra det.

Argumentet mot bygger på att våra handlingar påverkar omvärlden och att det finns en moralisk skyldighet att ta hänsyn till vad mina handlingar får för följder, både för mig själv och andra.

Det logiska svaret är då "Jag gör som jag vill!" vilket bygger på en helt annan moral, nämligen att så länge jag kan göra något har jag rätt att göra det och vilka följder det får för andra är inte mitt ansvar. "Sköt dig själv och skit i andra" med andra ord.

Och jag tror faktiskt inte att det är den moral som de flest härinne vill leva efter!

• Burre Präst
    kullaberg skrev 2010-06-03 12:22:20 följande:
    Ibland känns det nämligen som att ni som är emot att man går in med sin pappa tror att vi andra inte har tänkt igenom det alls på något sätt. Jag ville bara lyfta fram att jag faktiskt har tagit åt mig av era argument. Sen att jag har bestämt mig för gå in med pappa iaf, är ju en annan sak.
    Onekligen är de flesta argument  för brudöverlämning jag stött på inte speciellt genomtänkta så jag har säkert , mentalt i alla fall, gjort mig skyldig till den generaliseringen.

Men nu blir jag ju ohyggligt nyfiken och vill hemskt gärna ta del av hur du resonerat och vägt argumenten för dig själv. Om du vill, förstås, du tar ju risken att få på nöten av en och annan skribent om du vågar dig på att vara personlig.

• Burre Präst
    1willB2 skrev 2010-06-02 20:10:49 följande:ycker du att alla de kristna länder som har denna sed är omoraliska/inte tar sitt moraliska ansvar? De är rätt många.
    Eller tycker du att det bara är omoraliskt i Sverige men inte i andra länder?

Jag ser att flera av er skriver att man får vända sig någon annanstans om man vill gifta sig och ha denna företeelse. Om man nu tycker att det är fel/omoraliskt/nedvärderande/sänder fel signaler osv, är inte det att hyckla? Vem värnar man om då man och ena sidan vill förbjuda detta i Svenska kyrkan men tycker är ok att göra på andra ställen?

För att krångla till det så anser jag inte alls att det är omoraliskt, men det beror lite på hur man använder begreppet "moral". Med "moral" har jag i mina tidigare inlägg menat ungefär "den inre kompass man har som vägleder i vilka beslut som är rätt".

Och beroende på vilken moral man tillämpar så kan man komma fram till att brudöverlämning är rätt eller fel. Det enda omoraliska (tycker jag) vore om man kommer fram till att det är fel och bidrar till andra människors förtryck, "men det tänker jag strunta i för jag vill ha ett hollywood-bröllop". Men så tror jag inte det är många som tänker.

Att jag inte i högre grad protesterar mot att brudöverlämning praktiseras på borgerliga vigslar är att det ligger utanför mitt område. De borgerliga vigselförrättare som finns hoppas jag har tänkt igenom detta själva. Men jag vet samtidigt att alla inte är så genomtänkta som man önskar. Eller så är det som Duchess skrev ovan, att man tycker att det är en alldeles utmärklt kvinnosyn att hon är underordnad maken och fadern.

• Burre Präst
    1willB2 skrev 2010-06-03 21:33:02 följande:
      Så du tycker inte att det är något fel på andra kristna länders/prästers inre kompass som använder denna tradition eller bidrar de till förtrycket enligt dig?
    Min egen åsikt är att jämställdhet är något bra som vi alla i samhället tjänar på. Följaktligen menar jag att traditioner som befäster bilden av kvinnan som underordnad mindre bra, oavsett var de tillämpas. Och jag tror att brudöverlämning befäster bilden av kvinnan som underordnad, och detta även om den kvinna som väljer detta gör det av fri vilja.

Andra kan mena att det är bättre att människor har sina klara roller och håller sig till dem.

Den enda gången ens inre kompass är ur funktion är när man tillämpar en annan moral än den man säger sig stå för.

• Burre Präst
    kullaberg skrev 2010-06-04 07:48:32 följande:
    <Klipp, klipp>
    Jag har som sagt aldrig tidigare (innan BT alltså ) reflekterat över att gå in på annat sätt. Hoppas jag förklarade mig någorlunda utan att gå allt för djupt in i ämnet, vilket jag inte har tid med just nu, men vem vet, jag kanske kommer tillbaka med ett längre inlägg senare
    Tack att du tog dig tid att förklara hur du tänkt.

Kommer man från ett land där detta är det vanliga sättet att gå in i kyrkan på bröllopet så kan jag förstå att det krävs mer än de argument jag och andra fört fram för att överge en tradition man är uppvuxen med.

Men jag hoppas du kan förstå mitt motstånd mot att införa denna tradition i Sverige där den inte funnits i någon större omfattning tidigare. Jag tycker att det krävs mer att införa en tradition än att bryta mot den, om du förstår hur jag menar.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??