Inlägg från: 1willB2 |Visa alla inlägg
  • 1willB2

Vad är det för fel med brudöverföring??

Burre Präst skrev 2010-06-01 22:59:34 följande:
    Argumentet mot bygger på att våra handlingar påverkar omvärlden och att det finns en moralisk skyldighet att ta hänsyn till vad mina handlingar får för följder, både för mig själv och andra.
    Tycker du att alla de kristna länder som har denna sed är omoraliska/inte tar sitt moraliska ansvar? De är rätt många.
    Eller tycker du att det bara är omoraliskt i Sverige men inte i andra länder?

Jag ser att flera av er skriver att man får vända sig någon annanstans om man vill gifta sig och ha denna företeelse. Om man nu tycker att det är fel/omoraliskt/nedvärderande/sänder fel signaler osv, är inte det att hyckla? Vem värnar man om då man och ena sidan vill förbjuda detta i Svenska kyrkan men tycker är ok att göra på andra ställen?
  • 1willB2

Sebastiána skrev 2010-06-02 20:33:00 följande:
    Det är en sak om man haft denna tradition från början och behåller den  och en annan sak om man haft en annan tradition (som vi i Sverige) och inför en ny sed.

Varför då?

• 1willB2

Sonja68 skrev 2010-06-02 20:48:02 följande:
    Jag tycker inte om brudöverlämning var det än sker, men om man nu absolut vill ha det så kan man ju välja en borgerlig vigsel och respektera att i kyrkan följer man den ordning som gäller där.  

Det låter mer som att du tycker att det är fel för att kyrkan tycker det, inte för att du värnar om någon annan. Kyrkan har ju dessutom ändrat sig när det gäller mer kontroversiella saker förut, så varför inte i denna sak?

• 1willB2

Burre Präst skrev 2010-06-03 17:18:27 följande:
    För att krångla till det så anser jag inte alls att det är omoraliskt, men det beror lite på hur man använder begreppet "moral". Med "moral" har jag i mina tidigare inlägg menat ungefär "den inre kompass man har som vägleder i vilka beslut som är rätt". Och beroende på vilken moral man tillämpar så kan man komma fram till att brudöverlämning är rätt eller fel. Det enda omoraliska (tycker jag) vore om man kommer fram till att det är fel och bidrar till andra människors förtryck, "men det tänker jag strunta i för jag vill ha ett hollywood-bröllop". Men så tror jag inte det är många som tänker.

Så du tycker inte att det är något fel på andra kristna länders/prästers inre kompass som använder denna tradition eller bidrar de till förtrycket enligt dig?

• 1willB2

Aleta skrev 2010-06-04 07:53:08 följande:
    Det är tyvärr så att på ställen i världen där man inte har kommit så långt med jämställdheten så är det betydligt svårare att komma tillrätta med traditioner som är negativa. De ses som helt normala och upprätthålls även av de personer som det är till störst nackdel för.

Visst är det då konstigt att bland de länder som har traditionen att pappan går med sin dotter finns de mest jämställda länderna i världen t. ex. Finland, Norge, Danmark, Island? För övrigt tillhör de alla samma kyrka som vi, allt kommer inte från Hollywood… som vissa tycks tro.

De förtryckta kvinnorna som ni värnar om tillhör ofta inte ens vår religion och deras bröllopsseder ser helt annorlunda ut än våra. Det torde betyda att den mening vi själva lägger in sättet att gå in i kyrkan är den som gäller och som fria kvinnor borde det vara fritt för oss att tycka vad vi vill om det. För allt vi vet kanske de förtryckta kvinnornas tankar om giftermål i det stora hela är en association till förtryck då de själva inte har något val, borde vi för den skull låta bli att gifta oss? Trots allt så har giftermålet förr i tiden också för oss varit något vi inte hade något att säga till om, vilket är en tradition som ändrats. 

De förtryckta kvinnornas religion är för övrigt ganska ovidkommande för deras förtryckta tillvaro då förtrycket oftare beror på landets politik än något annat, vilket ytterligare stärker mig i min tro att om man vill arbeta för jämställdhet och nå resultat måste man anpassa medlen efter orsakerna.

• 1willB2

Burre Präst skrev 2010-06-03 22:31:06 följande:
    Min egen åsikt är att jämställdhet är något bra som vi alla i samhället tjänar på. Följaktligen menar jag att traditioner som befäster bilden av kvinnan som underordnad mindre bra, oavsett var de tillämpas. Och jag tror att brudöverlämning befäster bilden av kvinnan som underordnad, och detta även om den kvinna som väljer detta gör det av fri vilja.

Känner du inga präster i våra grannländer du kan prata med och dryfta denna fråga? De tycker med all sannolikhet precis som de flesta andra att jämställdhet är något som alla i samhället tjänar på. Du slår fast att denna tradition befäster bilden av kvinnan som underordnad vilket jag tror skulle kunna vara värdefullt för dig att få en kollegas inblick i, en kollega från ett jämställt land med denna tradition.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??