Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Vad är det för fel med brudöverföring??

summer2011 skrev 2010-05-07 10:06:58 följande:
      Håller med! HAN FÖLJER TILL ALTARET!Det är ingen jäkla överlämning av ngn "vara" Men för er som tolkar det så, låt inte eran papa FÖLJA er fram då! Alla får väl göra som dom vill eller? Själv vill jag att min lillebror ska FÖLJA mig till altaret punkt slut
    Ja, gör som du vill, men gör det inte i svenska kyrkan tack.

Att du sedan gör som du vill betyder inte att det påverkar kvinnosynen i samhället totalt sett även om just din påverkan inte är så stor, men många brudöverlämningar tillsammans blir som många bäckar små...

• Aleta

Rufsas skrev 2010-05-07 10:08:49 följande:
    Okej, jag måste ställa en fråga till alla som är emot brudöverlämning och som tycker att man ska gå in tillsammans som brudpar: Vad tycker ni om att brudgummen går in ensam först och sedan när han står där framme så går bruden in? Jag tycker att det verkar vara väldigt svart och vitt nämligen. Antingen brudöverlämning eller att man går in ihop. Det finns ju faktiskt en gråzon också.

Om jag ska låta bli att vara politisk korrekt och skriva vad jag faktiskt tycker så är det att bruden vill ha allt fokus på bara sig och att det är ganska larvigt. Det är vad jag tycker när det gäller att gå in ensam, men det är bara en åsikt.

Just själva överlämningen av en kvinna från en man till en annan är en tydlig symbolik som inte kan misstolkas. Om det var så att mannen i 50% av fallen lämnades över av sin mor till en väntande brud skulle jag inte säga ett smack.

Jag skulle inte heller säga något om det inte var så att större delen av den kvinnliga befolkningen på jorden lever under tvång och inte får väja vem man gifter sig med. Till och med i Sverige tvingas ca 70000 ungdomar in i äktenskap. Ja, de har invandrarbakgrund, desto större anledning att visa upp våra jämlika traditioner tycker jag.

En annan sak är att just svenska kyrkan är emot brudöverlämning och därför kan man välja ett annat trossamfund eller borgerlig vigsel om man absolut ska bli överlämnad. Respektera andras tro precis som man skulle göra med vilken annan kyrka eller moské som helst.

Sedan är jag dessutom övertygad att om detta blir jättevanligt så påverkar det våra döttrar och deras döttrar i framtiden för att vi inför symboliska handlingar som är tydligt kvinnoförnedrande.

• Aleta
    Pärlis skrev 2010-05-07 11:23:56 följande:
      Min mamma då? Jo, som jag har skrivit så har hon och min syster varit delaktiga i bröllopet genom att följa med mig och prova klänningar och skor och så. Det har ju inte pappa. Och jag vill inte att han bara ska va min chaufför så därför vill jag att han ska följa mig så att han också får vara med. Jag och min blivande kommer står där framme sen och stötta varandra. Du vill att din blivande man ska följa dig...och jag vill att min pappa ska följa mig. Så är det bara.Nä, mina blivande svärföräldrar är inte oviktiga för mig. Men det är ju inte de som är mina föräldrar...det är ju av mina föräldrar och min pappa som jag vill ha det stödet. Det är väl inte så konstigt. Det är ju med mina föräldrar jag bodde i typ 22 år. Inte mina svärföräldrar även om jag har känt dem länge.
    Det var en annan tjej för ett tag sedan som svarade så här på samma fråga: "Jo, min mamma är också delaktig, hon syr ju klänningen och hjälper till med dukningen."
    Man kanske inte har så jämlika förhållanden i familjen man kommer ifrån, kan det vara så?

Jag tycker inte att följa med och titta på klänningar och skor är i paritet med att gå in i kyrkan. Mamma jobbar, pappa får allt beröm.

• Aleta
    bobods skrev 2010-05-07 16:20:06 följande:
    Well said, Aleta. 
    Tack.
  • Aleta
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:33:05 följande:
      Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!
    Ja, det är rätt, vi skiter i alla andra!

TJOHO -inget ansvar och dåligt samvete längre. Låt andra svälta ihjäl, dö av gifter och föroreningar så att vi ska få ha det så bra som möjligt. Det är JÄTTEBRA att det finns företag som testar läkemedel och annat på folk i tredje världen. Om de dör eller blir skadade så bryr sig ju ändå ingen.

Att sticka huvudet i sanden och låtsas som inget måste ju vara den absolut bästa livsfilosofin någonsin.

*ironi*

• Aleta
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:47:56 följande:
      Nu tänkte ju jag mer på mitt bröllop om min pappa kan föra in mig eller inte.. Jag la för en sekund svälten i mellanöstern åt sidan för en stund... Straffa mig! ;) ;) ;P
    Här kommer straffet! 10 armhävningar! 1-2-1-2-jobba på.
  • Aleta
    mrsJR skrev 2010-05-07 17:22:44 följande:
    Vad tror du Superstarfia, ska vi starta ett enfrågeparti och ställa upp i kyrkovalet så att det blir lite ordning i den här frågan?  
    Jaaaaa!
  • Aleta
    a n n a skrev 2010-05-08 18:18:47 följande:
    då min pappa inte längre finns i livet och det isf skulle finnas två bröder eller min mamma att välja på vid en eventuell brudöverlämning så skulle jag ju faktiskt lika gärna kunna låta min exmake lämna över mig - symboliken känns liksom densamma...men passar mig? nope!
    Exmake skulle ju bli alldeles korrekt i sammanhanget. Från en förmyndare till nästa. (Hugaligen! )
  • Aleta

Finns det något par här som vill ha brudöverlämning i svenska kyrkan?
    I så fall undrar jag hur ni ställer er till att ärkebiskopen själv avråder från det?

Är det OK att strunta i vad han säger bara för att det är svenska kyrkan?

Om det hade varit någon "coolare" som Dalai Lama" eller någon mer "skrämmande" som Ayatolla Ali Khamenei skulle ni ha gjort tvärt om då också?

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??