Inlägg från: Sonja68 |Visa alla inlägg
  • Sonja68

Vad är det för fel med brudöverföring??

summer2011 skrev 2010-05-07 10:06:58 följande:
      Håller med! HAN FÖLJER TILL ALTARET!Det är ingen jäkla överlämning av ngn "vara" Men för er som tolkar det så, låt inte eran papa FÖLJA er fram då! Alla får väl göra som dom vill eller? Själv vill jag att min lillebror ska FÖLJA mig till altaret punkt slut

Men om man vigs i kyrkan så kan man inte göra som man vill, kyrkan har en gudstjänstordning för vigsel t ex som man ska följa. Och prästen kan ju motsätta sig en brudöverlämning. Då får man ju acceptera det. Men om man gifter sig borerligt däremot så har man ju större frihet att utforma vigseln som man vill. 

Rufsas skrev 2010-05-07 11:26:45 följande:

Jag tycker nog att Pärlis poäng är ganska bra. Min mamma och syster har varit väldigt aktiva och engagerade till annat. Varför ska inte pappa få en "uppgift" också för att involvera honom också?

Min pappa höll ett jättefint tal vid middagen till oss, han såg det som sin frivilliga "uppgift" och det var en fin medverkan

• Sonja68

Precis som mrsJR hade jag ingen aning om att det förekom brudöverlämning i Sverige, det blev jag varse först när jag halkade in här på BT. Jag blev väldigt förvånad faktiskt!
    Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har tillämpat brudöverlämning eller ens funderat på att göra det! Det är ju liksom inte en svensk tradition.
    Inte heller min man eller hans släkt har någonsin nämnt det, de är från ett Östeuropeiskt land.
    Jag trodde också att det bara förekom i andra länder som England och USA.

• Sonja68

Varför ska hon visa att det är just PAPPA hon älskar och varför är det just PAPPAS stöd som är så viktigt och PAPPA som ska äras med en fin gest hela tiden?

Jag tycker också det ser så inni nordens töntigt ut när en självständig, vuxen kvinna på 30+ måste ledas fram till sin blivande make. Vare sig det är av mamma eller pappa.

Jag och min man ville ära varandra och visa hur mycket vi älskar varandra och att vi är varandras stora stöd i livet när det gäller. Därför gick vi in tillsammans.

Jag har inte tagit min mans efternamn. Han tog mitt som mellannamn istället.

• Sonja68

Vad gäller efternamn så får folk göra precis som de vill för mig, det är deras lagliga rätt. Det finns namnregler och de styr Skatteverket över tror jag.
    I Svenska kyrkan har man en vigselordning där brudparet går in tillsammans.
    Eftersom jag är medlem i Svenska kyrkan en del av en församling så vill jag att man följer kyrkoordningen vid vigsel. Jag betalar skatt till Svenska kyrkan och jag betalar skatt för att Victoria ska representera Sverige och då tycker jag att hon kan följa de regler och traditioner vi har i det land hon representerar.
    Alla andra som vill bli överlämnade vid sin vigsel, kan gifta sig borgerligt och jag säger inte ett ord om det. Men jag tycker fortfarande det är lite märkligt och att det sänder ut konstiga signaler. Men det är ju bara min åsikt. Vilken jag har rätt till.

• Sonja68

Är det någon som har sagt att en tjej som överlämnas av sin far ÄGS av sin far?
    Det vet alla att i Sverige 2010 så är knappast så fallet. Hoppas jag i alla fall. MEN det sänder ut konstiga signaler som stöder en gammal, unken tradition då kvinnor faktiskt inte hade makten eller rätten att välja sin make själv och var en man underdånig hela sitt liv. Därför tycker jag det är synd att man väljer en sån handling när vi nu har en jättefin tradition i Svenska kyrkan att brudparet går in tillsammans.

Ang din väns story som jag klippt ut här nedan, så tycker JAG att det ur ett genusperspektiv kändes mer jämlikt och inte sänder ut lika dåliga signaler som när enbart bruden blir överlämnad, då oftast av far eller en annan manlig släkting.
    Men fortfarande förstår jag inte varför man som brudpar inte vill gå in tillsammans? Varför man måste blanda in andra som ska föra en  och stödja en och ditten och datten. Men alla har vi våra skäl, och därför är det ju jättebra att man kan välja en borgerlig vigsel där man har betydligt större frihet att utforma ceremonin precis som man vill.

Pokaloo skrev 2010-05-31 22:06:48 följande:
    Min närmsta vän vars far är död.. hans mor följde honom till altaret (vad ägs han också av sin mor o lämnas över till nya kvinnan att äga honom?) o väntade in sin brud som blev förd av sin bror (hennes far är också död).. är det okey eller ska det också buas o ojas från killarna nu?
  • Sonja68

Rufsas skrev 2010-06-01 09:00:06 följande:
    Sonja68, men så du menar att bara för att du betalar skatt för Victoria så ska du bestämma hur hon ska bete sig? Jag menar, det finns ju fortfarande präster som faktiskt tillåter brudöverlämning - är det inte dem du ska försöka att påverka? Exemeplvis genom kyrkovalet. Har svårt för när människor inte går till pudelns kärna. Och jag betalar också skatt, ger det mig rättigheter att begära att kungafamiljen beter sig på vissa sätt i andra sammanhang också? Glöm inte att det är människor det handlar om. Jag är definitivt inte rojalist, men det finns kött och blod där bakom som man måste se.

Ja visst HAR jag försökt, och kommer FORTSÄTTA att försöka påverka de präster som tillåter brudöverlämning. Bl a genom just kyrkovalet. Jag tycker inte det är okej att de tillåter det.
    Och nej jag kan inte bestämma hur Victoria ska bete sig i alla lägen eftersom hon är en människa.
    Men jag tycker jag kan kräva att hon representerar Sverige på ett bra sätt, att hon visar vad Sverige står för och en del av våra traditioner som är speciella för Sverige, att hon följer svenska lagar och att om hon ska gifta sig i Svenska kyrkan så ska hon följa den tradition som kyrkan hänvisar till.

• Sonja68

Rufsas; jag är ledsen, det är absolut inte min mening att provocera dig.
    Låt oss ändra ordet "kräva" till "förvänta sig" istället.
    I det ingår även att jag förväntar mig att hon när hon representerar SVerige lyfter fram vår demokrati, våra traditioner, människors lika värde, att hon förvaltar det förtroende hon har som representant för Sverige på ett bra sätt. Om hon knarkar och tar på sig hakkors, fäller rasistiska kommentarer, och skadar andra i sin omgivning så är hon ju knappast en bra representant för Sverige. Nu gör hon ju inte det förstås. Då skulle hon få sparken. Hon vet vad som förväntas av henne.
    Nu är väl en brudöverlämning inte en sån handling som direkt SKADAR andra, men jag tycker att när hon nu har hela världens blickar på sig, skvallerblaskor och alla tvbolag, vore det fint om hon, när hon nu gifter sig kyrkligt, tog tillfället i akt och visade vilken fin, jämlik, tradition VI har i SVerige vid vigsel. Att brudparet går in tillsammans.
    Förstår du hur jag menar?

• Sonja68

Om just brudöverlämningen är så viktig för Victoria så kan hon avsäga sig sin uppgift som tronföljare och gifta sig borgerligt. Jag önskar henne all lycka

• Sonja68

Rufsas skrev 2010-06-01 09:29:39 följande:
    Jag förstår betydligt bättre vad du menar! Tack för förtydligandet. Just när det gäller demokratifrågor är jag lite petig, bara därför jag var tvungen att fråga. Jag tycker för övrigt att det inte bara är exemeplvis kungahuset som borde föregå med gott exempel (vad man nu tycker att det är ) utan även exempelvis idrottsstjärnor som har HUR många beundrare som helst.

Det håller jag verkligen med om! De representerar också Sverige och jag förväntar mig även av dem att de betersig sportsligt, inte sysslar med doping osv. osv.

Min man kommer också från en f.d. diktatur så jag förstår dig också.

Just eftersom vi lever i en demokrati har Victoria faktiskt möjlighet att välja att avsäga sig sin titel, abdikera och göra som hon vill, vid en borgerlig vigsel. Precis som alla andra brudar har den möjligheten.

Nu måste jag jobba, så jag avrundar här.
    No hard feelings Rufsas, okej

• Sonja68

Pokaloo, det är din tolkning.
    Det stämmer inte riktigt med hur jag menar.
    Tronföljden ÄR redan ändrad så nu kan en kvinna sitta som regent.
    Jag ser inget problem med det.
    Victoria lever självklart som vi i en demokrati och har sitt fria val att viga sig borgerligt. Vill hon inte vara Sveriges regent och känner att hon inte vill ställa upp på det som förväntas av henne  så har hon rätt att avsäga sig uppdraget. Och jag skulle förstå henne till fullo.
    Vad är det som inte är demokratiskt i det?
    Victoria är inte vem som helst, hon är blivande regent i Sverige.
    Jag tycker fortfarande att som kronprinsessa av konungariket Sverige så borde hon följa Svenska kyrkans rekommendationer och gå in tillsammans med Daniel.
    Vill hon inte det, så kan hon abdikera, vara som vilken annan brud som helst, ha ett borgerligt bröllop istället och utforma sin dag precis som hon vill.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??