Inlägg från: mrsJR |Visa alla inlägg
  • mrsJR

Vad är det för fel med brudöverföring??

Superstarfia skrev 2010-05-07 13:59:57 följande:
      De är ju de stackars prästerna som blivit ihjältuggade av bridezillas som blivit tvugna att gå med på detta, å så har en brud sagt att jag fick då ska du också få.. å så rullar det på. Nej Kyrkan måste sätta ner foten och säga NEJ!!Det är helt ok att göra de i stadshuset framför kommunalrådet men INTE i kyrkan.. de känns för mig som att man använde kurkan som en kuliss, för att det ska vara så. man gifter sig i kyrkan men vill inte ha med gud eller de andra som kyrkan står för..
    Tycker precis som du! Jag tror det behövs tydligare ställningstaganden från central nivå inom kyrkan, att man gemensamt bestämmer att vi inte accepterar det här istället för att låta prästerna bestämma. Är mycket lättare att säga nej om man har organisationen i ryggen.

Ogillar också när folk använder kyrkan som en "fin" plats utan hänsyn till vad det är. Tror det var häromdagen jag såg en tråd här på BT som frågade om man kunde ha borgerlig vigsel i kyrkan, då undrar man verkligen hur folk tänker.

• mrsJR

Jobbigt när man blir missuppfattad.  Jag är inte emot brudöverlämningar överlag, det är ett fritt land. Jag är däremot emot brudöverlämningar i Svenska kyrkan. 

• mrsJR

Vår präst är en vän till familjen och hon är också hård på den punkten, jag tycker det känns bra att vår vigselpräst står för samma värderingar som oss. 

Ha ha, om man ställer in bröllopet för att man inte får gå in med pappa undrar man om det verkligen är vigseln som är det viktiga eller om det bara är själva bröllopsgrejen man vill åt. Kanske lika bra att de paren inte gifter sig. 

Förstår inte varför folk blir så upprörda över att kyrkan säger nej, passar det inte så finns borgerliga alternativ där man får göra precis som man vill. För tio år sen var det här knappt en diskussion, då var det knappt någon som funderade på att gå in med sin pappa. Vad har alla dessa Hollywoodfilmer gjort med samhället?

• mrsJR
    Rufsas skrev 2010-05-07 14:26:47 följande:
    Jag har frågat min sambo (eftersom det inte spelar någon roll för mig) och han ville gå in först. Även när man är jämställd upplever jag så otroligt många påhopp här på BT bara för att man inte ska gå in ihop. Det innebär inte automatiskt att man "överlämnas" av en förälder. Nu menar inte jag specifikt dig Påfågeln så jag hoppas inte att du tar illa upp. Tycker bara att det är synd att det är så många som är trångsynta. Allt är inte svart eller vitt. Vill även poängtera att vi INTE gifter oss kyrkligt.
    Som Superstarfia säger så får ni göra precis om ni vill om ni gifter er borgerligt, det är det som är hela min poäng. 

Nu handlade dock trådstarten om vad det var för fel på att pappan överlämnar sin dotter vid altaret och man får förutsätta att det som då menades var ett kyrkligt bröllop och att det därför främst är det som diskussionen handlat om.  

Är väl inte konstigt att det här väcker känslor, är ett ganska viktigt ställningstagande tycker jag. Vi som gillar kyrkan och det den står för är såklart rädda om våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra den fina sed vi har eller att människor som inte bryr sig det minsta om Gud ska urholka något som betyder mycket för oss. 

• mrsJR
    Superstarfia skrev 2010-05-07 14:43:09 följande:
      Det lutar nog åt nått sånt.. alternativt får jag ha min låt ut och hans in, eller tvärt om..

Att lotta låter väl som en bra deal, eller om ni hittar ett tredje alternativ som ni båda kan gå med på.
  • mrsJR

Tror att det står att de måste bekänna sig till den rena lutherska läran om jag inte minns fel.  

• mrsJR
    Duchess skrev 2010-05-07 15:31:22 följande:
    Jag har ett tips! www.facebook.com/group.php  
    Kikade in där, såg att vår vigselprästs man var medlem. Ska också gå med, även fast jag är republikan. 
  • mrsJR
    Duchess skrev 2010-05-07 15:44:57 följande:
    Man behöver ju inte vara republikan för att tycka att Vickan och Daniel ska gå in i kyrkan tillsammans. Deras vigsel är en viktig symbolisk fråga ur många synvinklar. 
    Precis därför jag ska gå med, just för att det är en viktig symbolisk fråga och för att så många kommer vilja ta efter dem om de väljer att göra på det sättet. (Antar att du menar att man inte behöver vara rojalist)
  • mrsJR
    Pärlis skrev 2010-05-07 16:19:43 följande:
      Jag får faktiskt gärna gå in med min pappa fastän jag har bröllopet i kyrkan. Vem har sagt att jag inte respekterar kyrkan? Jag har inte tjatat och gnällt mig till att få låta pappa följa mig. Prästen frågade hur vi ville gå in. Jag sa att jag gärna vill att pappa ska följa mig. Och då sa han att det var absolut okej, att vi själva fick välja.Så du kan ju inte hålla på med det här att man inte respekterar kyrkan och bla bla bla. Har prästen sagt att det är ok så är det ju ok.
    Att enskilda präster säger ja behöver inte betyder att kyrkan i sin helhet tycker det är ok. Jag tror att många präster säger ja för att det inte finns någon tydlig policy från kyrkan centralt som de kan luta sig mot. Det är först på senare år som denna trend tagit fart och därför har man helt enkelt inte hunnit utarbeta några tydliga riktlinjer för hur man ska hantera denna fråga, i stället har man lagt allt ansvar på enskilda präster. 

Så här står det på svenska kyrkans hemsida, jag tycker det säger ganska mycket om vart kyrkan står i den här frågan. Särskilt sista raden:

Olika traditioner

I Sverige påverkas vi av inte minst amerikansk kultur. Detta slår igenom även i många brudpars önskemål om sitt bröllop. En vanlig fråga är om bruden kan låta sig ledas fram till altaret av sin pappa.

Det finns inget i Svenska kyrkan som förbjuder den seden, men det kan vara värt att fundera över symboliken i handlingen.

Ursprungligen handlar det om att ansvaret för kvinnan lämnas över från fadern till mannen och härstammar från tiden då kvinnor inte var myndiga. En del präster kan av den anledningen komma att neka till att bruden leds av sin far fram till altaret.

I Sverige är det tradition att brudparet går fram tillsammans, som en symbol för att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln.

Att reflektera över symboliken i de olika delarna i av ceremonin är också ett sätt att bli mera närvarande i vigseln

(http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=402972&ptid=0)

• mrsJR
    Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:26:24 följande:
      Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!
    För det kan ju inte vara så att det ligger viss ironi i det namnet? Är man på ett forum där Sveriges mesta Bridezillas hänger måste man ju ta seden dit man kommer
  • mrsJR
    Superstarfia skrev 2010-05-07 16:38:45 följande:
      är det hollywood, eller är det London, eller New york, eller York, eller vart som hellst där man har engelska som modersmål???eller så kanske hon ska gifta sig med en engelsman??
    Är mer att han har initialerna JR och att vi brukar skämta om det, serien Dallas om ngn minns den, och att jag ska bli en dallasfru med pudelhår och axelvaddar :) Skitsamma, vi tycker det är roligt iaf
  • mrsJR
    bobods skrev 2010-05-07 17:18:15 följande:
    TACK för att någon äntligen kommenterade det, så slapp jag!! Hi, hi,
    Håller med!
  • mrsJR

Vad tror du Superstarfia, ska vi starta ett enfrågeparti och ställa upp i kyrkovalet så att det blir lite ordning i den här frågan?

• mrsJR
    Superstarfia skrev 2010-05-07 17:34:03 följande:
      Taget,  ska jag ta upp det nästa gång jag har söndagsmiddag i prästgården..? Jag förstår inte varför kyrkan inte har tagit ett beslut om det här. som med homoäktenskap?
    Är väldigt konstigt faktiskt. Man kan tycka att prästerna borde efterfråga ett centralt beslut så de vet hur de ska agera.

Om varför vi diskuterar, uppenbarligen för det är en fråga som engagerar och som vi tycker är viktig. Vill man inte diskutera behöver man inte, är helt frivilligt!

Nu blir det middag och vin med mannen i mitt liv

• mrsJR
    wiicky skrev 2010-05-10 16:03:46 följande:
    Har idag skickat ett mail till en som jag vet sitter i kyrkomötet för att få honom att skriva en motion till kyrkomötet om den här frågan så att vi kanske kan få ett klart beslut i den här frågan. Vi får se hur det går.
    *gillar detta*
  • mrsJR
    Pärlis skrev 2010-05-12 00:23:38 följande:
      Det är precis likadant för mig. Innan jag blev medlem här hade jag ingen aning om att det var så känsligt. Alla jag har pratat med har blivit förvånade när jag sa att så många är emot det.
    För mig är det tvärtom, innan jag blev medlem här hade jag ingen aning om att det var så många som ville ha brudöverlämning. Jag trodde att det var extremt ovanligt och i stort sett bara skedde om man hade amerikanskt/engelskt påbrå. I stort sätt alla jag känner är emot det och tycker det är omodernt. De blir förvånade när jag berättar att det är fler och fler som vill ha det och kan inte förstå varför man vill det.

Vi måste leva i väldigt olika världar och umgås med väldigt olika människor. 

• mrsJR
    Sonja68 skrev 2010-05-12 08:39:18 följande:
    Precis som mrsJR hade jag ingen aning om att det förekom brudöverlämning i Sverige, det blev jag varse först när jag halkade in här på BT. Jag blev väldigt förvånad faktiskt!Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har tillämpat brudöverlämning eller ens funderat på att göra det! Det är ju liksom inte en svensk tradition.Inte heller min man eller hans släkt har någonsin nämnt det, de är från ett Östeuropeiskt land.Jag trodde också att det bara förekom i andra länder som England och USA.
    Det verkar alltså finnas två Sverige när det gäller det här, lustigt bara att alla som är för verkar hänga med varandra och alla som är emot hänger med varandra. De blandar sig liksom inte
  • mrsJR

Vet inte hur stor roll åldern spelar, tror det mer har med värderingar och uppfostran att göra. 

Själv är jag 25 och emot men på det enda bröllopet jag varit på där brudöverlämning förekommit så var bruden 35, hade fyra barn och gifte sig för andra gången (ingen jag kände egentligen, var min m2b:s jobbarkompis som var brudgummen). 

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??