• londonaire

tips på blommor.. snälla!

hade ju klart för mig hur buketten skulle se ut men kommer nu få ändra det eftersom jag ändrat mig om min klänning. Kommer ha en vinröd kort (till knät) klänning och det står still hur blommorna ska se ut. Vet att jag vill inte ha ngn stor bukett utan den ska vara liten och enkel... men vilken färg? vilka blommor?? alla tips tas mot tacksamt!! vi har svart/vitt/rött som färger på inbjudan och fest..men det behöver inte matchas med blommorna i buketten.. tack på förhand!

• Svar på tråden tips på blommor.. snälla!
  • danicalifornia

en bukett med vita kallor kanske! tror jag skulle vara super snyggt till en vinröd klänning!

• passionsblomman

När jag som florist ska sätta ihop en bukett som stämmer med en viss brud är det fler saker än färg och längd på klänningen som spelar in. Det jag är mest intresserad av att veta är vad för stil och känsla som bruden har och är ute efter. Är det det strama, sparsmakade eller ska det vara mjukt och romantiskt? Är det en tuff brud med lite rock´n roll eller den eleganta kvinnan som vill andas lyx och flärd...

Det är dessutom inte bara valet av just blomsort som avgör känslan och uttrycket, utan i högsta grad hur man använder blomman i arbetet.

Det du ska göra är att boka en konsultation hos en duktig, kunnig och engagerad florist som genom att se på dig, höra om klänning och frisyr etc skapar en bild av vad som kan tänkas passa dig och sedan kommer med förslag. Du behöver inte kunna en enda blomma eller veta något alls egentligen innan du går dit.

• londonaire

tack för svaren.. jag gjorde ju precis det. gick iväg till en duktig florist och pratade. blev ännu mer osäker efteråt eftersom det hon föreslog inte kändes rätt. jag vill ha en enkel avskalad fast inte kall bukett. hela bröllopet andas enkelhet men ändå vill jag ju att det ska vara bröllopskänsla :) jag kommer ha lockigt hår som är lite uppsatt men det mest långt.. guldsandaletter. min blivande kommer ha svart kostym.. barnen fina men vanliga kläder..

hon föreslog champagnefärgade rosor med ngt grönt till  och att man kunde stoppa ner glittriga saker i rosorna... o nääää det är ju inte jag!

usch vad svårt detta är!

• passionsblomman

Anntingen pratar du med henne igen och säge att det inte alls känns som du, eller så pratar du med någon annan! Det är jätteviktigt att kommunikationen fungerar så man känner sig trygg. Jag gissar att hon föreslog det guldiga i buketten me dtanke på dina skor, men det spelar ju ingen roll.

Har du någon särskild blomma du gillar som du själv tycker andas den där enkelheten?

Om du tex tänker dig en bukett med endast Liljekonvaljer, hur skulle det kännas? Det tycker jag är enklet och rent , syns fint mot klänningen, och är allt annat än kallt.

• londonaire

men du kan ju bättre på avstånd än många andra!!!... precis något sådant som liljekonvaljer! trodde dock det var för svårt att få tag på när jag gifter mig.. den 19 juni. trodde det var utblommat och kanske inte fanns att odla så lätt?
    är helt rookie när det gäller blommor och varken särskilt intresserad eller duktig på färger eller annat.. men vill ju gärna att det ska kännas bra ändå...

• passionsblomman

Liljekonvaljer kan du köpa året runt. Då är de odlade så de kostar en del, men oooo så vackert det är! Du får räkna med runt tusenlappen för en bukett med konvaljer med 25 stjälkar (de är större än de vilda) och mer om du vill ha en större bukett såklart.

Skulle du känna att de är för dyra, så kanske en bukett med enbart vita Freesia skulle kunna vara ett alternativ. Det är en väsentlig prisskillnad.

Freesia vit Freesia ser ut så här.

Eller vita Nerine. Nerine ser ut så här:

Nerine

• londonaire

tack snälla för din hjälp! vad duktig du är!

• londonaire

väldigt skönt att kunna bolla ideer med någon som kan! ska kolla upp dina förslag o se vad de kan erbjuda...

• londonaire

kan man göra nått med konvaljer som blivande kan ha i knapphålet??.. blomman i sig känns rätt så liten..

• passionsblomman

Spontant skulle jag nog hellre ta en vit ros till honom. Dels för att den ger mer i uttryck, men också för att den inte mosas så lätt av kramarna. Vill man ha konvaljen med så kan man ju ta någon stjälk som får göra rosen sällskap.

Svar på tråden tips på blommor.. snälla!