• apan80

    Önska sig pengar

    Hej,


     


    vi funderade på att ha en kuvertavgift till vårt bröllop men har nu bestämt oss för att inte ha det men istället skriva något om att vi bara önskar oss pengar i present, som ett bidrag till bröllopsresan. Hur kan man formulera det på ett snyggt sätt? Har man med kontonummer i inbjudan eller är det ett stort no-no?

  • Svar på tråden Önska sig pengar
  • ZemraBullen

    Några som önskar sig bidrag i en anna tråd tänker ha ngt på bröllopet där gästerna kan lägga sina kuvert  i.


    Nån skulle ha en gammal resväska en anna har gjort en jätte snygg tårta i papp som gästerna kan lägga i.


    Då kan man ju skriva att ni önskar er bidrag till bröllopsresan. Annars kan ni ju önska er pesentkort på nått resebolag?


    Lycka till


    Min bättre hälft och jag
  • 1 Grevinnan

    Vi önskar oss pengar i bröllopspresent, ett bidrag till bröllopsresan. Vi skrev en vers
    Vi har grubblat och funderat och vårt hem noga studerat. Vi kan snabbt konstatera att vi inte behöver något mera. Vår önskan är att gå hand i hand på en solig strand. Litet öre hjälper mycket, skänk en slant efter eget tycke. elleer nåt sånt...
    Detta känns som helt Ok idag, man bygger ju sällan bo numera, man har förmodligen bott ihop ett tag...

  • Mörk Ängel

    Jag vet inte hur man ska formulera det men däremot kan man säga att vid frågor så kan de vända sig till t.ex. tärnan. Jag själv skulle inte sätta ut ett kontonummer då det lätt kan kännas som ett tvång.

  • navigator

    Kompisar till mig önskade sig presentkort på en resebyrå. Som gäst hade jag känt att det hade varit trist med kontonr. Opersonligt plus att man kanske vill ge något litet symboliskt plus pengar. Jag funderar också på att önska pengar till bröllopsresan, men iså fall amerikanska dollar (fickpengar), eftersom hela resan kommer vara betald då.
    Lycka till!

  • roodeberg

    Det känns nog bättre att antingen få ge ett "anonymt" bidragt i en skattkista (har varit med om det) än ett kontonummer. Alternativt presentkort.

    Var med om ett bröllop där paret skrivit att baren var till självkostnadspris (och då hade ju alla med sig pengar så klart) Men när vi alla kom dit så stod det en stor lapp 8som ingen kunde missa) att de bjöd på bar-drickat men att man gärna fick bidra till bröllopskassan (skattkistan). DOCK gjorde de både och - önska sig saker och pengar till resan. Kanske inte i m in smak.

    Jag är lite i vankel att önska sig pengar av gäster - blir det inte lite som att de ska betala sin del av bröllopet i reda pengar? Som sagt, jag är i vankel. Kuvertavgift skulle jag som gäst inte alls uppskatta.

  • kristen tjej

    Hejsan.....
    På våran inbjudan hittade jag en sida där det stod lite ex på hur man kunde formulera det.....så här skrev vi
    Vi önskar inga presenter men väökomnar gärna bidrag till våran bröllopsresa bla
    Vi ska inte ha med några barn och då formulerade vi så här...
    Barn är en gudagåva, men denna kväll får de stanna hemma och sova...tyvärr hittar jag inte sidan igen men googla på det...

    Mvh
    Malin

  • sandralainen

    Vi skickar ut ett infoblad till alla som tackat ja, där vi bla har skrivit " vi har försökt knåpa ihop en önskelista men då vi har både handukar, brödrost och vinglas har vi kommit fram till att ett bidrag till vår bröllopsresa är det vi skulle uppskatta mest"

  • apan80

    Tack, nu har jag fått lite förslag!

  • Lucia05

    Man har INTE med ett kontonummer i en bröllopsinbjudan.

  • bobods

    Vi skrev såhär: Det vi önskar mest är att få fira vår bröllopsdag tillsammans med er, er närvaro räcker mer än nog! Vi vet att många åker långt och att ni kommer på vårt bröllop är en fantastisk present. Om ni ändå vill ge något annat är ett bidrag till vår bröllopsresa det enda vi önskar oss.

  • Sebastiána
    1 Grevinnan skrev 2010-05-10 15:21:54 följande:
    Vi önskar oss pengar i bröllopspresent, ett bidrag till bröllopsresan. Vi skrev en versVi har grubblat och funderat och vårt hem noga studerat. Vi kan snabbt konstatera att vi inte behöver något mera. Vår önskan är att gå hand i hand på en solig strand. Litet öre hjälper mycket, skänk en slant efter eget tycke. elleer nåt sånt...Detta känns som helt Ok idag, man bygger ju sällan bo numera, man har förmodligen bott ihop ett tag...
    Den där versen har man läst på ett oändligt antal bröllopshemsidor nu. Kan ingen komma på något nytt?
  • scarborough81

    Vi gjorde iordning vår önskelista på ett fiffigt sätt, så det låter lite trevligare, att det kankse inte är just pengar vi vill ha, men exakt vad de ska gå till.
    Vi tänkte önska oss resepresentkort, men då blir man låst på en resebyrå, och bästa priserna får man ju om man kollar runt lite och har is i magen.

  • lillalyckan

    Vi har också tänkt önska oss pengar till bröllopsresan. (Nu kanske vi råkar köpa hus innan och då kommer vi helt plötsligt behöva saker så nu är vi inte säkra längre, men...) Vi pratade med värdparet om att man kanske hänvisar till dem så kasnke de öppnar ett konto som bara de kan se. Så kan folk ge dem pengar eller sätta in prengar på deras konto så får vi en klumpsumma så att vi aldrig kan se hur mycket folk har gett... Men vi får se... Klurar lite...


  • roodeberg

    Jag tyckte Bobods svar var lysande! Det är ju säkert så at många gäster har kringkostnader och då var det verkligen fint skrivet.


     


    bobods skrev 2010-05-11 09:48:24 följande:
    Vi skrev såhär: Det vi önskar mest är att få fira vår bröllopsdag tillsammans med er, er närvaro räcker mer än nog! Vi vet att många åker långt och att ni kommer på vårt bröllop är en fantastisk present. Om ni ändå vill ge något annat är ett bidrag till vår bröllopsresa det enda vi önskar oss.

     

  • hjärtat74

    Hej.Jag är från libanon och min är svensk.vi hade ett mixxat bröllop.men i våra seder så ger man alltid pengar i present.då har vi en snygg box..vi gjorde tex om en skokartong med snyggt omslag till en kista kan man väl säga.o där la gästerna ner sina bidrag i kuvert med sina namn på:)
    vi fick typ hela vårat bröllop betalt på det viset.

    så visst kan man önska sig pengar.

    Skriv att ni önskar bidrag till bröllopsfesten.för om ni inte vill ha bidrag till resan så var ärliga,det lär ju komma fram förr eller senare ändå:)

  • Sillan1979

    Vi har önskat oss både pengar till bröllopsresan och presenter fast vi har uttryck det väldigt "öppet" i inbjudan då många kommer från långt håll så ingen ska behöva känna sig tvungen att köpa nåt.

    Kika gärna in på

    www.varbrollopslista.se/feliciaogustav

Svar på tråden Önska sig pengar