• Karolina A

Hjälp mig som nästan aldrig rest någonstans

Som det står i rubriken så har jag nästan aldrig rest någonstans, men nu är det dags! Om inte askmolnet kommer i vägen så åker vi snart på bröllopsresa till Italien.

Då jag nästan inte vet någonting om att flyga, bo på hotell och vara utomlands så tar jag tacksamt emot alla tips.

Växlar man pengar eller använder man bara sitt Visa-kort?
    Vad får man/får man inte ha med sig på flyget - i handbagaget och i vanliga bagaget?
    Hur mycket får man ha med sig på flyget?
    Hur lång tid innan flyget går bör man vara på flygplatsen?
    Måste man köpa allt vatten på flaska utomlands?
    Något särskilt man bör ha med sig eller annat man ska tänka på?

• Svar på tråden Hjälp mig som nästan aldrig rest någonstans
  • ShandiN

Det är väl bra att ha med sig kontanter också, det är inte alla ställen som tar kontokort. Och inte alla ställen som man VILL betala med kontokort på.

Angående flyget, bagage och tid på flygplatsen innan etc. så är det bäst om du kollar aktuella regler på flygbolagets egna hemsida, det varierar hur mycket bagage man får ha med sig. Gemensamt är att du inte får ha så mycket vätska i handbagaget, jag tror att det är max 1dl vätska per behållare, och max så många behållare som får plats i en 1-liters ziplockpåse. I begreppet vätska ingår alltså förutom rena vätskor också krämer, géléer och dylikt. Man får heller inte ha med sig vassa saker som saxar, knivar, pincetter, nagelklippare etc.

Man KAN dricka kranvattnet i vissa länder, jag tror att Italien är ok men dubbelkolla det med t.ex. resebyrån.

• minia

Italien, va trevligt!

Jag brukar växla in lite innan jag åker, kan vara bra att ha något att starta med, även om det i allmänhet brukar finnas automater att ta ut pengar i på flygplatsen. Ju alltid bra att ha en del kontanter, tycker jag iaf.

I det vanliga bagaget som du checkar in kan du ha i princip vad som helst, i alla fall allt som du kan tänkas behöva på en vanlig semesterresa.

I handbagaget ska du undvika vätskor, dit räknas även smink o tandkräm o sånt, även om jag har väldigt!! olika erfarenheter av hur noga det kollas. Tror att det handlar om att du får ha med flaskor o dyl där det max får plats en deciliter? vätska i varje, o att allt ska gå ner i en förslutbar literpåse. Undvik också sådant som nagelsax t ex.

Hur mycket du får ta med varierar lite från flygbolag till flygbolag, kolla när du bokar eller på hemsidan. kan ungefär handla om 15 kilo i handbagaget o 20 i det incheckade. Ryanir t ex har dock mindre gränser och är väldigt hårda med hur stor plats handbagaget får ta o att det bara får vara en väska, medan andra kan tillåta t ex handväska o kameraväska utöver en liten handbagageväska. 

Tiden varierar också något från flyglats till flygplats, men ca två timmar innan så är du inte sent ute även om det är mycket folk. Tror det är nåt sånt som bolagen brukar rekommendera iaf. Men du hinner nog med om du är lite senare än så med :)

Vattnet går i allmänhet att dricka i Italien, men det skadar kanske inte att köpa ändå, om man vill vara på den säkra sidan.

Var väl det jag kom på så här i hastigheten. Eller ja, ett europeiskt sjukförsäkringskort kan vara bra att ha (beställ på försäkringskassans hemsida) då har du rätt till vård på samma villkor som invånarna i landet om olyckan skulle vara framme (vilket jag givetvis hoppas att den inte är!). Ersätter dock inte den "vanliga" reseförsäkringen. När det gäller den brukar det ingå 45 dagars skydd i de flesta hemförsäkringar. Kan vara bra att kolla, men sånt kanske du redan vet. :)

• minia

Oj, nån som skrev lite kortare än vad jag gjorde o därmed var lite snabbare med en del av svaren... har lite lätt att bre ut mig i text... :)

• HappyE

Härligt med Italien!! Vi ska också dit, Sardinien, på vår bröllopsresa.

Jag brukar växla in så mkt jag vågar på Forex (6000 ?) i Sverige, därefter använder jag Visa-kortet. Lämna dock aldrig ifrån dig kortet utan låt serveringspersonalen komma med kortavläsaren. Vissa banker tar ut avgifter för att använda kort utomlands, både köp och framför allt bankomatuttag.

Vikt/storlek på väskor beror på ditt flygbolags bestämmelser, kolla i bokningen. I incheckat bagage kan du ha vätskor och vad du vill, bara det inte är brandfarligt... I handbagaget däremot får du ha förpackningar om max 1 dl/st och de ska alla rymmas i en plastpåse som du får på flygplatsen, ca 25x30 cm.

Incheckning brukar ske senast 1 timme före avgång, kolla info från flygbolaget och lägg gärna på ytterligare en timme så hinner ni ta en fika och kolla tax-free.

I Italien går det väl egentligen att dricka vattnet men det är inget vidare gott... föredrar flaskvatten.

Ett härligt tips i Italien är att vid 18-19tiden så serverar många barer en liten buffé som ingår att plocka ifrån om du köper något att dricka, det kallas apertivo. Ofta väldigt gott och praktiskt eftersom man äter middag sent på kvällen. Italiens motsvarighet till champagne heter prosecco eller spumante, beroende på vilken region du befinner dig i. Väldigt gott och prisvärt!

Lycka till!!!

• 20AugBruden

Tänk på att inte välja restauranger alldeles jämte turistattraktioner, de är oftast mycket dyrare. Särkskilt om ni ska åka till Rom. I närheten av spanska trappan åt jag min dyraste pizza någonsin!

Tänk också på att man i Italien ofta ställer fram massa saker på bordet t ex bröd mm utan att ni har beställt det. Detta innebär inte att de bjuder på det från restaurangens sida där emot får ni betala för allt som ni petat på!

Annat bra tips är att om ni vill äta billigt och bra välj de restauranger som heter Trattoria istället för Ristorante. Särskilt om ni är i Florens. Ät gärna där ni ser att italienarna själva äter, då får ni den bästa restaurangupplevelsen! Inte där det är packat av turister.

Annars njut av allt det vackra i Italien som är helt gratis såsom underbar arkitektur, blomsterprydda balkonger och underbart folkliv! Tips är också att handla i mataffären lite bröd, god ost, vin, lufttorkad skinka, oliver och ha picknick. Billigt och mysigt!

Ha en trevlig resa!

• Karolina A

Tack för alla era tips!

Nu är vi hemma igen från en helt underbar bröllopsresa. Ler lite igenkännande åt ditt inlägg 20AugBruden, för den absolut bästa restaurangen vi åt på hette Trattoria i början. Och vi hade mysiga picknickar med bröd, ost, skinka och oliver.

Och HappyE, det var faktiskt Sardinien vi var på också. När ska ni dit och var ska ni bo?

Svar på tråden Hjälp mig som nästan aldrig rest någonstans