Inlägg från: minia |Visa alla inlägg
  • minia

Hjälp mig som nästan aldrig rest någonstans

Italien, va trevligt!

Jag brukar växla in lite innan jag åker, kan vara bra att ha något att starta med, även om det i allmänhet brukar finnas automater att ta ut pengar i på flygplatsen. Ju alltid bra att ha en del kontanter, tycker jag iaf.

I det vanliga bagaget som du checkar in kan du ha i princip vad som helst, i alla fall allt som du kan tänkas behöva på en vanlig semesterresa.

I handbagaget ska du undvika vätskor, dit räknas även smink o tandkräm o sånt, även om jag har väldigt!! olika erfarenheter av hur noga det kollas. Tror att det handlar om att du får ha med flaskor o dyl där det max får plats en deciliter? vätska i varje, o att allt ska gå ner i en förslutbar literpåse. Undvik också sådant som nagelsax t ex.

Hur mycket du får ta med varierar lite från flygbolag till flygbolag, kolla när du bokar eller på hemsidan. kan ungefär handla om 15 kilo i handbagaget o 20 i det incheckade. Ryanir t ex har dock mindre gränser och är väldigt hårda med hur stor plats handbagaget får ta o att det bara får vara en väska, medan andra kan tillåta t ex handväska o kameraväska utöver en liten handbagageväska. 

Tiden varierar också något från flyglats till flygplats, men ca två timmar innan så är du inte sent ute även om det är mycket folk. Tror det är nåt sånt som bolagen brukar rekommendera iaf. Men du hinner nog med om du är lite senare än så med :)

Vattnet går i allmänhet att dricka i Italien, men det skadar kanske inte att köpa ändå, om man vill vara på den säkra sidan.

Var väl det jag kom på så här i hastigheten. Eller ja, ett europeiskt sjukförsäkringskort kan vara bra att ha (beställ på försäkringskassans hemsida) då har du rätt till vård på samma villkor som invånarna i landet om olyckan skulle vara framme (vilket jag givetvis hoppas att den inte är!). Ersätter dock inte den "vanliga" reseförsäkringen. När det gäller den brukar det ingå 45 dagars skydd i de flesta hemförsäkringar. Kan vara bra att kolla, men sånt kanske du redan vet. :)

• minia

Oj, nån som skrev lite kortare än vad jag gjorde o därmed var lite snabbare med en del av svaren... har lite lätt att bre ut mig i text... :)

Svar på tråden Hjälp mig som nästan aldrig rest någonstans