EmmieK skrev 2010-05-13 15:57:25 följande:
Hej! Gud vad bra med denna tråd! Vi satt och räknade i går och kom fram till följande (vi räknar med ca 70 gäster): 22 flaskor champagne 14 bag in box rött vin 8 bag in box vitt vin 8 bag in box rosé 16 flak öl 2 flak cider 5 flaskor whiskey 5 flaskor baiilys Då har vi räknat med att man under middagen (trerätters under tre timmar) dricker 3-4 glas vin och dricker 3 öl + 4 cl avec till kaffet. Och därefter dricker lika mycket till efter själva middagen i baren. Och så 1-2 glas champagne när gästerna anländer. Är inte detta helt sinnesjukt mycket? Min sambo tyckte det var helt galet, medan jag propsat på att drycken absolut inte får ta slut, men när man spaltar upp det så här... herregud! Folk kommer krypa hem efteråt?
det ni kan göra är att ni tar en titt på gästlistan, vilka är öldrickare och vilka är vindrickare.. de ni vet/tror. Så gjorde vi och räknade att 1 var normal drickare 1,5 drack lite mer och 2 tittar djupt i glaset Sen lade vi ihop alla 1, 1,5 och 2:or och räknade på hur många det blev. Det blev 48 flaskor vin och jag skulle tro att vi får över.
Öl 13 plattor och då räknade vi på att en normaldrickande dricker 7 öl (nr 1 alltså) på hela kvällen, för sen tillkommer ju både brudskål, avec och drinkar i baren för dem som vill ha.