Inlägg från: Zeka |Visa alla inlägg
  • Zeka

Inte mycket pengar, vad bjuda på då?

Vad bjuder man på vid bröllop? Jag har inte gått på så många, men de jag har gått på har ju slagit på stort & haft super bra budjet till allt. Så jag vet inte alls vad vi ska bjuda på som har minimalt med budjet, bara nått enkelt o litet. Sen har jag ETT problem. Jag vill inte att vi ska ha alkohol på bröllopet, tackvare att min mamma e alkohlist o vill inte att hon ska dricka eller frestas. Men min sambo tycker att vi ska ha det iaf, o att hon får hålla sig borta från det.. Hmmm... Vet inte hur jag ska göra där heller, hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?
  • Zeka

scarborough81 skrev 2010-05-16 11:26:34 följande:
    Vi har ingen alkohol på bröllopet.. alla får ta med sig det själva.. dels har vi inte råd, dels blir vissa frestade att dricka för mycket med gratis sprit. Vi bjuder istället på en massa alkoholfria alternativ. Vill inte sponsra en fest med en massa supande, nu blir det så kanske inte, men det finns ju vissa som inte bör eller ska dricka alls i min släkt. Jag menar inte att alla ni som bjuder på alkohol kommer ha en sup fest, men detta är vad vi känner och vet kan hända i vår släkt.

Precis, e ju lite så jag med känner. Min mamma ska inte dricka, sen har vi resten på min sida som e kristna o dricker inte alls... Sen e sambon sida nått helt annat.
    vi har helt olika synd på drickandet han o jag. han tycker att det ska få bli ett riktigt festande men det tycker inte jag.

Jag sa att d+å kan han o hans polare på ut o fira det en annan gång om de måste dricka massor med sprit/öl ect.

• Zeka

FramtidaFruSandberg skrev 2010-05-16 11:28:06 följande:
    man kan ju ha alkoholfria alternativ (finns både för vin och öl) men jag känner att när det är svårt att ta bort alla frestelser i livet men om du är väldigt orolig så kanske du kan be någon (du litar på) att kolla att hon inte dricker av alkoholen.

Ja det e sant.

• Zeka

Blivandefrueriksson skrev 2010-05-16 11:28:32 följande:
    Ett alternativ är ju att bjuda bara familj med föräldrar på middag och senare ha en fest för vänner som ni bjuder på lättare tilltugg och de får ta med sig eget dricka. Så behöver din mor inte behöva lockas med att ta något.

Ja det lät som en bra idé :) Tack för den!

• Zeka

Blivandefrueriksson skrev 2010-05-16 11:28:32 följande:
    Ett alternativ är ju att bjuda bara familj med föräldrar på middag och senare ha en fest för vänner som ni bjuder på lättare tilltugg och de får ta med sig eget dricka. Så behöver din mor inte behöva lockas med att ta något.

Jag e med en Blivande Fru Eriksson :D

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:46:45 följande:
      Jag har samma problem, fast men min mammas man. Han är supergo men är tyvärr alkoholist. Det grämer mig supermycket att han kanske förlorar kontrollen på festen. Att det blir en "perfekt ursäkt" för honom att dricka.Jag vet inte riktigt hur jag skall göra men jag har funderat på att försöka se till att han blir serverad alkoholfritt, utan att han vet om det. Men vet vet... han kanske märker det där superlätt? Måste bara komma på hur det kan gå till.

Visst e det jobbigt. Min mamma gör lätt bort sig OCH MIG för den delen om hon dricker. Pinsamt ju, på bröllopet o allt..

Jag kan då tycka att det räcker med 1 glas vin/öl till var o en resten kan man faktiskt dricka annat!? eller

• Zeka

OomphGirl skrev 2010-05-16 11:58:19 följande:
    Jag tycker att spec om man har begränsad budget inte ska försöka stretcha den till att försöka få det "lyxigt" Varför inte ha tex Afternoon tea? Smörgåsar, snittar, goda kakor kaffe och tea? Kansek High tea om mn vill ha det mer matigt, så serverar man någon sorts enklare mat efter snittarna. Jättemysigt och folk tycker inte det är konstigt allt att det blir alkoholfritt.    Eller om ni vill ha middag kanske bjud på något som man ändå inte kan dricak vin till? Asiatisk buffé kanske?

Jag har funderingar på att bjuda på paj o Sallad o det vet jag inte om man kan dricka alkohol till direkt, eller så kan man det. Har iaf bestämt mig för att prata med min mor när det väl gäller att hon iaf för dagen kan hålla sig till alkoholfritt eller vanligt dricka.
    För jag kommer själv nämligen inte dricka...

• Zeka

Tessthemess skrev 2010-05-16 11:59:20 följande:
      Jag tänkte på en grej. Om du har en hel del på din sida som är kristna och inte dricker alkohol så kan det definitivt bli läge att göra som jag beskrev ovan. Att dom serveras alkoholfritt vin (eller något annat alkoholfritt). Om ni ber serveringspersonalen att hälla över flaskornas innehåll i en karaff (alltså ser man ingen etikett eller den faktiska flaskan). Den som serverar din mamma kan ju även servera din släkt som ej dricker.En vän till mig gjorde så och det fungerade.

Det var smart, det ska jag tänka på.. o även skriva upp.
    Skriver upp ALLT på papper så jag har allt på samma ställe o plats :) Jag e lite förvirrad av mig med en 6 månaders bäbis som knappt sover o 2 snart 7 åringar som e mer vild än tama, haha... :D

• Zeka

prinsessanogrodan skrev 2010-05-16 12:24:26 följande:
    Kanske kan ni ha tårtbuffé? Flera olika sorters kakor, bakelser och cupcakes och bröllopstårta och kaffe? Det är nog billigare att ha tårta och lite cupcakes och ett par sorters kakor än att ha middag? Man måste ju inte bjuda på mat.  Så har vi nästan funderat på att göra även om skulle ha råd med mat. Tårta och kakor och sånt känns faktiskt nästan lite "dekadent" och "lyxigt" på nåt sätt. Och GOTT är det ju

Ahh det e sant. Får kolla med sambon va han tycker.. :) Jag älskar kakor o gott gott ;)
    Lutar lite åt Paj o sallad :)

• Zeka

Pyttsan skrev 2010-05-16 12:34:43 följande:
    Mina vänner ville också ha det litet och hade ungefär samma situation som ni, stora dela av släkten är religiösa och dricker inte. De hade vigsel dit alla fick komma, sedan hade de brudskål (med champagne+alkoholfritt) utanför och efteråt gick man till församlingshemmet (jättevacker gård) och där bjöds på kaffe, smörgåsar och bröllopstårta. På kvällen ordnade vi kompisar som gärna ville fira en fest. Buffet+ flere grillar och alla hde egen öl och vin med. Vi hade hyrt lokal och samlat till maten och bjöd brudparet på festen. Jättelyckat! Den bästa presenten de kunde få-och som de INTE hade önskat sig. Men de visste såklart om festen i god tid ändå och var helt med på det hela. Man kan ju ordna en egen fest och bara bjuda kompisar på kvällen. Bjuda på soppa eller grillat, buffet osv. Då får man ner priset. Lycka till med allt!    

Det lät jätte lyckat det där. :D

Om det blir som vi tänkt lite på så kommer vi vara på ett ställe där min sambo jobbar o där finns det även stugor som de som åkt långt kan sova kvar under natten :)
    Vi funderade på pajer o sallad att bjuda på? Sen på kvällen grilla lite för de som e hungriga, men det e just det.. ska vi även stå för allt det som ska grillas eller kan man säga att de som ska sova kvar får hålla med maten för kvällen?
    låter snålt :( men vad gör man när man inte e så rik o kan lägga undan så mycket.

• Zeka

bruden i skogen skrev 2010-05-16 12:56:35 följande:
    Om ni kommer att vilja ha bara alokoholfrit, inget fel alls så tala inte om det. Då jag gifte mig förra gången skulle vi ha alkoholfritt och talade om detta. Vi ville ej heller att någon skulle ta med sprit utan det skulle bli en fest utan dessa varor. Jag var mycket ung och hade en far som var alkis. Jag trodde då att alla skulle vara nöjda. Men min fd svärmor hade tagit en massa sprit i sin bagagelucka på sin bil och gjrode omdet till barskåp varvid hon tog ut alla där och drack... hur många som blev fulla kommer itne jag ihåg. men min far blv det, hans mor och far och många andra inte roligt alls. Ingen respekt för vad vi tyckte utan hon bara körde över oss.   Nu denna gång så skal vi ha vin till maten, avec till kaffet och cider och öl till nattmaten. Ingen annat, ingen snaps, inget "groggbord". Så jag hoppas att folk respekterar detta. Vi kommer inte att säga något åt alla utan servera till maten och sedan till kaffet....   Liten budjet och ändå bjuda mat kan ju vara en god stark grönsaks soppa, knäckebröd och ost. Till det är det gott med kallt vatten. Vill ni ändå skåla i nå¨got gör en dessert med tex glass efter och då lite dessertvid till. Det dricker man bara mac 10 cl av för det är så sött. Men ändå något att ha i glasen vid talen. Och det finns alkoholfritt så man kan köra på bara det och inte säga ett ljud om det.   Önskar av hela mitt hjärta att du får det du önskar, en bröllopsfest är INTE ett sup party. Det skall vara en fest, en glädje man minns i sitt liv.  

Usch det lät inte alls roligt att hon körde över er så, det var hemskt elakt tycker jag. Vag hade blivit jätte ledsen, besviken o fruktansvärt arg!
    Lycka till denna gång o hoppas det blir till det bättre :)

Tack så mycket, det var snällt sagt av dig. Jag hoppas med på ett lyckat o inte massa supa. :)

• Zeka

xaniara skrev 2010-05-16 13:02:39 följande:
    Tessthemess: (gick inte att citera dig..) Jag håller absolut med, även jag har en nära släkting som jag inte riktigt vet hur det kommer gå med, och jag bävar lite för att ta tag i diskussionen, om jag ens vill det. Alkoholism är väldigt svårt att hantera, både för den sjuke och de anhöriga. Om någon nu ser bröllopsfesten som en chans att få festa till och går och längtar efter detta och bygger upp förväntningar så kan jag tänka mig att besvikelsen när man blir serverad alkoholfritt (för det kommer märkas) kan resultera i utbrott av allehanda slag. Alla fungerar olika. Precis, TS och hennes blivande kanske ska börja med att kompromissa om grunderna för festen först. Men annars så tycker jag att en liten budget är en bra "bortförklaring" för att inte bjuda på mängder med alkohol, om detta nu är ett centralt problem.

Japp, liten budjet får bli lite av en bortförklaring :) Vill de festa o supa får de göra det en annan dag :D

• Zeka

Eriane skrev 2010-05-16 15:19:06 följande:
    Vi kommer att antingen ha alkoholfritt eller välkomstdrink och max 2 glas vin till maten (ev bara 1 glas). Vi har också problem med alkoholism från flera håll så om vi har alkohol så ska vi servera alkohol blir det inga mängder. När det kommer till mat...Jag vet inte exakt hur stor budget du har och hur många gäster som kommer. Vi har också pressad budget ca 30000 för hela bröllopet kläder, ringar, mat allt. 3 rätters kostar oftast 400+ per person har sätt menyer som ligger på över tusenlappen per person med. Vi valde att ha buffe kommer kosta strax under 13000 för 60 gäster. Strax över 200kr per person. Buffér går att hitta från hundralappen och upp till samma priser som tre rätters beroende på typ så det kan kanske vara ett alternativ.Annars går det att själv laga mat så det blir billigare. Då är kall mat oftast lättast och har ni pressad budget är det bättre med en buffé än med tallriksservering då ni behöver ha någon som serverar. Du kan vär skriva lite mer vad du tänkt dig så kan jag komma med mer specifika förslag

Vi har pratat om att vi ska göra olika pajer o sallad själva o min mamma ville göra smörgåstårta, men det vet jag inte om man kan blanda.. Hmm??
    Istället för bröllopstårta då jag inte e så förtjust i tårta, men gillar inte smörgåstårta heller, hahaha så vi får se, men jag tänkte att de flesta nadra gillar ju det! :D

Tänkte att jag sj kunde äta glass med barnen, för det e väl inget man kan bjuta på till de vuxna, känns lite sniket kanske???

Om det går som vi vill kommer vi vara ute på en typ semester anläggning, där det finns plats för att även gifta sig om vi vill det o stugor att sova i för de släktingar o vänner som åkt långt o inte vill fara hem tidigt!
    Åh då hade vi tänkt grilla på kvällen, men funderar på om man då kan få alla att ta med sig de som de vill grilla i köttväg, korv eller va de vill grilla så står vi för salladen där igen...
    Låter det fel?

• Zeka

Eriane skrev 2010-05-16 15:46:29 följande:
    Om ni ska grilla på kvällen tycker jag ni ska se till att maten inte är för tung. Pajer och sallader låter bra, ni kan ju köra på några olika smaker på båda. T ex någontin med fisk/skaldjur, något med kött och något vegateriskt. Smörgåstårta kan vara bra om ni vill ha något matigare än paj och sallad (beror ju iof på hur man gör tårtan och vad man har i) Tycker absolut du kan äta glass med barnen, men vill ni hellre servera glass än tårta tycker i alla fall inte jag att det känns sniket alls. Kanke bara lägga upp lite snyggare i skål som folk får ta med olika tillbehör att fylla på med, rån, maränger, strössel, topping osv.Tycker det låpter som att ni kommer få en supermysig dag /kram

Ja vi hade tänk ha köttfärspaj, Ost/skinkpaj, fisk/skaldjur o tack för tipset om något vegentariskt :) Ja för det kan ju finnas de som inte äter maj då passar ju smörgåstårta med.

Grillning blir det runt 18-19 tiden, åh barnen lär ju vara vakna, för det e ju fest :D

Ja precis, plass med di verse saker till, jag älskar glass o sånt hehe :D

Tack, kul att du tycker det verkar bli en bra dag :) Jag hoppas det med, den dagen vi bestämmer datum... vilket jag tycker e svårt... Nästa sommar e det tänkt

• Zeka

Nordiskbrud skrev 2010-05-16 19:07:26 följande:
    Nu har jag bara skumläst tråden men kan ett alternativ vara förmiddagsbröllop för all släkt + vänner? Efter det kan ni ju bjuda på tex pajer, salladsbuffé, smörgåstårta, landgångar, eller olika snittar/någon kallskure buffé. Alla alternativ är mycketprisvärde både att göra själv och att ta på catering. Mitt tips är alltid att kolla upp vad det skulle kosta att catera eftersom det krävs resurser att göra allt själv, både i tid, plats och hygien. Och det är inte alltid mest prisvärt att göra saker själva! ICA och Coop m.fl har oftast lite billigare catering än vad restauranger har men kolla upp priser överallt innan ni hoppar i tunna och gör allt själva Till lite "enklare" mat vid lunch det ju gott med vanlig hederlig cider som man köper i butik eller loka. (På sin höjd rosévin som ju inte heller är så starkt.) Brudskålen kan ni ju ta i mousserande vin som ju inte heller är starkt. Om ni vill ha alkoholfritt så är ju det inget gästerna kan ta illa upp av alls. Sen gillade jag idéen om att ha en fest på kvällen med vännerna. Tyckte det lät så mysigt med en grillknytis där alla tar med sig allt Om ni vill bjuda på något då kan ni ju bjuda på tårta eller någon annan god dessert. Billigt, gott och både mysigt + trevligt

Tack för tipset det ska vi kolla upp, vore ju samtidigt skönt o bara vara o slippa ta hand om allt själv :) Mmm Cider är ju gott.. Får kolla upp det där.

Ja visst grilla e mysigt, hoppas det uppskattas :)

• Zeka

Pyttsan skrev 2010-05-16 19:13:36 följande:
    Jag tycker det låter som en helmysig idé! Ni kanske kan skriva nånting i stil med " på kvällen vi vill gärna fortsätta umgåas med er som har möjlighet att stanna kvar. Vi står för grillarna(låna ihop några bollgrillar går säkert bra), kol, bestick och potatissallad, det ni vill lägga på grillen får ni ta med själva. Vi ser fram emot en mysig kväll tillsammans med er!" Du kan säkert skriva det bättre. :) Men ni kanske kan stå för grillplatsen, ved och t.ex vatten, servetter osv och folk tar med egen mat. Huvudsaken att ni skriver tydligen vad ni står för, då tar nog ingen illa upp! 

det var ju hur bra som helst skrivet, e det okej om jag sparar ner det :D Jag e usel på att skriva nämligen...

• Zeka

KatjaB skrev 2010-05-16 19:16:07 följande:
    just det där med alkohol är ju svårt. Det är ju inte ovanligt att det finns någon i släkten som har mer eller mindre problem med att inte dricka för mycket. Vi har öl och vin till maten, i baren där all övrig dryck finns står en person som serverar, så ingen får blanda själv. Om någon skulle börja bli pinsamt full så är bartendern tillsagt att göra alkoholfria drinkar/vin till den personen. Inga scener och personen märker förmodligen inte alls. Förhoppningsvis händer inte ens det så att man måste göra så men bra utifall att.

Jo det e sant. Men där vi funderar på att ha festen finns det ingen direkt bar, men vi får se hur det blir. Sambon e inte med på noterna utan alkoholen.. Så vi får väl an se!

• Zeka

flassan skrev 2010-05-17 19:16:31 följande:
    Liten budget så tipsar jag om att bjuda på potatisgratänger (superenkelt och superbilligt) med stek (ex rostbiff eller tjälknul, även kallskuren rosmarinsmarinerad fläskfile är gott och fläskfile går ju att få fr ca 50:-/kg om man passar på när det är erbjudanden) servera sallad till detta.tårta går att få JÄTTEFINA på ex city gross för typ 12:-/bit

Ja det var ju med en bra idé... :) ska lägga in det på listan så får vi se va det blir sen :)

• Zeka

Pyttsan skrev 2010-05-17 20:21:53 följande:
    Tips på alkohol, utan risk för fyllon är ju lättöl och alkoholfri cider. Somrigt och passar bra till grillat och smörgåstårta/smårgåsar utan att kännas som om ni bara bjuder på vatten. Svensk folköl är väl också svårt att supa på? Jag älskar ginger ale, jättegott och lite vuxnare läsk.  Och ja, självklart får du kopiera mitt textförslag.  

ja vi får väl se vad gubben min säger :)  va snäält att jag kunde låna din text :D

Svar på tråden Inte mycket pengar, vad bjuda på då?