lanovia 08 skrev 2010-05-18 14:07:35 följande:
Leksi du måste tala med maken hela tiden om vad du känner! Han kan inte amma åt dig men allt annat kan han göra. Så se till att ta hjälp av honom och låt honom trösta o hjälpa dig.Har du varit utanför dörren något själv ännu? Vet första gången jag gick ute själv med hunden, stod på gräset och kastade boll med henne max 10 min. Jag kom in som en ny människa. Är det något särskilt du tycker kännas jobbigt? Eller bara allmänt nedstämd?
Ja, det är verkligen ett lyft när man lyckas komma ut! Har inte varit ute ensam utan Alfred men några barnvagnspromenader har det blivit, idag helt på egen hand. Kändes bra! Men jag blir väldigt stressad när han börjar skrika när vi är en bit hemifrån, men det är väl en vanesak kan jag tänka mig...
Det som känns jobbigt är en blandning av:
- att hela livet är upp och ner och väldigt annorlunda mot allt jag är van vid & att Alfred är vaken så mycket på dagarna och bara vill amma eller gosa i famnen
- att jag haft så ont efter förlossningen men det har tack och lov blivit väldigt mycket bättre de senaste dagarna & idag kunde jag gå i 20 min utan att det kändes allt för mycket
- pressen att jag borde njuta och ta till vara på tiden (alla säger det: Passa på att njut nu för tiden går så fort!), fotografera, filma, skriva dagbok om alla hans framsteg, ta hand- och fotavtryck o.s.v.
- en övermäktig känsla av detta är så stort, att jag inte vet hur jag ska ta det till mig. Av någon anledning gråter jag så fort jag tänker tillbaka på förlossningen och det är inte för att det var hemskt och traumatiskt utan jag tror det beror mer på att det var en så stor händelse. Vår son kom till världen & det är redan historia. Uuh, vad jag svamlar, förstår om ni inte hajjar ett jota.
MEN jag har inte gråtit varken igår eller idag och det känns lite, lite bättre.