I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...
Jag har också hb på 150. Man kan ha högt hb och ändå ligga normalt/ i underkant i järnvärde, då kroppen inte lagrar järnet utan använder det till att bilda nytt blod hela tiden. BM tog prover på mig när jag var där för inskrivning och då låg jag på 150 i hb, och 170 i s-ferritin. S-ferritin är järndepåerna i kroppen som normalt ska vara runt 30-80 sådär( där man inte ska ligga under 10), så jag har fått tagit en väldans massa prover, som sedan skickats till hematologen för utredning, just nu har det gått ner till 150. Håller det sig där eller under, så låter de det vara. Går det upp ens en enhet så blir det iväg till hematologen. Vet däremot inte riktigt vad de ska göra åt det, jag vet att man vid alltför höga järnvärden tappar blod.
Det finns de som tom har lågt järnvärde trots högt hb. Det är däremot inte speciellt vanligt att man har lågt hb och högt s-ferritin. Så jag tycker inte att du ska oroa dig för järnet, ät järnrik kost om du vill. Din BM kommer iaf att ta prover och övervaka ditt järnvärde
Jag som ju ligger alldeles för högt undviker att äta järnrik kost, speciellt i samband med c-vitaminrik kost, men det är på eget bevåg, min BM sa att det var br aom jag kunde låta bli men ville jag äta så gick det bra det med