• Aleta

I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...

Tack, tack!

Jo, vecka 12 för min del, så det är en bit kvar. Dessutom så trodde jag att jag var i vecka 10 typ, men enligt ultraljudet var det helt fel. Det kan förklara varför jag var så säker på att det inte hade blivit något den där månaden, min man veckopendlar och var inte hemma just när jag trodde att det var ÄL, men oj så fel man kan ha!

Med tanke på min ålder (fyller 43 i år) så har vi pratat om att göra fostervattensprov, men det har man precis bestämt att det får man inte göra utan Nupp här, så det blev lite bråttom med en tid för det. Jag känner mig lite förvirrad eftersom läkaren började prata om privatkliniker 20 mil bort. What? 

Nåja, nu vet jag i alla fall att det verkligen är en bebis i magen, har varit lite avvaktande. En gång tidigare har jag nämligen haft en ofostrig graviditet. Dvs, fostersäcken var tom, tydligen så tillbakabildas fostret då. (Ja, Passionsblomman, nu har jag frågat vad det egentligen var.) Den gången var det så omtumlande så att jag inte riktigt hängde med på vad som hände, jag fick åka till gynakuten och de sövde ner mig för en skrapning. 

• Aleta
    passionsblomman skrev 2010-07-28 22:04:58 följande:
    Fy vad lätt allt var på den tiden då man inte kunde och visste så värstans mycket om allt som kan hända och hur mycket som egentligen ska till för att det ska bli ett plus överhuvudtaget.och sedan hur mycket som kan hända längs vägen. Jag gillade min coola okunnighet! *bestulen på den naiva oskulden*
    Ja, suck, det har sina nackdelar att bli klokare.
    Allvarligt så är det aldrig så mycket otäcka program på TV om allt som kan gå fel som just när man är gravid, eller hur?
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2010-07-28 22:07:28 följande:
    Om man skulle vara så wild and crazy att man la sig i sängen och läste, medans käkar popcorn...En mammas idé om att leva vilt och gränsöverskridande.
    Tjoho! Vilken bra idé! Undrar om det funkar med ostbågar också?
  • Aleta

Tack Heloise, jag hade också UL igår men var för feg för att säga något.
    Har du läst shopaholic-böckerna?

Men vilka klipp Passionsblomman, förfärligt och otroligt.
    Hoppas att deckaren är bra, och jag ska inte skvallra för didis. (Förresten, kan man inte fuska och ta ett fluortuggummi istället? )

• Aleta

Tack så mycket!

Jag har två tjejer sedan innan, 6 år och snart 3 år. Båda i lite lagom trotsålder som Passionsblomman kan intyga då 6-åringen fick ett sagolikt utbrott när vi var och hälsade på där (*skäms*).

Jag har ju läst lite sporadiskt i tråden, så jag skickar en tanke till Ingis också.

• Aleta

Daa, den var ju så sjukt dyr den där dvd:n, men det finns lite av den på Youtube, så att du kan skutta runt lite med maken, skratt är alltid bra!
    (Tänk på att inte svanka och att alltid ha knäna lite böjda.)

">

• Aleta
    lanovia 08 skrev 2010-07-29 10:59:06 följande:
      Ja, jag känner nästan mer o mer att jag inte vågar försöka få barn en gång till. Vi har ju haft sådan jäklans tur denna gång. Lätt graviditet, förlossning som gick som en dans, lättvindigt barn.Sedan hör man om barn som dör imagen, förlossningar som inte går lika lätt och barn som föds med allvarliga åkommor. Hur 17 skall man våga dra en lott till i den stora byttan?
    Det är verkligen läskigt och blir bara läskigare! Mitt knep är att jag tittar på mina barn och konstaterar att det var värt all oro, illamående och smärta. När jag ser dem så inser jag att jag skulle göra vad som helst för dem. Om det lyckas så är det ju fantastiskt.
  • Aleta
    Daa skrev 2010-07-29 12:13:33 följande:
    Aleta: på lördag ska jag på bröllop. Då ska jag dansa, med lätt böjda knän, utan svank och överdrivna höftrörelser. (det blir bara roligare och roligare att föreställa sig min make försöka dansa magdans vid datorn. )
  • Aleta
    andbeyond skrev 2010-07-29 16:13:28 följande:
    Grattis Aleta också!! Har hittat magdans här i sthlm, man kanske ska testa? Fru E: Du drar inte ned! Jag önskar dig sååå ett plus och vet att du är glad för mitt fastän du självklart vill ha ett också! Aldrig känna att du inte kan skriva av dig!  
    Tack, och vad härligt att allt såg bra ut, grattis till dig också!

Tycker absolut att du ska kolla upp orientalisk dans. Speciellt med tanke på att ursprungligen så var det ett sätt att träna upp kvinnor så att de fixade att föda barn (och även att fira hur fantastisk kvinnokroppen är). Jag läste precis en underbar artikel av en tant som jag har gått kurs för en gång. Hon lyckades på 60-talet få vara med under en förlossning i Marocko. (Hon smugglades in av en väninna som påstod att det var hennes nya tjänarinna som tyvärr var döv och stum och som hon tyckte så synd om att hon ville ha henne med överallt. )

Alla dansade tillsammans i flera dagar. Inga män fick komma närmare tältet än 30 meter (detta var givetvis i någon liten ökenstad). När det var dags så satt barnaföderskan på huk över en liten grop som hade grävts i marken och alla kvinnor bildade flera ringar runt henne och dansade och sjöng. Ibland reste hon sig upp och dansade med i rörelserna (samma om och om igen) och sedan satte hukade hon sig igen. Detta höll på i flera timmar och tillslut kom det ut två bebisar med en kvarts mellanrum som föll ner i gropen. de tvättades, när efterbörden hade kommit klipptes navelsträngarna (barnen var redan tvättade vid det laget) och allt sådant begravdes i gropen där barnen hade fötts. Sedan blev det party!
    Inte verkade hon ha speciellt ont heller, fantastiskt eller hur?
    http://www.casbahdance.org/

Svar på tråden I vått och torrt, under aftonstjärna och midnattssol...