• Planer

Hur många binder era egna buketter?

Funderar på det här med buketter...väldigt mycket pengar då man säger att man ska gifta sig!
    det borde inte vara så svårt att gå till en bra blomsterbutik dagen innan bröllopet. Plocka ihop blommor som man gillar och binda själv..el?
    det är väl mest blomman till killen om blir svår när man ska fästa den!
    Är det någon som har vågat sig på detta eller planerar?

• Svar på tråden Hur många binder era egna buketter?
  • aikidoaasa

Jag hade funderingar på det, men insåg sedan att jag inte skulle ha tid till att binda min bukett, 2 tärnbuketter och 3 corsage till brudgum och marksalkar.

Jag vill kunna roa mig kungligt innan vigseln.

• J och J

hör dig för om det inte är någon släkting eller bekant som kan hjälpa till med detta.

Min mor har väldigt gröna fingrar och kommer att binda min bukett.

säkert finns det någon annan än just du själv som brud som kan hjälpa dig.

• wiicky

Jag kommer binda min och mina två tärnors buketter och min blivande och marskalkens corsager. Kommer beställa blommor innan, dock.

• Planer

ja de e klart, ska fundera om det finns någon i familjen!
    har ju ganska så nyss börjat planera bröllopet, men jag tror att jag kommer att ha svårt att "dela ut" uppgifter till andra. Förutom till Toastmastern då. Man vill ju att allt ska bli perfekt..inte på nått vis att jag gör allt perfekt men man blir ju lite orolig att något ska skita sig

• Planer

Wiicky- hur gör du med killarnas då? med fästandet?

• J och J

Ja är precis som du. Vill helst göra precis allt själv! dukning, kort osv...man tror väl att man kan bättre än andra. men så får man ändå inse att man ska kunna njuta av dagen också. hellre det än att göra allt o glömma bort vad dan faktiskt handlar om.

Be nån göra en provbukett kanske? o se om det blir som du vill ha det ungefär?

Mamma gjorde min systers bukett o den blev superfin så jag tror jag kan släppa på detta iaf...sen får vi se hur det går med resten ;)

• Planer

haha, tack för dom orden! ja jag tror att många av oss här inne är ganska lika ändå!!

• Eriane

Min mamma kommer att göra min bukett, samt tärnans och 2 corsager. Kommer ha exotisk look på min bukett med främst vita och rosa blommor om jag inte kan få färgad fresia då blir det turkos fresia. Min m2b kommer att ha en rosa corsage och marskalken en vit, tärnan kommer ha vita blommor i sin bukett. Corsagerna kommer att bindas med band och sättas fast med vanliga små säkerhetsnålar. Det blir enklast för oss du varken m2b eller marskalken har några fickor eller knapphål.

• Jossebosse

Jag tycker inte att man ska binda sin egen bukett för att spara pengar.... Enda anledningen borde vara att man tycker det är roligt och att man har TID!

Är det en pengafråga så gå till en florist och tala om hur mycke pengar du vill lägga så kan jag garantera att du kommer få kanon snygga blommor till både dig och mannen. (10 ggr snyggare än om du ska så och binda din egen utan större erfarenhet och stor stress innan dagen D!)

• bruden i skogen

Om man inte kan binda en bukett blommor så är det inte lätt.  Att tråda och göra en bukett år svårt om man skall göra tex en långbunden eller droppformad bukett.

En rund är lite lättare män ändå msåte man kunna lägga i spiral, inget man lär sig på 5 minuter.

Att göra i oasis, brudbukettshållare, är ganska lätt. Det svåra är att få till det så det ser proffisgt ut och så att den håller. För du skall då sticka i massor med stjälkar i en yttepytten liten oasishållare som gör att dne lätt kan spricka. och spricken den så delar sig oasisen och alla blommor ramlar ur. Inte kul på altargången.

Är man inte så noga på det så kan man binda en rund och lägga alla stjälkar som det passar och då är det ju lätt.

Jag kommer att göra min egen, har beställt blommor som jag hämtar på onsdag för att de skall dra tills fredag då ajg skall göra den.

• Skuggan

Jag gjorde en annan budgetlösning.

Jag ringde till floristen och sa att buketten får kosta runt 300-400 kr, mjuk romantisk bukett i rosa och vitt av det ni har inne och som ser fint ut. Inga problem sa de. Nu är jag så spänd på att få se vad det blir för något.

• Sebastiána

Jag funderar på att ha en bukett liljekonvaljer. Min mamma testade nu i år och det blev en jättefin naturlig bukett. Inte krångligt alls. Kanske jag bokar florist ändå. Jag gifter mig 4 juni och det finns risk att liljekonvaljerna blommat ut då.

• Sebastiána

...liljekonvaljor växer i MASSOR ett par minuters gångväg från där mina föräldrar bor.

Corsage beställer vi hos florist.

• Linn sommaren 2010

Hej!

Jag tänkte också att blommorna nog blir väldigt dyra men det blev faktiskt inte alls dyrt. Gifte mig i Falkenberg på pingsafton för tre veckor sedan och vi beställde blommor från en blomsteraffär mitt i stan. Brudbuketten gick på 500 kr, visserligen en lite mindre rund, det var 9 röda rosor och tre ljusrosa pioner lite grönt runt och tre pärlor i. En enkel men fin bukett. Sen hade min dotter fått en pion med lite grönt runt och också hon ett hårt virat rött band runt stjälken och min blivande man hade en liten pion (outslagen) med grönt runt på hans kavaj (glömt vad det kallas för) dessutom beställde vi 90 röda rosor för att ha på borden. Dessa var eg ett erbjudande de hade till kunder på onsdagar köp 30 rosor för 100 kr men de sade att de kunde lägga undan till oss 90 röda rosor till lördagen. Så sammanlagt gick allihopa på 900 kr. Det kan man inte säga är dyrt. Dessutom höll sig alla blommor fina hela kvällen trots att min och min blivande mans blommor inte hade vatten på ett bra tag. Oj det blev långt det här...det jag ville säga var bara att det inte alltid behöver bli dyrt.

• Syrinx
    Sebastiána skrev 2010-06-12 13:26:15 följande:
    Jag funderar på att ha en bukett liljekonvaljer. Min mamma testade nu i år och det blev en jättefin naturlig bukett. Inte krångligt alls. Kanske jag bokar florist ändå. Jag gifter mig 4 juni och det finns risk att liljekonvaljerna blommat ut då.
    Det är så vackert med liljekonvaljer! Jag tycker att vilda blommor överhuvudtaget nästan alltid slår designade och fancy brudbuketter. Hoppas att liljekonvaljerna fortfarande blommar 4 juni nästa år för dig!
  • passionsblomman

Planer skrev 2010-05-17 19:45:47 följande:
    Funderar på det här med buketter...väldigt mycket pengar då man säger att man ska gifta sig!det borde inte vara så svårt att gå till en bra blomsterbutik dagen innan bröllopet. Plocka ihop blommor som man gillar och binda själv..el?det är väl mest blomman till killen om blir svår när man ska fästa den!Är det någon som har vågat sig på detta eller planerar?

Om du går till butik dagen innan och nöjer dig med det de har hemma så lovar jag dig att det inte blir en dyr bukett-såvida du inte ska ha en jättestor med alla deras dyraste blommor såklart...'
    Det är nämligen att förboka blommor hos odlare som gör att brudbuketter och andra specialbinderier ofta drar iväg i pris. För att vi flrorister inte kan förhandla priser eller utnyttja extrapriser vid sådana tillfällen. om någon bara SKA ha en viss ljusrosa ros tex, ja då får både jag och kunden vacert betala det odlare och grossister tar betalt för varan.

Alltså behöver du inte stå och knåpa själv, utan kan på plats i butiken säga vad du vill ha och det kommer inte att kosta dig något extra "bröllopspris"

OBS! Detta förutsätter att det är en rund bukett bunden preis som en vanlig bukett, med stjälkarna som handtag. Ingen butik uppskattar att få ett brudbinderi rakt av utan förvarning, som kräver arbete i hållare och som tar en halv dag att göra och personal som inte kan stå ute och fredagssälja.

• eigollet

Lånar då tråden lite och frågar vad för lila blommor man kan tänkas få till bra pris 1 oktober? Jag börjar ge upp tanken på lila rosor som skulle kosta 75 kr stycket... :P

Svar på tråden Hur många binder era egna buketter?