Inlägg från: Pinova |Visa alla inlägg
  • Pinova

50-talstråden - den nya!

Är det någon av er 50-talsbrudar som tänkt gifta er i en "äkta" vintageklänning?
    Jag funderar på att försöka hitta en i min storlek (varför var alla så små på den tiden??), kanske t.o.m i en annan färg än vit.
    Gör jag inte det finns det ju både Honeypies och Dollys klänningar att drömma om, men det vore extra roligt att hitta en äkta 50-talsklänning att använda.

Har ni några tips!? Affärer i Sthlmsområdet som har vintagebrudklänningar eller liknande? 

• Pinova

Hjartafró skrev 2010-06-07 16:15:29 följande:
    Jag ville verkligen hitta en vintageklänning, men efter att ha letat på nätet och i typ varenda vintagebutik i Sthlm, Paris, London och Berlin utan att hinne en enda som inte var i storlek ytte pytte liten, så gav jag upp. Och då är jag ändå liten själv, typ storlek 34/36. Istället sydde jag upp min halvlånga klänning hos Design by Marja på Humlegårdsgatan.

Åh, då ser det inte så ljust ut för mig alltså... Jag är nog mer en M/L storleksmässigt. 
    Men tack för tipset om Design by Marja. Det ska jag lägga på minnet.

retrobride skrev 2010-06-07 20:46:07 följande:
      Ang. storlekar....Min teori, efter många år av vintageletande och secondhandfyndande, är att det ofta är de mindre storlekar som "överlevt" i större utsträckning än de lite större storlekarna - helt enkelt för att de större användes mer och av fler och att de mindre storlekarna gjordes i större upplagor (så fler har varit i omlopp genom åren).

Ah, så kan det ju såklart ha varit! Den tanken har inte slagit mig... Jag har mest varit sur för att jag är för stor för de flesta 50-talskläderna och sedan önskat att jag hade varit mer petite.

• Pinova

Junebug skrev 2010-06-08 17:47:40 följande:
      Det var min plan från början, jag kollade runt som en galning i Stockholm under ett års tid! Det finns en del i 38/40 också, jag hittade aldrig nån för mig men du kan ju ha bättre tur. De bästa affärerna enligt mig:- Old Touch på Upplandsgatan. Ljuvlig affär om du inte varit där!- Epok gammalt och nytt på Odengatan. En speciell dam som har en jättegarderob med bröllopsklänningar i 50talsstil, hittade ett par i spets i min storlek (ca 38). Hon säljer inte gärna men hyr desto gärnare ut dem för en rejäl slant. Finns många fina så värt att kolla- Judith Second Hand vid Zinkensdamm. Har inte många men får in nåt fynd då och då.Sen kan det vara värt att kolla Myrorna och Beyond Retro emellanåt, de har ganska många!Jag kollade också mycket på ebay, sök 50s wedding dress. Alla är ju förbaskat små där men det dyker upp nån pärla då och då... lycka till!-

Åh, tack så mycket för dina tips, affärerna ska kollas så fort jag kommer till Sthlm. Jag känner redan nu, trots att vi inte satt något datum att det känns hopplöst med storlekar o så. Men det är tur att det finns de som syr upp fina 50-talsklänningar i bättre storlekar.

Vet du hur 59 Vintage Store är i förhållande till de du nämde? Där vet jag att jag har kikat in en gång när jag letade efter en bal/festklänning i 50-talsstil.

• Pinova

Nu har vi i stort sett bestämt oss för att gifta oss utomlands , och jag vill gärna gifta mig i en klänning från 50-talet, som jag tidigare nämt här i tråden. Men det verkar svårt att hitta någon i min storlek.

Vad tror ni om att sy en brudklänning efter det här mönstret??
    http://i.ebayimg.com/03/!Bt+gQYQCWk~$(KGrHqEH-C0EvqNyyBClBL-,B(p,BQ~~_35.JPG

Jag tänker mig något typ av cremefärgat sidentyg med struktur, eller kanske något brokadtyg.

• Pinova

annaochmias: tack. Jag har köpt ett mönster till.
    http://ny-image2.etsy.com/il_fullxfull.152094654.jpg

Tänkte mig som den röda men jag ska försöka få till 3/4-ärmar.

Har köpt ett tyg som jag ska prov sy det första mönstret i. Kanske kan visa upp den klänningen först om den blir bra.

• Pinova

sockersmulan skrev 2010-08-18 10:41:02 följande:
    Hej på er!Jag har en liten efterlysning som jag hoppas ni kan hjälpa mig med! Min kollega har blivit bjuden på bröllop och vill då ha en coiffe/fascinator på sig. Vet ni var man kan köpa såna på nätet/affär i Lund med omnejd?

Det finns många olika på både ebay.co.uk och etsy.com.

Men jag vet inte hur lång leveranstid det är...

• Pinova

Åh, jag längtar till vi tar en tur till Stockholm, så att jag får chansen att prova några brudklänningar i 50-tals stil, men jag hoppas också att några vitageaffärer där har några brudklänningar i min storlek.

Vore ju helt underbart att ha en vintageklänning! 
    (Men troligen blir det en hemmasydd eller måttbeställd klänning) 

Svar på tråden 50-talstråden - den nya!