Inlägg från: fromheretoeternity |Visa alla inlägg
  • fromheretoeternity

Fråga prästerna 12

Hej Prellarna!

Jag har funderat över hur det här med ringen fungerar under vigselakten. Vi har var sin förlovningsring men endast jag kommer ha viselring. Min sambo kommer gravera in vigseldatum i förlovningsringen. Är det bara han som sätter ring på mitt finger då under vigselakten eller använder vi hans förlovningsring?

Ni har säkert svarat på frågan innan och jag skummade igenom förra tråden lite snabbt men hittade inget svar.

• fromheretoeternity
    Kjell Präst skrev 2010-05-21 12:40:06 följande:
      Hej Fromman!Det är vigselringen som är "tecknet på era löften om ömsesidig kärlek och trohet" enligt vigselritualet. Det innebär att om ett brudpar inte särskilt uttrycker att de vill att jag ska ta emot även förlovningsringen när jag ber över ringen/arna så är det bara vigselringen jag tar, och som brudgummen alltså sedan trär på brudens finger. Men ibland önskar man alltså att jag ska ta med båda ringarna, och då gör jag det. Då får brudparet ge varandra varsin ring vid ringväxlingen. Hängde du med?
    Tack för snabbt svar! Jag får väl fråga sambon hur han vill ha det så får han bestämma helt enkelt!
Svar på tråden Fråga prästerna 12