Fråga prästerna 12
Hej MrsPingla
Jag har läst lite om trasslet med släkten ni har inför er vigsel. Vad gäller er vigselprästs ord om det mörker hon känner i sitt hjärta så är ju det något hon känner som släkting, inte som präst.
För att hålla sig till vigselgudstjänsten så vet jag att det finns finns brudpar som helst vill ha en barnfri vigsel. Jag brukar då påpeka att de naturligtvis själva väljer vilka de bjuder in, men att vigselgudstjänsten är en offentlig gudstjänst i Svenska Kyrkan och att de som kommer till kyrkan inte kan visas bort. Samtidigt är det ju så att de som kommer in i kyrkan under en gustjänst förväntas respektera gudstjänstrummet och de människor som befinner sig där.
Till exempel brukar vår vaktmästare vänligt men bestämt be de a-lagare som av och till kommer in i kyrkan att avlägsna sig eller hålla sig lugna (några av dem är inte så tysta av sig nämligen). Men barn i kyrkan är i regel inget problem, försåvitt de inte har föräldrar av typen "mina barn får göra precis vad de vill precis var de vill"! Men sådana föräldrar är ganska sällsynta som tur är.
Bröllopsfesten kan jag ju som präst inte ha några synpunkter på, och intrycket jag fått är att din blivande svägerska yttrar sig mer som just det än som präst. Och att hon har svårt att hålla isär sina roller visar också på att den konflikt som seglat upp inför det här bröllopet är minst sagt komplicerad.
Av det jag läst tidigare verkar det som att det egentligen handlar om något annat än barn på festen, men vad den underliggande konflikten består i är inte lätt att säga. Men mitt i allt elände kan det vara bra att försöka hålla huvudet kallt för att inte förvärra konflikten. Vilket är lättare sagt än gjort, jag vet.
Jag kan bara be för er, att en lösning visar sig som ni kan leva med och att ert bröllop inte blir något som bryter relationerna inom er släkt.