Fråga prästerna 12
Hej Kjell!
Jag skulle vilja fråga dig i egenhet av präst, hur jag bör se på detta; jag och min fästman har bestämt oss för att ha ett barnfritt bröllop. Det finns ett flertal skäl till detta; bland annat kommer vi servera alkhol som vi anser inte är så barnvänligt. Dessutom är lokalen en gammal fabrikslokal med många farliga hörn, och ja, listan kan göras lång. Min fästmans familj har iaf tagit detta väldigt hårt, inte minst min fästmans syster, som även är vår präst.
Hon (min sambos syster/vår präst) satte sig ner med oss och sa bokstavligen; "jag känner ett mörker i mitt hjärta inför ert bröllop, och även om jag kanske kommer vara glad för er under er vigsel, så kommer jag vara ledsen över att inte alla i släkten är där". Hon har även sagt att vi är själviska, trångsynta och att vi ej respekterar familjen.
Jag undrar nu; är det ok och normalt för en präst att säga till ett blivande brudpar att hon känner "ett mörker i sitt hjärta" inför deras vigsel? Det kan även tilläggas att hon sa detta till oss under genomgången av vår kommande vigsel, då vi egentligen skulle välja ut psalmer och vigselordning och allt det där..
Jag kan inte släppa detta och vet inte hur jag ska kunna förlåta henne för det. Hon är ju inte heller vilken präst som helst, utan min sambos syster.
Vad borde vi göra? Många har gett oss rådet att byta präst, men det är inte så lätt eftersom hon är min fästmans syster och han håller av henne väldigt mycket.
Tack för din tid!