MonsterSmulan skrev 2010-07-22 13:32:52 följande:
Hej Kjell! Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor: 1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat! Och så en teologisk fråga... 2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift? /MonsterSmulan
Hur man ser på sina systerkyrkor varierar mycket runt om i världen, inte minst i Europa. Mycket beror på den historia man haft lokalt kyrkligt, vilken tradition som är i majoritet osv.
I sig behöver det inte vara fel att låna en kyrka för att ha en vigsel i en annan kristen tradition, men det kanske inte tillåts som Kjell är inne på. Det bästa är att prata med den präst ni funderar på att fråga om h*n kan viga er -h*n känner förmodligen också till sammanhangen i det området.
EN ekumenisk vigsel, dvs med präster från flera samfund, är fullt möjlig och inget som kommer göra att du verkar ha konverterat. INte heller en katosk vigsel skulle göra detta -däremot svarar den katoske parten då ja på att tex uppfostra ev barn katolskt (vilket i vissa katolska sammanhang tolkas som kristet, och i andra sammanhang inom katoslka kyrkan).
Det du också ska tänka på är att den protestantiska kyrkan i centraleuropa förmodligen är lite annorlunda än den du är uppväxt i i SVerige. Svenska kyrkan är relativt katolsk i sin liturgi och andra uttryck om än inte teologiskt. Sedan finns det förstås flera olika protestantiska kyrkor/samfund -menar du att du vill