Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 12

sun moon skrev 2010-05-23 12:10:21 följande:
    Jag skulle vilja fråga er präster som finns i denna tråden om råd. Min sambos systers man har gått bort hastigt vid endast 44års ålder i torsdags. I nuläget vet de inte varför, det var ingen olycka. Vi ska ha vårt bröllop 4 september och jag undrar om ni tycker att vi ska ställa in det hela?  Han som gick bort skulle vara vår toastmaster och var väldigt engagerad i vårt bröllop och sin roll som toastmaster. Jag har ställt samma fråga i en annan tråd och därför vill jag endast att ni som är präster svarar på min fråga.  

Hade han velat att ni skulle ställa in bröllopet? Förmodligen inte. Jag tror inte att ni gör någon gott av att ställa in det. Och er glädje i giftemål och bröllopet förtar inte den sorg ni nära bär. Livet är sådant, fullt av paradoxer och dubbla känslor. En sorg gör att livet aldrig mer blir det samme, men inte nödvändigtvis att allt alltid kommer vara grått och mörkt.

För mig har det för övrigt varit lättare att bära en tung sorg när jag tänker att jag får fira det liv personen i fråga levde. Kanske är det ett perspektiv som kan hjälpa er också?

Allt gott önskar jag er, och beklagar förlusten!

• Jeez

MrsPingla skrev 2010-05-26 09:36:07 följande:
    Hej Burre och Kjell!Tack för era svar. Jag har insett att min sambos syster sagt detta i egenskap av att vara just min sambos syster, men jag känner fortfarande att man som präst inte borde säga det hon sagt. Även om hon sa det som min sambos syster, så sa hon det under genomgången av vår vigsel! För mig är det väldigt nära kopplat till vårt bröllop, och har inget med henne som syster att göra.För mig känns det ungefär som om min sambo (som är systemutvecklare) skulle säga till sin syster "ja jag kan väl göra en hemsida åt dig, men jag känner ett mörker inför den dagen jag måste göra den, för du vill inte ha ett sånt textformat som jag vill att du ska ha". Eller att jag (som är frilansjournalist) skulle säga till någon i släkten som skrivit en text "ja jag väl läsa den, men jag känner en stor sorg inför att göra det eftersom du, enligt mig, inte har någon bra titel". Vissa saker går enligt mig hand i hand med ens yrke. Vi pratar ju bröllop med henne eftersom hon är vår präst; enligt min uppfattning ska då inte prästen tala om det mörker hon känner inför vår bröllopsdag, eftersom vi har en önskan om vår dag som hon som syster inte håller med om.Eller har jag fel? Jag vill gärna få hjälp att tänka om i den här frågan, om det är någon som har ett mottargument. Det här upptar mitt inre på ett högst otrevligt sätt varje dag, och jag önskar bara att jag kunde förlåta henne för allt det här.Återigen, tack för er tid.

Vad skulle hända om du berättade just detta för henne för att hon ska förstå? Tror du hon skulle lyssna? Hon har ju rätt till sina åsikter och känslor, men det kan hjälpa henne att tydliggöra sina roller -som inte går att särskilja helt eftersom vi bara är människor allihopa och dessutom är det ju för att det är just hon som syster som råkar vara präst som gör att hon ska viga er.

• Jeez

tågjäntan skrev 2010-06-25 20:20:40 följande:
      Är det inte juridiskt så att de formuleringarna ska vara på det sättet? Fast jag vet inte vad man behöver säga på en borgerlig vigsel.

Det juridiska för präster i Svenska kyrkan är att vi har vigselrätt så länge vi håller oss till handbokens ordning. Det innebär att vi inte kan viga i annan ordning -egengjord eller borgelig variant. Därför är löftena viktiga -och hur de utformas.

• Jeez

SueAnne skrev 2010-07-20 14:19:59 följande:
      Jag tänkte mer IRL, i Göteborg.

Kolla församlingarnas hemsidor! De flesta präster är bra samtalspartners. Skicka iväg ett mejl till någon eller ring upp!

• Jeez

MonsterSmulan skrev 2010-07-22 13:32:52 följande:
    Hej Kjell! Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor: 1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat!  Och så en teologisk fråga... 2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift? /MonsterSmulan

Hur man ser på sina systerkyrkor varierar mycket runt om i världen, inte minst i Europa. Mycket beror på den historia man haft lokalt kyrkligt, vilken tradition som är i majoritet osv.

I sig behöver det inte vara fel att låna en kyrka för att ha en vigsel i en annan kristen tradition, men det kanske inte tillåts som Kjell är inne på. Det bästa är att prata med den präst ni funderar på att fråga om h*n kan viga er -h*n känner förmodligen också till sammanhangen i det området.

EN ekumenisk vigsel, dvs med präster från flera samfund, är fullt möjlig och inget som kommer göra att du verkar ha konverterat. INte heller en katosk vigsel skulle göra detta -däremot svarar den katoske parten då ja på att tex uppfostra ev barn katolskt (vilket i vissa katolska sammanhang tolkas som kristet, och i andra sammanhang inom katoslka kyrkan).

Det du också ska tänka på är att den protestantiska kyrkan i centraleuropa förmodligen är lite annorlunda än den du är uppväxt i i SVerige. Svenska kyrkan är relativt katolsk i sin liturgi och andra uttryck om än inte teologiskt. Sedan finns det förstås flera olika protestantiska kyrkor/samfund -menar du att du vill

• Jeez

Hoppe skrev 2010-07-28 15:57:02 följande:
    hej kjell!jag har bokat kyrka för vigsel, men skulle gärna vilja ta med mig en 'egen' präst dit, han som konfirmerade mig.han är dessutom pensionerad sen i januari och jag hörde att det kanske var några nya regler som gjorde att en pensionerad präst inte fick viga..?vet du hur det funkar?och är det okej att ta med sig en präst eller ser kyrkan man viger sig i helst att man använder sig av någon av deras präster?

Det är som sagt oftast inget problem med att ta med sig en egen präst. Dock åste varje präst, pensionerad eller i tjänst, ha ett personligt förordnande som vigselförrättare från kammarkollegiet numera. Förut hade man det per automatik iom prästvigning, nu måste stiften ansöka för varje enskild präst. Jag gissra att pensionerade präster inte prioriterats i denna fråga och därför kan några inte hunnit få. Enklast är att fråga prästen ifråga om han ill och kan viga. VI har haft pensionerade präster som vikarier i sommar och de har inte haft några problem.

• Jeez

Kjell Präst skrev 2010-08-02 04:30:16 följande:
    Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

Och så är vi ju fler präster som brukar hänga här, njut av läger Kjell så ses vi!

• Jeez

Kjell Präst skrev 2010-08-04 16:29:40 följande:
    The priest is aliiiiive!

dags för dygnsvilan dårå!

• Jeez

Liina86 skrev 2010-08-07 11:28:27 följande:
    HejJag har en fråga som rör präster och borgerliga vigslar. Jag trodde inte att präster förrättade borgerliga vigslar men sen berättade en kollega till mig att han och hans sambo tänkt vigas borgerligt av en präst som han känner. Kan präster göra det? Tycker kyrkan det är ok?

Du har helt rätt, en präst har bara vigselrätt enligt sin egen kyrkas vigselordning och har därför inte borgerlig vigselrätt. Däremot måste ju inte en vigsel vara i en kyrka utan kan vara nån annanstans, men måste inte ha gäster (endast två vittnen) osv - en del blandar ibland ihop detta och tror att kyrkligt = i kyrkan eller så.

En präst i SVenska kyrkan har dessutom tydliga riktlinjer att man inte får förrätta tex borgerlig begravning också (vilket det ju inte finns något juridiskt regelverk för) eller "borgelrigt dop" (dopliknande riter) -allt för att det ska vara tydligt vad som är prästens uppdrag och de kristna riterna.

• Jeez

S2011 skrev 2010-08-09 16:12:47 följande:
    jag undrar om det är hugget i sten att man går tillsammans fram längs altargången? vi gifter oss nästa sommar och jag vill gå själv fram till altaret och att min blivande man väntar på mig "längst fram". är det omöjligt att genomföra? om man har tärna - bör hon isåfall gå före mig, efter mig eller vara placerad längst fram?

Det varierar från församling till församling och från präst till präst vad man tillåter och inte, så prata med dem där du ska gifta dig (och förstås med din bkivande man första av allt).

• Jeez

jkbr skrev 2010-08-09 17:19:13 följande:
    Brukar man ha med trosbekännelsen under vigslar? 

Nej, den ingår inte i vigselgudstjänstens ordning.

• Jeez

TheJohanna skrev 2010-08-11 11:29:02 följande:
    Jag såg skansenvigseln och tyckte faktiskt att den var rätt märklig. Det blir konstigt att ha en kyrklig vigsel när det inte finns något altare eller kors eller liknande som liksom markerar böneriktningen. Nu såg det nästan ut som om t.ex. förbönen var riktad till brudparet eftersom prästen stod vänd mot dem och tittade på dem medan hon ledde bönen. Reagerade även på att bibelläsningen ur Matteus 19 var bortplockad (får man göra så?) och att hela vigseln i sig kändes väldigt förkortad (men det kanske var ett krav från svts sida?)... Det kändes i vilket fall som helst tråkigt. Ytterligare en sak jag reagerade på var att tjejen som sjöng den andra låten stod jättelångt ifrån brudparet och hela tiden var vänd mot skansenpubliken och bara kastade en snabb blick på brudparet vid ett enda tillfälle... Tror itne att brudparet upplevde det som om hon sjöng till dem... Men det kanske bara är jag..  

Jag var tvungen att se vigseln på SVTplay nät jag läste här.

Och riktningen, altare eller inte, tycker jag var oproblematiskt. Däremot att prästen läste egna inledningsord (om än väldigt lika de ordinarie) och som du skriver, tagit bort matteus-texten. Vigseln var inte förkortad i övrigt, hon höll inget direkt vigseltal, men det måste man inte heller.

Hon får ta ansvar för att hon inte följde ordningen om någon anmäler henne till domkapitlet, vi har att följa den vigselordning som finns vare sig vi gillar den eller inte. Jag tycker att det är lite märkligt att välja att frångå den på en så extra offentlig vigsel som en som sänds i "tv" av alla ställen, men det får stå för henne.

• Jeez

tågjäntan skrev 2010-08-15 21:07:56 följande:
    Vår präst valde oxå bort den texten för han sa att den kunde vara känslig. Det var innan jag börjat hänga på BT så mycket  så jag hade ingen aning om att den är en del av vigselordningen.

I nästa vigselordning kommer den förmodligen inte vara obligatorisk, men än så länge är den det, vad man än tycker om den. Det är ju få brudpar idag som inte redan lämnat både far och mor... (vilket i sig är ännu ett argument mot brudöverlämning, men det behöver vi ju inte ta upp mer tid med).

Svar på tråden Fråga prästerna 12