Fråga prästerna 12
Jag brukar be över både brudens vigselring och gummens förlovningsdito, om inte han skall ha en separat vigselring. Blir dessutom snyggt när brudparet håller varandras ringar vid löftesgivningen!
Jag brukar be över både brudens vigselring och gummens förlovningsdito, om inte han skall ha en separat vigselring. Blir dessutom snyggt när brudparet håller varandras ringar vid löftesgivningen!
Håller helt och fullt med kollega Kjell!
Jaa! Ett bra sät at utnyttja kyrkor som står tomma! :.-D
411, 83 och 84 som är vigselpsalmer
289 - vanlig på vigslar
1, 15, 21 som passar som sista psalm
324 - samma melodi som blomstertiden, men vers 1 och 9 går bra i början på hösten också!
332, 248, 249. 297 - mer allmänna psalmer
Domkyrkan har knäfall, lösa, flyttbara sådana! Två får lagom plats på en sådan sektion! Har du möjlighet så gå på prästvigningen på söndag i Domkyrkan, Innie. Då kan du se på dem där! Det är kl 11.
Går igenom vigselritualet, talar om psalmer och övrig musik, talar om er (för vigseltalet!). Kan ta både en och fler timmar beroende på er!
Du får höra med församlingen där ni skall ha er vigsel. Det vanligaste är in- och utgång till orgelmusik och det mesta går faktiskt att spela på orgel. Jag har haft en vigsel där ingångsmusiken var "Final countdown" på orgel och elgitarr. Men då kände paret en gitarrist. Inte alla fösamlingar godtar musik på cd och inte alla kyrkor har möjlighet till uppspelning av cd. Som sagt, kolla med församlingen!
Jag hade absolut inte upplevt det om påträngande, det är ju en del av tjänst att ha kontakt med brudpar och bara trevligt om brudparet hör av sig själva! Det bästa måste väl vara per telefon, så kan ni bestämma tid längre fram för en träff! Du kan ju alltid kolla på församlingens hemsida eller i församlingsblad om prästen har tjänstemobil. Ring på den, han eller hon svarar om det finns möjlighet, annars kan du säkert tala in ett meddelande eller skicka sms, att ni vill bli kontaktade!
Ni väljer musik i samråd med präst och kantor, det är det vanligaste.
Det beror nog lite på om det är någon vigsel precis efter er, så att tidsmarginalerna är snäva. Annars borde det inte spela någon roll. Jag har haft en vigsel med tre psalmer och fyra solostycken. Gick hur bra som helst!