Inlägg från: Burre Präst |Visa alla inlägg
  • Burre Präst

Fråga prästerna 12

Hej MrsPingla

Jag har läst lite om trasslet med släkten ni har inför er vigsel. Vad gäller er vigselprästs ord om det mörker hon känner i sitt hjärta så är ju det något hon känner som släkting, inte som präst.

För att hålla sig till vigselgudstjänsten så vet jag att det finns finns brudpar som helst vill ha en barnfri vigsel. Jag brukar då påpeka att de naturligtvis själva väljer vilka de bjuder in, men att vigselgudstjänsten är en offentlig gudstjänst i Svenska Kyrkan och att de som kommer till kyrkan inte kan visas bort. Samtidigt är det ju så att de som kommer in i kyrkan under en gustjänst förväntas respektera gudstjänstrummet och de människor som befinner sig där.

Till exempel brukar vår vaktmästare vänligt men bestämt be de a-lagare som av och till kommer in i kyrkan att avlägsna sig eller hålla sig lugna (några av dem är inte så tysta av sig nämligen). Men barn i kyrkan är i regel inget problem, försåvitt de inte har föräldrar av typen "mina barn får göra precis vad de vill precis var de vill"! Men sådana föräldrar är ganska sällsynta som tur är.

Bröllopsfesten kan jag ju som präst inte ha några synpunkter på, och intrycket jag fått är att din blivande svägerska yttrar sig mer som just det än som präst. Och att hon har svårt att hålla isär sina roller visar också på att den konflikt som seglat upp inför det här bröllopet är minst sagt komplicerad.

Av det jag läst tidigare verkar det som att det egentligen handlar om något annat än barn på festen, men vad den underliggande konflikten består i är inte lätt att säga. Men mitt i allt elände kan det vara bra att försöka hålla huvudet kallt för att inte förvärra konflikten. Vilket är lättare sagt än gjort, jag vet.

Jag kan bara be för er, att en lösning visar sig som ni kan leva med och att ert bröllop inte blir något som bryter relationerna inom er släkt.

• Burre Präst
    yousofine skrev 2010-05-24 08:58:14 följande:
    Hej Kjell!Jag och min blivande ska gifta oss den 31/7 Juli, vi undrar om man måste läsa löften för varandra? Både jag och min sambo har inte så där super bra minne om att komma ihåg vad man ska säga och även i sån "pirrig" situation så tappar man väl bort sig hlet och hållet. Nått tips på hur man kan göra i stället? Mvh
    Löftena måste finnas med, men de finns i två varianter, en där prästen läser före en rad i taget ch en är brudparet läser för varandra utan prästens inblandning.

Så vill ni ha hjälp är det inga problem; prästen läser före, rad för rad. Ni behöver bara komma ihåg 4-5 ord i taget. Även de mest nervösa brudpar klarar det!

• Burre Präst

Gorgeousness: Djur är inte tillåtna i de flesta kyrkor av flera skäl. Dels handlar det om allergier och det handkar inte bara om de som är i kyrkan samtidigt som djuret ifråga som ni säkert vet. Sedan är det teologisk fråga också; kyrkan är till för människor eftersom djuren inte har behov av försoning och upprättelse på samma sätt. Ledar- och assistenhundar är förstås undantagna, de är inte djur i första hand utan hjälpmedel. Så varför tillåter då en del kyrkor att man har djur med sig? Tja, skälen kan vara många: Man bryr sig inte om allergiska personer, man tycker att det är fint med djur eller man använder dem för att väcka uppmärksamhet. Eller det kan finnas helt andra skäl. Men grundregeln är att djur inte har i kyrkan att göra, även om de är älskade högt familjemedlemmar.

• Burre Präst
    Brallis2010 skrev 2010-07-06 14:10:02 följande:
    Måste man ha 2 psalmer eller räcker det med en?
    Ja, man måste ha 2 psalmer. Poängen är att psalmsång är något församlingen gör gemensamt i gudstjänsten. Man kan ha 3 psalmer också.
  • Burre Präst
    Andreas flicka skrev 2010-07-08 08:46:53 följande:
    Hej Burre Präst Jag undrar hur du tolkar och vad du känner inför denna text?   (P) I Höga visan står skrivet: Kärleken är stark som döden, dess längtan obetvinglig som dödsriket, dess glöd är som eldens glöd, en Herrens låga är den. De största vatten förmår ej utsläcka kärleken, strömmar kan inte dränka den. (Höga V 8:6--7) Igår när vi träffade vår präst verkade han lite förvånad över att vi ville ha denna. Vi ska ha två till också (P) Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. (Rom 12:9--10, 15) samt (P) Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den. Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. (1 Kor 13:4--7, 13)
    Alla tre texterna du nämner står ju med i handboken över förslag på bibeltexter att läsa i en vigselgudstjänst. Men texten från Höga Visan väljs inte av så många, kanske det är därför er präst blev förvånad. Jag har alltid tyckt om den texten, det är passion uttryckt i korthuggna satser.

Och eftersom ett äktenskap inte enbart handlar om passion så tycker jag det blir en bra balans med de andra texterna ni har valt.

• Burre Präst
    Blivandefrueriksson skrev 2010-07-12 22:13:50 följande:
    När får man vigsel beviset? Får man inte det i samband med vigseln? Eller skickas det efter? Vi gifte oss den 3 juli och har inte ännu fått något?
    I regel brukar det läm,nas över vid vigseln, men tänk på att det bara är ett litet minnespapper utan någon som helst juridisk giltighet. Det juridiskt viktiga papperet är det som prästen skriver på och lämnar in till skattekontoret. Från skattekontoret får ni sedan en bekräftelse på ändrat civilstånd och ev. namnbyte, men det kan ta lite tid nu i semestertider.
  • Burre Präst
    Orsakullan skrev 2010-07-23 10:02:05 följande:
      Varför?? Ute i Guds fria natur måste väl vara den ultimata platsen för en vigsel! Vi ska gifta oss utomhus just för att min bm inte känner sig bekväm i kyrkan. Han kan tänka sig en kristen ceremoni men inte i kyrkan - alltså blev det en kompromiss. Förstår inte varför en präst INTE skulle gå med på detta!
    Jag hör till de präster som är skeptiska till utomhusvigslar och det mycket av praktiska skäl. Framförallt det faktum att vi bor i ett land där det oavsett tid på året kan vara +10 grader och regna sidledes!

Men OM är brudparet beredda på allt det arbete en friluftsvigsel innebär OCH har en vettig reservplan om vädret är helt åt skogen OCH kan ordna musiken på ett smakfullt sätt så lovar jag tänka på saken.

Fast hittills har de förfrågningar om utomhusvilgslar jag haft slutat med att vi har haft den i en kyrka; där finns liksom allt på plats redan och man behöver inte styra så förtvivlat med allting.

• Burre Präst
    pyrro skrev 2010-08-09 07:48:36 följande:
    Jag undrar i vilken ordning man trär på ringarna....eller gör man det samtidigt?
    Jag brukar först låta mannen trä på kvinnans ring, efter att han sagt löftena. Sedan får kvinnan trä på mannens ring efter att hon sagt lögtena.

Men det varierar nog lite från präst till präst hur man gör.

Svar på tråden Fråga prästerna 12