Inlägg från: sun moon |Visa alla inlägg
  • sun moon

Fråga prästerna 12

Jag skulle vilja fråga er präster som finns i denna tråden om råd. Min sambos systers man har gått bort hastigt vid endast 44års ålder i torsdags. I nuläget vet de inte varför, det var ingen olycka. Vi ska ha vårt bröllop 4 september och jag undrar om ni tycker att vi ska ställa in det hela? 

Han som gick bort skulle vara vår toastmaster och var väldigt engagerad i vårt bröllop och sin roll som toastmaster. Jag har ställt samma fråga i en annan tråd och därför vill jag endast att ni som är präster svarar på min fråga.  

• sun moon
    Kjell Präst skrev 2010-05-23 15:21:53 följande:
      Hej!Det är förstås jättesvårt för mig att svara på, eftersom jag inte känner till förhållandena i er familj och er släkt. Men spontant känner jag att ni inte ska ställa in vigseln. Se det som ett tillfälle att visa att sorgen aldrig kan vinna över glädjen, att mörkret aldrig kan övervinna ljuset (som det står i Bibeln). Kanske kan er präst läsa just dessa bibelord?Tror ni inte att er toastmaster helst skulle se att er vigsel blev av?
    Prästen som ska viga oss tillhör också min blivande mans familj och vi ska prata med honom nästa månad. Jo, jag tror nog att han skulle vilja det. Han var en väldigt varm och snäll människa. 
  • sun moon
    Jeez skrev 2010-05-24 08:01:03 följande:
      Hade han velat att ni skulle ställa in bröllopet? Förmodligen inte. Jag tror inte att ni gör någon gott av att ställa in det. Och er glädje i giftemål och bröllopet förtar inte den sorg ni nära bär. Livet är sådant, fullt av paradoxer och dubbla känslor. En sorg gör att livet aldrig mer blir det samme, men inte nödvändigtvis att allt alltid kommer vara grått och mörkt.För mig har det för övrigt varit lättare att bära en tung sorg när jag tänker att jag får fira det liv personen i fråga levde. Kanske är det ett perspektiv som kan hjälpa er också?Allt gott önskar jag er, och beklagar förlusten!
    Tack för dina fina ord. Inte lätt att veta hur vi ska göra men det lutar mer och mer åt att vi ska gifta oss som vi har tänkt. 
  • sun moon

Inte egentligen.. 

Har funderat på att fråga er om fina psalmer till vår vigsel. Vad jag förstår ska man ha två st? Vi gifter oss 4 september så det är ju inte riktigt sommar men inte höst heller.. 

Vill ha många förslag, jag är så dålig på psalmer.. 

• sun moon
    Soldemor skrev 2010-06-09 13:53:43 följande:
      411, 83 och 84 som är vigselpsalmer289 - vanlig på vigslar1, 15, 21 som passar som sista psalm324 - samma melodi som blomstertiden, men vers 1 och 9 går bra i början på hösten också!332, 248, 249. 297 - mer allmänna psalmer
    tack :) ska lyssna igenom dessa med min BM
  • sun moon

Ang. knäfall så ska inte vi göra det. Vår präst tyckte att det var onödigt, om vi nu inte tvunget ville. Vi träffade vår präst igår och det är ganska sknt att ha gått igenom hur det hela ska gå till. Vi kommer också att träffas i slutet av aug. (gifter oss 4 sept)

• sun moon

När vi var och pratade med vår präst så hade han lite frågor om mitt efternamn och då berättade jag att det inte var mitt utan tillhör min ex make. Han reagerade inte alls på det. Ställde inga frågor alls.. 

• sun moon

tills livet skiljer oss åt.. låter inte riktigt bra tycker jag.. lite som jaja det är ok nu men i morgon vet jag inte..

• sun moon

Jag vill fråga prästerna i denna tråden om och varför ni tycker att jag ska gå med i kyrkan igen. 

Jag är inte troende, har svårt för att tänka att det finns någon gud som styr och ställer över oss. Med tanke på vad jag själv har varit med om och hur världen ser ut så kan inte en god gud finnas som styr oss och finns han, varför skulle han straffa mig så mycket?

Däremot har jag respekt för er präster, jag tycker att ni gör ett bra jobb vid t.ex. kriser och när människor behöver stöd och hjälp. Jag tycker om kyrkor, de är båda vackra och en del av vårt kulturarv och historia. Det känns annorlunda för mig att gå in i en kyrka än att gå in i ett annat hus. 

Varför jag gick ur kyrkan var för att min ex man tyckte det. Man sparar några kronor per år när man inte är med i kyrkan. Vi gifte oss borgerligt. 

Jag behöver inte gå med i kyrkan för att vi ska gifta oss i en. Min BM är med i kyrkan. 

• sun moon
    Kjell Präst skrev 2010-06-22 16:52:18 följande:
      Jag har också svårt att tänka mig att det finns en Gud som styr och ställer, som straffar vissa och som tillåter all ondska i världen. Jag tror inte på en sådan Gud. Jag tror på en Gud som är närvarande i allt jag gör, i allt som händer. En Gud som skrattar när jag skrattar och som gråter när jag gråter. En Gud som är den goda kraft som alltid kämpar mot det onda. Jag tror inte på en Gud som skulle kunna hejda en tsunami men inte gör det. Jag tror inte på en Gud som låter vissa leva och andra dö. Jag tror på en Gud som vill det goda, en Gud som finns i kärleken. En Gud som alltid lyssnar när jag ber. En Gud som är där för mig även när jag inte själv kan känna det. Jag tror på en Gud som finns med på bägge sidorna i ett krig, utan att ta ställning för den ene eller den andre. Jag tror på en Gud som en gång gjorde världen (men självklart inte på det sätt som det beskrivs i Bibelns mytologiska skapelsebrättelse) och därefter aldrig har övergett den. Jag tror inte på en allsmäktig Gud i den bemärkelsen att Gud kan göra allt, jag tror att Guds allmakt ligger i Guds ständiga kärleksfulla närvaro.Jag tror på en Gud som vet exakt vad det innebär att vara människa eftersom Gud själv varit människa och vandrat på jorden. En Gud som vet vilka förutsättningar som vi lever under.
    Vad tror du händer när vi dör? Tror du på himmel alt. helvetet?

Jag tolkar din tro på gud som en inre kraft som finns med dig och är dit stöd alltid. (Min bror har förklarat sin gudstro så också) Rätta mig gärna om jag tolkar fel. En sådan kraft kan jag också tro på men som jag känner idag så är det min egen kraft/styrka som hjälper mig.. inte någon annan.. (gud) som ger mig styrka. 

• sun moon
    Kjell Präst skrev 2010-06-22 23:10:51 följande:
      Något helvete tror jag inte på, inte någon personlig djävul heller. Ondskan finns naturligtvis men jag tror inte att någon personlig kraft styr den. Himlen tror jag på, i någon mening- men jag brukar citera vad en annan präst en gång sa till mig: Det viktiga är att man lever sitt liv här på jorden så gott man kan, bemöter sina medmänniskor bra - vad som händer efter döden tar nog Gud hand om på bästa sätt.Ja, Gud är som en inre kraft som vägleder mig och är mitt stöd, men Gud är mycket mer än så. Jag tror att Gud är personlig och att det går att tala med Gud - man kan däremot inte tala med en kraft. Så, ungefär.
    tack för dina svar  
  • sun moon
    tågjäntan skrev 2010-06-25 20:20:40 följande:
      Är det inte juridiskt så att de formuleringarna ska vara på det sättet? Fast jag vet inte vad man behöver säga på en borgerlig vigsel.
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar du NN denna NN till din hustru/man?
    - Jag förklarar er nu för äkta makar. 

Är det minsta man måste säga, så jag tror där prästen frågar "tar du osv" och man svarar ja är det juridiska i en kyrklig vigsel. Rätta mig gärna om jag har fel.  

• sun moon

Jag misstänker att den kyrkliga vigseln kom först och den borgerliga efteråt..

• sun moon

Vi har egen präst, vi berättade när vi ringde till den församlingen som vår kyrka tillhör att vi skulle ha en egen präst. De sa inget speciellt om det och vi har ingen kontakt med prästen som "tillhör" kyrkan. 

• sun moon

Ja, den texten kommer att vara lite märklig när vi gifter oss.. men men Vi är ju 37 och 44år och flyttat från våra föräldrar för ett bra tag sedan Jag är dessutom skild.. iof gifte jag mig borgerligt förra gången så då lovade jag inte gud något. (om man får lov att ursäkta sin skilsmässa så)

Svar på tråden Fråga prästerna 12