Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 12

fromheretoeternity skrev 2010-05-21 12:10:34 följande:
    Hej Prellarna!   Jag har funderat över hur det här med ringen fungerar under vigselakten. Vi har var sin förlovningsring men endast jag kommer ha viselring. Min sambo kommer gravera in vigseldatum i förlovningsringen. Är det bara han som sätter ring på mitt finger då under vigselakten eller använder vi hans förlovningsring? Ni har säkert svarat på frågan innan och jag skummade igenom förra tråden lite snabbt men hittade inget svar.

Jag brukar be över både brudens vigselring och gummens förlovningsdito, om inte han skall ha en separat vigselring. Blir dessutom snyggt när brudparet håller varandras ringar vid löftesgivningen!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-23 15:21:53 följande:
      Hej!Det är förstås jättesvårt för mig att svara på, eftersom jag inte känner till förhållandena i er familj och er släkt. Men spontant känner jag att ni inte ska ställa in vigseln. Se det som ett tillfälle att visa att sorgen aldrig kan vinna över glädjen, att mörkret aldrig kan övervinna ljuset (som det står i Bibeln). Kanske kan er präst läsa just dessa bibelord?Tror ni inte att er toastmaster helst skulle se att er vigsel blev av?

Håller helt och fullt med kollega Kjell!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-05-31 13:31:22 följande:
      Du får naturligtvis bosätta dig inne i kyrkan!

Jaa! Ett bra sät at utnyttja kyrkor som står tomma! :.-D

• Soldemor

sun moon skrev 2010-06-09 10:52:14 följande:
    Inte egentligen..  Har funderat på att fråga er om fina psalmer till vår vigsel. Vad jag förstår ska man ha två st? Vi gifter oss 4 september så det är ju inte riktigt sommar men inte höst heller..  Vill ha många förslag, jag är så dålig på psalmer.. 

411, 83 och 84 som är vigselpsalmer
    289 - vanlig på vigslar
    1, 15, 21 som passar som sista psalm
    324 - samma melodi som blomstertiden, men vers 1 och 9 går bra i början på hösten också!
    332, 248, 249. 297 - mer allmänna psalmer

• Soldemor

Innie skrev 2010-06-10 10:03:06 följande:
    Precis så här har vi också uppfattat förbönsmomentet - att det är ett starkt ögonblick som vi ogärna vill vara utan. Vår kyrka har enligt uppgift dock inga knäfall - och vi snackar om Lunds Domkyrka! :O Jag och min fästman blev erbjudna att knäfalla i stentrappan nedanför altaret. Tack men nejtack sa jag som har en kropp som en åttioåring och omöjligt kommer upp från en sån gymnastisk övning utan något att ta stöd från. Vårt toastpar kan tack och lov låna knäfall i sin församling och ta med till domkyrkan, men det känns riktigt konstigt att en domkyrka inte har några att erbjuda...

Domkyrkan har knäfall, lösa, flyttbara sådana! Två får lagom plats på en sådan sektion! Har du möjlighet så gå på prästvigningen på söndag i Domkyrkan, Innie. Då kan du se på dem där! Det är kl 11.

• Soldemor

SessanC skrev 2010-06-17 13:42:24 följande:
    Hej! Idag ska vi träffa prästen som kommer att viga oss.Jag frågade henne hur länge mötet kommer att ta och hon sa ca en timme..! Vad pratar vi om i en timme? Någon som vet, eller redan träffat sin präst och kan berätta vad ni pratade om?  

Går igenom vigselritualet, talar om psalmer och övrig musik, talar om er (för vigseltalet!). Kan ta både en och fler timmar beroende på er!

• Soldemor

Snigel Bee skrev 2010-06-28 15:30:37 följande:
    Vill så himla gärna ha Hammerfalls Always will be som intågslåt, kan man det? Vill bara ha melodin, alltså utan text. Hur skulle man kunna ordna det? Finns det nån gitarrist i kyrkan som skulle kunna spela detta? Eller måste man hyra en gitarrist? Vad kostar det isåfall!Hade gått bra med bra med bara melodin i cd form också men kan inte hitta den i acoustic version!  =(

Du får höra med församlingen där ni skall ha er vigsel. Det vanligaste är in- och utgång till orgelmusik och det mesta går faktiskt att spela på orgel. Jag har haft en vigsel där ingångsmusiken var "Final countdown" på orgel och elgitarr. Men då kände paret en gitarrist. Inte alla fösamlingar godtar musik på cd och inte alla kyrkor har möjlighet till uppspelning av cd. Som sagt, kolla med församlingen!

• Soldemor

bröllop 101009 skrev 2010-07-02 10:14:16 följande:
    Hej alla vänliga präster!Av vad jag har läst här verkar det som att de flesta brudpar väntar på att bli kontaktade av prästen för vigselsamtal.Vi har rätt mycket för oss inför bröllopet och redan nu börjar det bli tjockt i schemat innan bröllopet, dessutom bor vi på annan ort än den där vi gifter oss.Kan vi ta kontakt med prästen redan nu (vigsel 9/10) och boka in en tid för samtal. Samtalet behöer vi inte ha redan nu men det är såklart bra om det finns tid för det sen. :)Skulle ni som präster uppleva det som påträngande med brudpar som hör av sig så här tidigt? Föredrar ni personligen mail eller telefonkontakt? Jag gillar att ringa men jag vet ju inte hur prästen i fråga jobbar och det här känns inte direkt som något han måste springa upp ur hängmattan för.Tacksam för input från er som hanterar sånt här dagligen!

Jag hade absolut inte upplevt det om påträngande, det är ju en del av tjänst att ha kontakt med brudpar och bara trevligt om brudparet hör av sig själva! Det bästa måste väl vara per telefon, så kan ni bestämma tid längre fram för en träff! Du kan ju alltid kolla på församlingens hemsida eller i församlingsblad om prästen har tjänstemobil. Ring på den, han eller hon svarar om det finns möjlighet, annars kan du säkert tala in ett meddelande eller skicka sms, att ni vill bli kontaktade!

• Soldemor

Carrosell skrev 2010-07-05 09:30:29 följande:
    Hej hej, Jag har en fråga ang musik. Vi vill inte ha någon klassisk ingångsmarsch och inte heller någon klassisk utgångsmarsch. Får man välja sina låtar själv?   /Carro

Ni väljer musik i samråd med präst och kantor, det är det vanligaste.

• Soldemor

Ewa Jessica skrev 2010-07-05 20:39:17 följande:
    Hej kära vänner!Jag har en fråga angående musiken under vigselakten. Hur mycket musik "får man plats med" under en vigsel. Jag och min blivande man älskar musik och skulle helst vilja ha tre psalmer samt två solister och ett framförande av en kör. Funkar det?Tack på förhand!Jessica Ewa

Det beror nog lite på om det är någon vigsel precis efter er, så att tidsmarginalerna är snäva. Annars borde det inte spela någon roll. Jag har haft en vigsel med tre psalmer och fyra solostycken. Gick hur bra som helst!

Svar på tråden Fråga prästerna 12