Inlägg från: wiicky |Visa alla inlägg
  • wiicky
    Augustivigsel skrev 2010-06-17 15:32:37 följande:
    HejJag undrar om prästen måste nämna de fullständiga namnen (för- och efternamn) under vigseln. Jag kommer nämligen att byta namn innan vigseln så vi kan ta vårt nya efternamn direkt efteråt. Problemet är att om mitt efternamn nämns vid vigseln kommer detta ta fokus från vigselakten då namnet är helt nytt för gästerna. Alternativt, kan mitt gamla efternamn användas? I hindersprövningen står mitt gamla efternamn, behöver vi ansöka om ny hindersprövning? Tack på förhand
    Eftersom vigseln är en juridisk handling måste man ha med hela namnet, i alla fall för- och efternamn. Det namn du heter vid vigseln är alltså det som måste användas. I frågorna används hela namnet, med alla förnamn.
  • wiicky
    Astro skrev 2010-07-02 23:29:57 följande:
    Vi har också valt "egen" präst, det kändes viktigt för oss att ha någon som känner oss lite sedan tidigare. Men hur känns det för prästen i församlingen när man gör så?
    Om jag ska se från mina egna erfarenheter så tycker de nog inget särskilt. Tolka det inte fel, men det blir ju ett brudpar mindre att hålla koll på, träffa och skriva vigseltal åt.
  • wiicky
    Ewa Jessica skrev 2010-07-05 20:39:17 följande:
    Hej kära vänner!Jag har en fråga angående musiken under vigselakten. Hur mycket musik "får man plats med" under en vigsel. Jag och min blivande man älskar musik och skulle helst vilja ha tre psalmer samt två solister och ett framförande av en kör. Funkar det?Tack på förhand!Jessica Ewa
    Jag tror att man nog får ha hur mycket man vill, men man bör tänka på hur övriga kommer tycka att det är. Själv var jag för inte så länge sedan och sjöng på en vigsel. Förrutom att jag sjöng två sånger sjöng ett par två sånger, en flöjtist spelade två sånger och det var ett solostycke på orgel. Vigseln blev lång, men det passade paret.
  • wiicky
    Fru Indosaurie skrev 2010-07-06 13:07:02 följande:
    min präst undrar vart han kan hitta texten till psalm 181 som jag skrev nedan Tänk att få vakna tidigt en morgon Höra ett vårregn sjunga sin sång! Jag älskar regnet som väcker jorden Tack käre Far för regnet du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Höra en koltrast sjunga sin sång! Jag älskar sången koltrasten sjunger Tack käre Far för sången du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Se hur vår sol gör allting så skönt Jag älskar solen som värmer jorden Tack käre Far för solen du gav!   Tänk att få vakna tidigt en morgon Utan att sakna natten som var Jag älskar livet som du har skapat Tack käre Far för allt som du gav!
    Jag vet inte, men vad jag förstår så är texten du skrev den som kom först, det är den gamla texten till psalm 181. Det kanske finns någon gammal psalmbok där den kan finnas....
  • wiicky
    Kjell Präst skrev 2010-07-06 19:09:52 följande:
    Det finns ett par vackra vinterpsalmer som sjungs på samma melodier som ett par välkända sommarpsalmer... Dock sitter jag just nu på parkeringen utanför Gekås i Ullared och saknar därför psalmbok Antingen kanske någon annan kan tipsa om vilka psalmer det är, eller också återkommer jag när jag är i närheten av psalmboken...
    Jaså, du är där nu igen.
  • wiicky
    tjipp skrev 2010-08-06 00:02:54 följande:
    Hejsan!Vi ska gifta oss om ett par veckor och hade tänkt dansa in i kyrkan, låten vi hade  tänkt ha handlar om kärlek och är inte stötande på något sätt. Vi har inte pratat med vår präst än men undrar hur ni hade ställt er till en sådan fråga?
    Personligen tycker jag att kyrkan är ett heligt rum och en vigsel en allvarlig och seriös handling som man inte bör nedvärdera med en massa spex i kyrkan.
  • wiicky
    Andreas flicka skrev 2010-08-17 22:27:33 följande:
    Ser ni som präster (eller ni andra för den delen) några problem med att det skulle finnas alternativa texter i vigselordningen när vigseln är samkönad?
    Det finns ju redan alternativa texter i vigselordningen för samkönade par, även om de inte finns inskrivna i handboken än.

fridawk.blogspot.com

Svar på tråden Fråga prästerna 12