Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Fråga prästerna 12

Fru Indosaurie skrev 2010-07-05 16:41:57 följande:
    Jag har en fråga, jag har precis pratat med musikern som ska medverka under vår vigsel.Däremot visste han inte vilka marscher vi har valt..Han pratade om att det fanns ett op. nr på dom? någon som vet hur jag kan hitta det?Vi har valt: Bourrée ur  G. F Händeloch Änglagård Björn Isfält
    Jag antar att ni har valt stycken från kyrkomusik.se, kan du inte ge honom/henne noterna därifrån?
    De är ju färdigarrangerade för orgel vilket originalnoterna antagligen inte alls är.

Om det är den som finns på kyrkomusik.se så tycker jag att det låter som om bourréen är Bourrée Anglais ur Oboe Sonat No. 3 i F dur, Op. 1, No 5.

En liten titt på exempelnoterna visar att de är skrivna i D-dur istället, det kanske passar orgel bättre?

• Aleta

Fru Indosaurie, löste det sig med marscherna? 

• Aleta
    Liina86 skrev 2010-08-08 10:04:08 följande:
      Tack så mycket för svaret. Jag hade ju som sagt för mig att det var så men lite tråkigt är det. Nu blir det till att fortsätta jakten på en borgerlig vigselförrättare. Det är inte det lättaste att hitta någon som tar ens vigsel på allvar tycker jag. De flesta verkar se borgerliga vigslar som något man gör lite snabbt i rådhuset utan gäster och så ska vi absolut inte ha det. Vi ska tvärtemot ha ett stort herrgårdsbröllop med ca 100 gäster.
    Vi hade ett stort borgerligt bröllop med egen ceremoni och vi hittade en vigselförrättare som var jättebra. Han läste på om ställets historia lite och höll ett fint vigseltal.

Vi ringde till flera eftersom alla inte är så intresserade. Det märktes direkt när man pratade med dem om de tyckte det var kul eller ej. Fortsätt att leta, det finns jätteduktiga som anstränger sig och tycker att det är kul med stora ceremonier.

• Aleta

...och ursäkta för att det blev lite OT...

Svar på tråden Fråga prästerna 12