Inlägg från: Liina86 |Visa alla inlägg
  • Liina86

Fråga prästerna 12

Hej

Jag har en fråga som rör präster och borgerliga vigslar. Jag trodde inte att präster förrättade borgerliga vigslar men sen berättade en kollega till mig att han och hans sambo tänkt vigas borgerligt av en präst som han känner. Kan präster göra det? Tycker kyrkan det är ok?

• Liina86

Jeez skrev 2010-08-08 00:11:17 följande:
      Du har helt rätt, en präst har bara vigselrätt enligt sin egen kyrkas vigselordning och har därför inte borgerlig vigselrätt. Däremot måste ju inte en vigsel vara i en kyrka utan kan vara nån annanstans, men måste inte ha gäster (endast två vittnen) osv - en del blandar ibland ihop detta och tror att kyrkligt = i kyrkan eller så.En präst i SVenska kyrkan har dessutom tydliga riktlinjer att man inte får förrätta tex borgerlig begravning också (vilket det ju inte finns något juridiskt regelverk för) eller "borgelrigt dop" (dopliknande riter) -allt för att det ska vara tydligt vad som är prästens uppdrag och de kristna riterna.

Tack så mycket för svaret. Jag hade ju som sagt för mig att det var så men lite tråkigt är det. Nu blir det till att fortsätta jakten på en borgerlig vigselförrättare. Det är inte det lättaste att hitta någon som tar ens vigsel på allvar tycker jag. De flesta verkar se borgerliga vigslar som något man gör lite snabbt i rådhuset utan gäster och så ska vi absolut inte ha det. Vi ska tvärtemot ha ett stort herrgårdsbröllop med ca 100 gäster.

• Liina86

Aleta skrev 2010-08-08 11:03:46 följande:
    Vi hade ett stort borgerligt bröllop med egen ceremoni och vi hittade en vigselförrättare som var jättebra. Han läste på om ställets historia lite och höll ett fint vigseltal. Vi ringde till flera eftersom alla inte är så intresserade. Det märktes direkt när man pratade med dem om de tyckte det var kul eller ej. Fortsätt att leta, det finns jätteduktiga som anstränger sig och tycker att det är kul med stora ceremonier.

Tack så mycket, ska göra det!

Svar på tråden Fråga prästerna 12