Fråga prästerna 12
Oj, är det redan dags för en ny tråd
Oj, är det redan dags för en ny tråd
*skrattar*
Fast hur blir det om jag har bibelstudium hemma?
Min man bytte efternamn efter hindersprövingen, men innan vigseln, men vi behövde inte göra någon ny.
Vi pratade med prästen om detta med namnen och det nya namnet var ingen hemligthet. Första gången prästen nämde hans namn sa han alla förnamn, gamla efternamnet och sedan numer och det nya efternamnet. Efter det använde han bara det nya efternamnet för min man.
Är det inte juridiskt så att de formuleringarna ska vara på det sättet? Fast jag vet inte vad man behöver säga på en borgerlig vigsel.
Löftena då? Är det något som kyrkorna har lagt till? I så fall skulle kyrkan teoretískt kunna ta bort löftena.
Inte för att jag tycker att man skulle kunna göra det. Blev bara lite nyfiken.
Oj, jag som tyckte det var alldeles nyss som vi samtalade om Ullared och Gekås förra gången du var där .
På frågan om musiker hade jag en kompis som kompade solisten och sedan den "frilansande" musikern som jobbade den lördagen och spelade piano och orgel.
Där skrev ajg
Piano coh orgel: Max Maxsson
Piano: Maxima Svensson
Det tycker jag går alldeles utmärkt, alltså att de står därframme. Som du säger är nog gästerna mest intresserade av er som brudpar . Jag tror nog att prästerna oxå skulle tycka att det vore okey. Eller vad säger ni?
Fast jag såg framför mig hur de liksom redan står därframme, inte att de går fram före brudparet.
Hur tänkte du Lara?
Jag läste om en kvinna/brud som dansade in (i Dagen). Men hon hade det som yrke och dansade in till Guds ära. Så jag antar att det var mer finstämt och så. Som jag förstod det stod brudgummen där framme.
Var det någon som såg vigseln på skansen? Det tog en stund innan jag fick i gång svt play (precis innan vigselakten började) och blev nyfiken på om de hade någon psalm i början.
Jag tyckte att låten om att säga det förbjudna (jag älskar dig) hade märklig text. Vad är det för synsätt? Eller på vilket sätt är det förbjudet? Har jag missat nåt?
Vår präst valde oxå bort den texten för han sa att den kunde vara känslig. Det var innan jag börjat hänga på BT så mycket så jag hade ingen aning om att den är en del av vigselordningen.
För att förtydliga var det alltså inget som vi bad om eller frågade om, utan var något som han sa själv i första vigselsamtalet.
Min präst argumenterade mot orden om att de inte får skiljas åt, alltså inte gå igenom en skilsmässa. Men han menade att det var så många i dag som har gjort det att det kunde vara känsligt för en del.
På tal om psalmerna i tv-vigseln, så kändes de oxå lite avhugget. Visst är det möjligt att det var ont om tid, men visst vi tar med det för att det "ska" ingå i en kyrklig vigsel. Inte för att det är är en gudstjänst med en vigsel.
Det var det jag menade. På tv-vigseln, om man ska kalla den för det, så kändes det som att det var med två psalmer med en vers vardera bara för att det ska vara så. En gudstjänst är större än så menar jag.
Det var så jag tolkade det, att han menade att det kunde vara känsligt för en del människor på vigseln.