Inlägg från: Blivande präst |Visa alla inlägg
  • Blivande präst

Fråga prästerna 12

Visst har domkyrkan knäfall! De står bara inte framme hela tiden... Brukar dock komma fram till prästvigningar, samt även fredagsmorgonens mässa (brukade de i alla fall).

Prata med vaktmästrarna, de har koll!

Ska ni vara uppe i högkoret eller nere vid mittskeppsaltaret?
    Vid högaltaret borde det absolut inte vara något problem, och det borde väl gå även vid mittskeppsaltaret kan jag tycka...

• Blivande präst

Den dagen då en präst är obekväm med Jesu ord bör h*n nog ta ett samtal med sin biskop om hur man ska bearbeta detta...

På samma sätt som det "är känsligt" för vissa med Vår Fader. Den ger ju en patriarkal bild av Gud... *suck*

• Blivande präst
    Duchess skrev 2010-08-17 20:36:27 följande:
    Det behöver ju inte vara prästen personligen som har problem med texten. Jag har två par nära vänner i min bekantskapskrets som är samkönade. Jag tror inte att de skulle vilja ha den texten på sin vigsel eftersom den handlar om hur en man ska leva med sin hustru. Känns inte helt tillämpligt i de aktuella fallen. En präst kan välja bort en text av pastoral omsorg om brudparet utan att själv ha problem med texten. 
    Matt 19 ingår dock inte i vigselordningen för samkönade par, så där finns det inga problem...
Svar på tråden Fråga prästerna 12