Inlägg från: S2011 |Visa alla inlägg
  • S2011

Fråga prästerna 12

jag undrar om det är hugget i sten att man går tillsammans fram längs altargången?

vi gifter oss nästa sommar och jag vill gå själv fram till altaret och att min blivande man väntar på mig "längst fram". är det omöjligt att genomföra? om man har tärna - bör hon isåfall gå före mig, efter mig eller vara placerad längst fram?

• S2011
    Jeez skrev 2010-08-09 17:01:04 följande:
      Det varierar från församling till församling och från präst till präst vad man tillåter och inte, så prata med dem där du ska gifta dig (och förstås med din bkivande man första av allt).
    min blivande man och jag har förstås pratat igenom hur vi vill ha allt från val av kyrka, till ceremoni och fest osv - så där är det inga problem=) (ett sånt samtal tycker jag är oerhört viktigt att ha innan man börjar planera ett bröllop överhuvudtaget).

jag ska ta fasta på ditt råd att diskutera detta med den vigselförrättare som kommer handha vår vigsel - tack så mycket:)

• S2011
    tågjäntan skrev 2010-08-17 15:45:26 följande:
    På tal om psalmerna i tv-vigseln, så kändes de oxå lite avhugget. Visst är det möjligt att det var ont om tid, men visst vi tar med det för att det "ska" ingå i en kyrklig vigsel. Inte för att det är är en gudstjänst med en vigsel.
    inte för att vara sån, men en kyrklig vigsel är visst en gudstjänst.
Svar på tråden Fråga prästerna 12