Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 12

Steven och Johanna skrev 2010-07-06 10:27:10 följande:
    Jag är ganska säker på att den här frågan har varit uppe förut men hittar inte bland alla gamla och nya trådar! Finns den några höst/sensommarpsalmer  som är särskilt lämpade för en vigsel 4/9? Det verkar som att de flesta psalmer jag har hört är mer sommarpsalmer. Något tips?

Pslam 324 vers 1 och 9 går jättebra, samma melodi som 199

• Soldemor

Steven och Johanna skrev 2010-07-06 11:24:10 följande:
    Tack! Var kan jag hitta texten till den? Hittar inte på nätet :(

I en psalmbok. Har du ingen egen kan du säkert få låna en i församlingen eller så borde den finnas på biblioteket.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-07-07 06:22:28 följande:
      Jajjamen, för tionde året i rad

Oh, jubilium! (som en gammal chef sa)

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 14:00:46 följande:
    Hej Prästerna!   Undrar lite över det här med bibelläsningen, är det prästen som bestämmer texterna eller får man komma med önskningar? Är stycket från Ruts bok vanligt? Har aldrig hört det på en vigsel men skulle gärna ha med den. Tusen tack! 

I Svenska kyrkans ordning för vigsel finns det ett antal bibeltexter att välja mellan och brudparet får välja vilka texter de vill ha och vem de vill skall läsa. jag brukar uppmuntra att någon annan än jag läser. De hör på mig alldeles tillräckligt ändå, och det är fint med många röster. Jag brukar också fråga dem om de har någon annan text som de gärna vill ha och/istället.  Texten ur Ruts bok finns med i ordningen för samkönad vigsel, den är så underbar. Jag utgick från den när jag hade  en samkönad vigseln härförleden.

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 14:18:56 följande:
    Den fanns med på svenska kyrkans hemsida, såg texten och kände direkt att jag vill ha med den under vigseln. Stycket handlar egentligen om kärleken till svärmor men jag känner att jag vill ha den i alla fall =) kärlek som kärlek

Den handlar ju om stark och vacker kärlek! Kan väl inte bli bättre!

• Soldemor

Lissie84 skrev 2010-07-08 15:55:51 följande:
    Tack för svaren! Men texten ut Ruts bok fungerar väl även om det inte är en samkönad vigsel? 

Den passar på alla sorters vigslar med sin vackra bild av kärlek!

(mycket kärlek nu, har övat två vigslar idag! Mysigt!)

• Soldemor

Ewa Jessica skrev 2010-07-08 16:37:38 följande:
    Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med förslag på vackra vinterpsalmer! Jag och min blivande man gifter oss den 11 december.Några tips?Tack på förhand!Jessica Ewa

Psalm 861 i den gröna  psalmboken, samt adventspsalmerna: 103, 105, 108, 109

• Soldemor

SueAnne skrev 2010-07-20 12:31:57 följande:
    Jag undrar hur man går till väga för att hitta en "vettig" präst att prata filosofi/religion med?Min sambo vill nämligen gärna gifta sig kyrkligt, och jag är väldigt tveksam till detta. Jag är inte troende på något vis, och även om jag skulle kunna tänka mig att gifta mig i kyrkan, så känns det lite respektlöst mot de som betraktar kyrkorummet som heligt.Jag förnekar inte direkt att Gud existerar, även om jag är rätt osäker på Jesus, och jag är för ifrågasättande för att basera en tro på något som skrevs för 2000 år sedan, är baserat på hörsägen, och sedan beskurits och valts ut för att passa kyrkan innan det publicerades...Hur hittar man en präst som kan tänka sig att diskutera lite sådant här utan att gå alldeles i spinn?

Både Kjell och Burre är nog duktiga på sådant där.

• Soldemor

SueAnne skrev 2010-07-20 14:19:59 följande:
      Jag tänkte mer IRL, i Göteborg.

Om du inboxar mig vid tillfälle så har jag namn på två bra präster i Gbg som jag känner och minst en av dem är mycket intresserad av att diskutera!

• Soldemor

Happypuppy skrev 2010-07-22 10:43:07 följande:
    Tänkte höra om man måste ha vigsel i kyrkan för att vigas av en präst? Vi funderar på att vara ute på någon trevlig plats.

Nej, det behöver man inte, det är ofta fint med vigslar utomhus. Man kan väl knappast komma närmare Guds skapelse än ute i naturen? Tänk bara på, att en vigselgudstjäns alltid är offentlig. Folk som går förbi kan stanna och titta, eller om man har det i en trdägård, att någon kanske tittar över häcken.

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-07-22 11:30:07 följande:
    Man måste också komma ihåg att inte alla präster ställer upp på utomhusvigslar

Jag vet, jag har haft en kollega som med alla medel i världen försökte avstyra sådana vigslar!

• Soldemor

Duchess skrev 2010-07-23 11:16:03 följande:
    Jag skulle tro att det har att göra med praktiska detaljer. Jag gillar själv att vara ute, men om någon skulle säga att jag skulle sköta mina arbetsuppgifter utomhus en dag så skulle det bli knepigt (jag jobbar med ekonomi och administration).  En utomhusvigsel innebär resor i tjänsten (det är kanske inte säkert att prästen och/eller musikern har bil). Det är svårt att höras, så man måste kanske fixa en högtalaranläggning. Och vad ska musikern spela psalmer och ut/ingångsmusik på? Kommer alla papper att blåsa iväg?  Jag tror dock inte att någon präst har rent teologiska invändningar mot utomhusvigslar... fast jag kan såklart ha fel

Det praktiska går att lösa, om inte annat kan säkert brudparet ordna skjuts. Musikern kanske har en batteridriven key-board, spelar kanske fiol, fljöjt el gitarr. Man kan också sjunga a capella och ha in- och utgångsmusik på cd som också den går på batteri. Prästen kan ha sina papper i en liten pärm. De som jag mött som är emot det, har mer kyrkliga aspekter på det hela. Har haft några utomhusvigslar och ett dop, fungerade utmärkt!

• Soldemor

Kjell Präst skrev 2010-08-04 16:29:40 följande:
    The priest is aliiiiive!

Ja, ja, du har bara varit på lägret i typ 48 timmar...

• Soldemor

pyrro skrev 2010-08-09 07:48:36 följande:
    Jag undrar i vilken ordning man trär på ringarna....eller gör man det samtidigt?

Det finns ingen ordning för det, gör det som känns bäst för er, ni kan ju öva innan!

Svar på tråden Fråga prästerna 12