Fråga prästerna 12
Pslam 324 vers 1 och 9 går jättebra, samma melodi som 199
Pslam 324 vers 1 och 9 går jättebra, samma melodi som 199
I en psalmbok. Har du ingen egen kan du säkert få låna en i församlingen eller så borde den finnas på biblioteket.
Oh, jubilium! (som en gammal chef sa)
Grattis idag, kollega Kjell!
I Svenska kyrkans ordning för vigsel finns det ett antal bibeltexter att välja mellan och brudparet får välja vilka texter de vill ha och vem de vill skall läsa. jag brukar uppmuntra att någon annan än jag läser. De hör på mig alldeles tillräckligt ändå, och det är fint med många röster. Jag brukar också fråga dem om de har någon annan text som de gärna vill ha och/istället. Texten ur Ruts bok finns med i ordningen för samkönad vigsel, den är så underbar. Jag utgick från den när jag hade en samkönad vigseln härförleden.
Den handlar ju om stark och vacker kärlek! Kan väl inte bli bättre!
Den passar på alla sorters vigslar med sin vackra bild av kärlek!
(mycket kärlek nu, har övat två vigslar idag! Mysigt!)
Psalm 861 i den gröna psalmboken, samt adventspsalmerna: 103, 105, 108, 109
Både Kjell och Burre är nog duktiga på sådant där.
Om du inboxar mig vid tillfälle så har jag namn på två bra präster i Gbg som jag känner och minst en av dem är mycket intresserad av att diskutera!
Nej, det behöver man inte, det är ofta fint med vigslar utomhus. Man kan väl knappast komma närmare Guds skapelse än ute i naturen? Tänk bara på, att en vigselgudstjäns alltid är offentlig. Folk som går förbi kan stanna och titta, eller om man har det i en trdägård, att någon kanske tittar över häcken.
Jag vet, jag har haft en kollega som med alla medel i världen försökte avstyra sådana vigslar!
Det praktiska går att lösa, om inte annat kan säkert brudparet ordna skjuts. Musikern kanske har en batteridriven key-board, spelar kanske fiol, fljöjt el gitarr. Man kan också sjunga a capella och ha in- och utgångsmusik på cd som också den går på batteri. Prästen kan ha sina papper i en liten pärm. De som jag mött som är emot det, har mer kyrkliga aspekter på det hela. Har haft några utomhusvigslar och ett dop, fungerade utmärkt!
Ja, ja, du har bara varit på lägret i typ 48 timmar...
Det finns ingen ordning för det, gör det som känns bäst för er, ni kan ju öva innan!