Fråga prästerna 12
Det finns säkert en och annan präst som tycker att det är fel att viga frånskilda människor - men de allra flesta av oss tycker med största säkerhet att det är helt okay. Vi är människor, och därmed mänskliga, dvs ofullkomliga. Vi planerar och gör vårt bästa - i olika sammanhang - men ibland blir det fel. I kyrkan säger vi att eftersom Gud själv varit människa så vet Gud vilka förhållanden vi lever under, vilka förutsättningar vi har. Löftena som brudparet ger varandra i vigselgudstjänsten är förstås uppriktigt menade, men ibland klarar vi inte av att hålla dem eftersom livet utvecklar sig på sätt som vi inte kunde förutse. Det är alltså min bestämda uppfattning att ingen människa diskvalificerar sig från möjligheten att fira kyrklig vigsel för att människan ifråga varit gift tidigare. Jag är övertygad om att jag har Gud på min sida i detta Rent praktikst så måste inte formuleringen "Tills döden skiljer oss åt" vara med, men den måste ersättas av något som har samma innebörd, tex "Så länge vi båda lever", "Livet ut" eller liknande. Lycka till!