Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Fru Indosaurie skrev 2010-06-30 09:11:49 följande:
    tack för svaret  Psalm 199 med "bröllopstexten" föreslog prästen igår så den har vi fått ok på. Senare när jag kom hem kom jag på att jag tycker att texten ovan är så fin så jag får nog fråga honom om den. Vi träffade prästen för samtal igår och det verkar inte som att han ska hålla något vigseltal, är det vanligt att det är så? 

Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att prästen inte håller vigseltal, jag tycker man bör göra det eftersom en av våra viktigaste uppgifter är att förkunna - och alla präster gillar väl att prata

• Kjell Präst

BlackWIngedAngel skrev 2010-06-30 09:44:04 följande:
    Visst håller jag med om det är viktigt att församlingen förstår vad som sägs under gudtjänsten, men böner ser jag lite mer som poesi och den nya har inte alls den melodin som den gamla har. Jag tycker inte heller att den gamla Fader Vår är svårare att förstå än den nya.

Okay, då har vi olika uppfattning. För mig är böner inte poesi utan ett samtal med Gud. och "helgat varde ditt namn, tillkomme ditt rike" tycker jag är rätt obegripligt faktiskt. Men, som sagt, jag bråkar aldrig om det.

• Kjell Präst

Astro skrev 2010-06-30 22:47:18 följande:
    Hej! Jag undrar om den gröna psalmboken, Psalmer i 90-talet är ok att plocka ut till en vigsel? Jag har en favorit där nämligen.

Ja, jag tror att de flesta församlingar (utifrån mitt Stockholmsperspektiv i alla fall)fortfarande har den. Men den enda som kan svara säkert på det är din vigselförsamling.

• Kjell Präst

Astro skrev 2010-07-01 11:12:57 följande:
    Det låter lovande! Jag vet att de har själva böckerna, det var mer en fråga om psalmernas giltighet . Men det låter ju bra, det finns ju otroligt många vackra där i.

Finns de så går det säkert bra, det finns ju inget "Bäst före-datum" på psalmer...eller det gör det nog förresten, på vissa.. Men psalmerna i 90-talet är ju fortfarande aktuella.

• Kjell Präst

bröllop 101009 skrev 2010-07-02 10:14:16 följande:
    Hej alla vänliga präster!Av vad jag har läst här verkar det som att de flesta brudpar väntar på att bli kontaktade av prästen för vigselsamtal.Vi har rätt mycket för oss inför bröllopet och redan nu börjar det bli tjockt i schemat innan bröllopet, dessutom bor vi på annan ort än den där vi gifter oss.Kan vi ta kontakt med prästen redan nu (vigsel 9/10) och boka in en tid för samtal. Samtalet behöer vi inte ha redan nu men det är såklart bra om det finns tid för det sen. :)Skulle ni som präster uppleva det som påträngande med brudpar som hör av sig så här tidigt? Föredrar ni personligen mail eller telefonkontakt? Jag gillar att ringa men jag vet ju inte hur prästen i fråga jobbar och det här känns inte direkt som något han måste springa upp ur hängmattan för.Tacksam för input från er som hanterar sånt här dagligen!

Jag skulle inte uppleva det påträngande. Personligen föredrar jag, om katten själv får välja, mail och är överlycklig när det går att kommunicera med dopfamiljer/brudpar/sorgehus via mail.

• Kjell Präst

Jag har svårt att tänka mig att prästerna skulle ta illa upp för att man kommer med en egen präst. Jag skulle definitivt inte göra det (ta illa upp alltså).

• Kjell Präst

Fru Indosaurie skrev 2010-07-05 16:41:57 följande:
    Jag har en fråga, jag har precis pratat med musikern som ska medverka under vår vigsel.Däremot visste han inte vilka marscher vi har valt..Han pratade om att det fanns ett op. nr på dom? någon som vet hur jag kan hitta det?Vi har valt:Bourrée ur  G. F Händeloch Änglagård Björn Isfält

Har aldrig varit med om att musikerna har frågat efter något sådant, så jag kan tyvärr inte ge något besked

• Kjell Präst

Carrosell skrev 2010-07-05 21:31:46 följande:
    Tack för svar. Ang in och utmarscherna har jag helt andra låtar, inga traditionella. Utan vackra kärleks sånger. Utmarschen skulle vi tex villa ha monkys - im a beliver.   Får man ha sådanan låtar?

Det behöver absolut inte vara traditionella "bröllopsmarscher". Gränserna sätts av vad som är rent olämpligt i ett kyrkorum, och/eller vad musikern anser sig kunna spela

• Kjell Präst

Ewa Jessica skrev 2010-07-05 20:39:17 följande:
    Hej kära vänner!Jag har en fråga angående musiken under vigselakten. Hur mycket musik "får man plats med" under en vigsel. Jag och min blivande man älskar musik och skulle helst vilja ha tre psalmer samt två solister och ett framförande av en kör. Funkar det?Tack på förhand!Jessica Ewa

Det kan säkert funka, man måste bara komma ihåg att vigseln är en gudstjänst och ingen konsert. Blir vigseln alltför lång så tycker många att det blir jobbigt, oavsett hur vacker och välplanerad den är. Men hade jag varit er vigselpräst hade jag sagt okay.

• Kjell Präst

elisabettan skrev 2010-07-06 18:54:33 följande:
    Jag blev överlycklig när jag såg denna tråd, men orkar desssvärre inte läsa genom alla inlägg för att kolla om min fråga redan har ställts.....Finns det några särskilda "vinterpsalmer"? VI gifter oss i mars och har lite bekymmer med att hitta passande psalmer.Vad tycker du skulle passa?Tack på förhand!

Det finns ett par vackra vinterpsalmer som sjungs på samma melodier som ett par välkända sommarpsalmer... Dock sitter jag just nu på parkeringen utanför Gekås i Ullared och saknar därför psalmbok Antingen kanske någon annan kan tipsa om vilka psalmer det är, eller också återkommer jag när jag är i närheten av psalmboken...

Svar på tråden Fråga prästerna 12