Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 12

wiicky skrev 2010-07-06 20:19:47 följande:
    Jaså, du är där nu igen.

Jajjamen, för tionde året i rad

• Kjell Präst

Brallis2010 skrev 2010-07-08 23:35:04 följande:
    Psalm 289 Heter den Guds kärlek är som stranden.

Är detta en fråga eller har jag missat något tidigare i tråden? Om det är en fråga så är svaret ja, psalm 289 heter "Guds kärlek är som stranden"

• Kjell Präst

elisabettan skrev 2010-07-06 18:54:33 följande:
    Jag blev överlycklig när jag såg denna tråd, men orkar desssvärre inte läsa genom alla inlägg för att kolla om min fråga redan har ställts.....Finns det några särskilda "vinterpsalmer"? VI gifter oss i mars och har lite bekymmer med att hitta passande psalmer.Vad tycker du skulle passa?Tack på förhand!

Nu har jag psalmboken framför mig. De psalmer jag menade är nr 198 Likt vårdagssol i morgonglöd och nr 518  Hur härligt vittna land och sjö som båda sjungs på samma melodi som nr 200 "I denna ljuva sommartid". Dessutom finne en vårpsalm, nr 197 Den blida vår är inne som sjungs på samma melodi som nr 199 "Den blomsterid nu kommer" men det är nog lite för tidigt för vårpsalmer i mars

• Kjell Präst

Biscuit skrev 2010-07-16 09:14:20 följande:
    HejDetta kanske verkar som en fräck fråga men hur mycket religion måste en kyrklig vigsel innehålla. Vi är inte "troende" men tycker att kyrkorummet är både vackert och stämningsfullt och att det ger en känsla av något större. Kan man till exempel byta ut psalmerna mot andra sånger?   

Som A Präst skriver så är poängen att en vigsel i kyrkan är en gudstjänst (det heter ju "vigselgudstjänst") och då blir det märkligt om man tar bort "religionen"

• Kjell Präst

Men även en präst är ju vigselförrättare, så det spelar inte så stor roll vilket av alternativen man använder

• Kjell Präst

Det kan ju vara rätt känsligt att bli kallad kantor om man är organist...
    Vad som är vanligast när det gäller präst eller vigselförrättare vet jag inte, eftersom långt ifrån alla har viggselprogram, och jag normalt inte läser de program som finns.

• Kjell Präst

Orsakullan skrev 2010-07-18 17:02:12 följande:
    Hur vanligt är det med inspelad musik under en vigsel? Är det OK med "vad som helst" som inte är stötande om man säger så? Vi ska vara utomhus och har inte tillgång till musik så in och utgång funderar vi på att ha inspelad (Intåg i sommarhagen och I do med ABBA)  och till psalmerna ska vi ha komp av akustisk gitarr. Är dock tveksam...

Inne i kyrkan är det inte alltid tillåtet med "burkad" musik, dessutom är det inte alla kyrkor som har ljudanläggning. Är man utomhus är ju saken annorlunda, väldigt få organister släpar med sig en orgel ut i naturen Intåg i sommarhagen och I do är musik som absolut skulle vara okay, tycker jag.
    När det gäller gitarrkomp till psalmer så har jag faktiskt själv erfarenhet av det, jag hade en vigsel på en herrgård där inget musikkomp fanns. Då tog jag med gitarren och spelade till psalmerna, och det blev klart godkänt.

Svar på tråden Fråga prästerna 12