Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 12

Soldemor skrev 2010-07-22 10:58:39 följande:
      Happypuppy skrev 2010-07-22 10:43:07 följande: Tänkte höra om man måste ha vigsel i kyrkan för att vigas av en präst? Vi funderar på att vara ute på någon trevlig plats. Nej, det behöver man inte, det är ofta fint med vigslar utomhus. Man kan väl knappast komma närmare Guds skapelse än ute i naturen? Tänk bara på, att en vigselgudstjäns alltid är offentlig. Folk som går förbi kan stanna och titta, eller om man har det i en trdägård, att någon kanske tittar över häcken.
    Man måste också komma ihåg att inte alla präster ställer upp på utomhusvigslar
  • Kjell Präst

MonsterSmulan skrev 2010-07-22 13:32:52 följande:
    Hej Kjell! Jag är en troende kristen, som bor i ett stort europeiskt katolskt land. Min blivande make är katolik (han anser dock att protestantismen och katolicismen endast skiljs åt i oväsentligheter). Nu har jag några frågor: 1) Jag vill väldigt gärna gifta mig i en protestantisk kyrka (och min blivande är med på noterna!) Det finns ett fåtal prot. kyrkor häromkring, men dessvärre ser de flesta rysligt trista ut (tänk grå lagerlokal). En idé vore att helt enkelt ta en av de vackra kat. kyrkorna och ha en prot. präst som viger oss - vad är din åsikt om en sådan lösning? (Ev. måste man ha BÅDE en kat. och en prot. vigselförrättare, dvs en ekumenisk vigsel.) Vill inte att det ska verka som att jag har konverterat!  Och så en teologisk fråga... 2) Här måste man först vigas borgerligt för att få gifta sig i kyrkan (då den kyrkliga vigseln inte är lagligt gällande). Av vissa praktiska skäl äger den borgerliga cermonin rum flera månader innan kyrkbröllopet. När anser du att man är gift? /MonsterSmulan

Intressanta frågor!  Den första har jag ganska svårt att svara på eftersom mina utlandsvistelser i princip inskränker sig till sammanlagt två veckor på Gran Canaria.Rent principiellt skulle jag inte ha något emot att som protestantisk präst förrätta en vigsel i en katolsk kyrka, men fördomsfull som jag är misstänker jag att katolska kyrkan kanske kan ha en annan uppfattning Mina mer utlands -och ekumeniskt erfarna kolleger härpå BT vet säkert bättre besked.

Den teologiska frågan kan jag göra ett försök att besvara. Eftersom vigseln i den protestantiska kyrkan inte är ett sakrament så anser jag att du är gift när du genomfört den borgerliga vigseln. Jag tror att Gud gläds åt att två människor vill leva tillsammans, och det är det viktiga. Jag tycker inte att en borgerlig vigsel är något slags andrarangsvigsel, utan en manifestation av kärleken.

• Kjell Präst

Det handlar föstås inte om teologiska skäl om man är skeptisk till utomhusvigslar, det är som Burre och Duchess skriver praktiska skäl - det är också ofta svårare att fokusera utomhus än i en kyrka eftersom det alltid finns "störande" saker i omgivningen. Jag hade ett dop i hemmiljö för ett tag sedan, det var inte ens utomhus utan i en villa, men redan där brast koncentrationen (det blev trevligt ändå, dock). Det betyder inte att jag skulle säga nej till en utomhusvigsel.

• Kjell Präst

Junebug skrev 2010-07-24 10:23:39 följande:
    Hej!  Jag har en fråga om ordningen i vigseln, har gjort ett vigselprogram men vet inte om det funkar, och vår präst är på semester ända fram till bröllopet. Ingång till musik Psalm Lovord och inledningsord Musik - en vän till oss uppträder Bibelläsning  Vigselakten Solosång Psalm Utgång till musik Det blir ju väldigt mycket musik... men vi har två vänner som gärna ville uppträda i kyrkan och insåg inte då att man också måste ha två psalmer. Så vi har tryckt in en "extra" sång i början kan man väl säga. Vad tror ni om det här upplägget, kommer prästen godkänna det?

Det är inte särskilt mycket musik - in och utgång sker ju alltid till musik och två solosånger är inte ovanligt. Så jag tror inte att prästen har några problem med att godkänna detta.

• Kjell Präst

Hoppe skrev 2010-07-28 15:57:02 följande:
    hej kjell!jag har bokat kyrka för vigsel, men skulle gärna vilja ta med mig en 'egen' präst dit, han som konfirmerade mig.han är dessutom pensionerad sen i januari och jag hörde att det kanske var några nya regler som gjorde att en pensionerad präst inte fick viga..?vet du hur det funkar?och är det okej att ta med sig en präst eller ser kyrkan man viger sig i helst att man använder sig av någon av deras präster?

Det ska normalt inte vara några som helst problem att ta med sig en egen präst!

• Kjell Präst

Jag har aldrig varit med om att tärna och marskalk gått in först, utan brukar ha det på det traditionella sättet. Men rent principiellt eller teologiskt finns inga hinder

• Kjell Präst

bruden 82 skrev 2010-07-31 13:34:08 följande:
    Hej Kjell Präst!Jag och min fästman ska gifta oss i Oktober. Vi är inte så mycket för gud osv.. utan mer andliga av oss, men ändå var kyrklig vigsel en självklarthet för oss.Tänkte fråga om man kan ha med lite andliga texter istället för psalmer?Jag läst att man skulle ha minst 2 psalmer iaf,  kan du rekommendera några psalmer som passar årstiden samt oss? Tack så mycket!Mvh Linn

Hej!

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan andlighet och gudstro, tror man på Gud är man ju i högsta grad andlig, gudstron handlar ju om andliga upplevelser. Nå! Bibeltexter och psalmer måste hursomhelst vara med i en kyrklig vigsel. Det finns ju inga psalmer som inte handlar om Gud, så det slipper ni inte undan Det finns många sommarpsalmer, det finns vårpsalmer och vinterpsalmer - men väldigt dåligt med höstpsalmer. Till vigsel brukar jag alltid rekommendera två vigselpsalmer, nämligen nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och nr 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". De är vackra och ganska lättsjungna även om man inte hört dem tidigare. Så finns det ju mängder av allmänna psalmer, som nr 303 "Det finns en väg till himmelen", den svängiga nr 333 "Änglarna sjunger i himlen" den välkända 289 "Guds kärlek är som stranden" exempelvis. Tyvärr finns ingen internetsida där man kan lyssna på alla psalmer, men en del vigselpsalmer kan du höra här http://www.svenskakyrkan.se/marsta/vigsel/psalmer.htm

• Kjell Präst

Idag måndag 2 augusti åker jag på konfirmandläger och blir borta i två veckor. Jag går in på BT då och då, men inte så ofta som vanligt. Det kan alltså dröja lite längre tid innan ni får svar på era frågor. Men fråga på!

Svar på tråden Fråga prästerna 12