Fråga prästerna 12
Soldemor: På ett läger med 38 konfirmander är det en bedrift! Jeez: Eller hur - eller, som konfirmanderna säger: Ofta!
Soldemor: På ett läger med 38 konfirmander är det en bedrift! Jeez: Eller hur - eller, som konfirmanderna säger: Ofta!
Färgen på din brudklänning skulle jag absolut inte ha några åsikter om. Brudöverlämningen skulle jag be er avstå ifrån.
tjipp: Jag tycker inte att det är lämpligt. Den här frågan har varit uppe i olika trådar tidigare och det finns förstås olika åsikter. Många tycker att det är en kul grej och att kyrkan är tråkig/gammalmodig etc om prästen säger nej. Själv är jag inne på wiickys linje. Glädje har absolut sin plats i kyrkan och jag försöker hålla lättsamma gudstjänster oavsett vilken typ av gudstjänster det är - men att brudparet dansar in till sin vigsel tycker jag inte passar in.
Jag har fått lära mig att präster inte får förrätta borgerliga vigslar. Själv skulle jag definitivt inte göra det.
Här är jag osäker, svarar jag fel hoppas jag att någon av de andra prästerna här på BT rättar mig. Jag vet inte exakt vilken del av gudstjänsten det är du talar om. I den inledande lovprisningen står det "Underbara är dina verk, Herre vår Gud/underbart har du skapat man och kvinna." Denna text behöver inte användas, prästen kan säga något annat istället. Därefter kommer "Inledningsord" där prästen enligt handboken har två alternativ att välja på. Båda varianterna innehåller orden "Man och hustru". Detta går alltså, enligt handboken, inte att byta ut. Så finns det en obligatorisk bibeltext som innehåller orden "Skaparen gjorde från början människorna till man och kvinna" Kanske är det detta parti du tänker på? Den texten kan alltså, enligt handboken, inte bytas ut eller förändras om vigseln sker mellan en man och en kvinna.
Av detta drar jag slutsatsen att man inte kan använda varianten för samkönad vigsel när brudparet är "tvåkönat". Jag har aldrig ställts inför frågan och har heller inte haft någon samkönad vigsel (vet alltså inte hur formuleringarna är där), så jag är alltså osäker på frågan.
Nej, står det att alternativen bara gäller vid vigsel av samkönade par (som jag trodde) så är det inte upp till den enskilde/a prästen, utan han/hon har att följa kyrkans regler.
Det spelar ingen roll huruvida ni är döpta och/eller konfirmerade eller ej, så länge minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Är ni inte det blir det värre.
Såg den inte eftersom jag är på läger utan tillgång till TV men hörde att en studiekamrat till mig ledde vigseln!
Om man känner en musiker som kan tänka sig att ställa upp så är det ingen omöjlighet
Nu måste jag bestämt försöka se inslaget!
Nu har jag sett TV-inslaget. En psalm sjöng man, "I denna ljuva sommartid". Men utelämnandet av den obligatoriska bibeltexten är märklig!
...och "En vänlig grönska"
Inte alls. Som wiicky skriver så finns dessa alternativ redan. Jag skulle dessutom helst se att Matteustexten inte varv obligatorisk i "tvåkönade" vigslar heller. men så länge den är det så måste den ju användas, oavsett prästens känslor inför den.
Jag har för det mesta ingenting emot Matteustexten, men det blir märkligt om man viger ett inte längre så ungt brudpar och det talas om att de ska lämna sina föräldrar. Dessutom är stycket med att människor inte får skilja det Gud har fogat samman lite besvärligt. Att skilsmässor förekommer är vi ju alla medvetna om, och jag tror att Gud har förståelse för att det händer saker i människors liv som de inte själva råder över.
Jahapp, tiden går fort när man har roligt. Den här tråden är tre månader gammal och då vet vi alla vad som händer. Men misströsta icke, ty en ny tråd är eder given, nämligen här:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html
Jag har svarat i den nya tråden