Hej!
Jag läste till sjuksköterska i Göteborg så jag kan kanske ge dig lite mer specifik information om just GU.
Svårt? Mja, det beror på hur "pluggig" du är och hur lätt du har för att lära dig saker.
Första året handlar mycket om biomedicin, jag la ner många timmar på "Studietorget" (del av biblioteket där de har all referenslitteratur) för att plugga anatomi, fysiologi och mikrobiologi. Det är också en hel del omvårdnadsteorier och omvårdnadsteoretiker (Katie Eriksson är ju rätt söndertjatad vid det här laget) under det första året. Detta för att man ska lära sig vilken grund sjuksköterskeyrket ligger på. Ingår också praktiska metoder.
Andra året handlar mycket om sjukdomslära och omvårdnad, d.v.s. vad du faktiskt gör när någon uppvisar vissa symptom och vad dessa symptom kan betyda. Praktikperioderna kommer igång ordentligt nu.
Sista året handlar om att lära sig vara en ledare på arbetsplatsen samt vetenskaplig teori och metod (förberedelse för c-uppsatsen). I termin 6 har man dels c-uppsats och sen har man slutpraktik. Under tiden man skriver c-uppsats har man också GUA/KUF som är en tvärvetenskaplig praktik. Jag var på GUA (Göteborgs UtbildningsAvdelning) i två veckor. Det är en rehab-avdelning. Där jobbar man i team med sjukgymnaststudenter, dietiststudenter och arbetsterapeutstudenter. Givande men kanske lite långsamt om man är van vid högt tempo från sina tidigare praktiker.
Man har praktik inom somatisk vård (medicin och kirurgi), geriatrisk vård (äldre människor) och psykiatri. Dessutom har man fältstudiedagar och då kan man hamna lite varsomhelst. Finns även valbara praktiska kurser, t.ex. barnsjukvård och hemsjukvård.
Jag började läsa på GU 2007 och vi var den sista "kullen" på det gamla programmet. Jag upplevde att vi blev lite nonchalerade p.g.a. detta, vi fick t.ex. inte göra några utvärderingar av kurserna eftersom kursen "ändå inte skulle gå mer". De har ändrat kursupplägget, men inte så jättemycket. De har integrerat fler kurser i varandra nu och dessutom kör de ibland två fem-veckorskurser (5 veckor = 7,5 poäng) samtidigt vilket vi inte gjorde på det gamla programmet. En del negativt kritik från de som går det nya programmet har varit att det är svårt att separera vad som tillhör vilken kurs när man läser två samtidigt.
En del böcker ar på engelska (mest anatomi- och fysiologi) och artiklarna till c-uppsatsen är oftast på engelska. Det brukar finnas motsvarande böcker på svenska. Hade vi haft utbytesstudenter i klassen hade föreläsningarna troligtvis varit på engelska, men vi hade inga utbytesstudenter.
Första året var det mycket tentor för det är mest "plugga in"-kunskap då. Mer redovisningar och examinationsseminarier de efterföljande terminerna.
Sista terminen har man en megatenta som verkar skrämmande men som faktiskt är rätt rolig. Den ingår i NKSE, Nationell Klinisk SlutExamination. Det är två patientfall som man får frågor på och man måste tänka sig in i olika "sjuksköterskeroller". (Ibland ska man tänka som en ssk på en vårdcentral, ibland som en ssk på en kir.avd.) Vi var första "kullen" som gjorde denna tentan och den är troligtvis obligatorisk nu. Det ingår också en praktisk examination i NKSE, men den behövde inte vi göra då den fortfarande var på experiment-stadiet i Gbg. NKSE är bra, för då vet man att man är på samma nivå när det gäller kunskaper som alla andra universitet/högskolor som är med i NKSE (vilket är i princip alla).
Jag hoppas att den här informationen hjälper dig lite. Om du har fler frågor får du gärna lämna ett meddelande i min gästbok.