• Dejli

Sambolagen - lgh

Min sambo och jag ska skriva kontrakt på en lgh imorgon. Eller, egentligen blir det min sambo som gör det därför att han behöver stå som ägare då han har en del uppskov på egen hand som han annars måste skatta för. Vi har ungefär lika mkt pengar satsade i lägenheten, men mina är alltså skattade och klara.

I den lgh vi sålde hade jag mer pengar satsade än han, och då hade vi skrivit i ett samboavtal att vi hade rätt att få tillbaks var och ens privata insats vid försäljning vid separation. 

Nu vill vi att båda har rätt till 50/50. Blir det automatiskt så med sambolagen, trots att han står som ensam ägare i föreningen? Vi kommer ju flytta dit tillsammans och har varit skrivna på samma adress tidigare också.

Behöver vi skriva något extra samboavtal om detta? Jag har försökt läsa mig till det, men hittar inget matnyttigt.

• Svar på tråden Sambolagen - lgh
  • Lundapågen

Mitt bästa tips till dig är att gå till en advokat eller er bankjurist och lägg de 1500-1800 det kostar att upprätta de rätta handlingarna. Det har du igen om något skulle krångla till sig i framtiden.

Lycka till!

• Påfågeln

Du kan alltid ringa och rådfråga en jurist så får du ett snabbt och klart svar på vad det är som gäller.

Men av det jag har förstått så är det alltid bra att skriva ett eget kontrakt på vad som gäller så att det inte uppstår några oklarheter.

Det är alla gånger bättre att vara övertydlig än att lämna saker och ting luddigt...

• mrsJR

Enligt sambolagen delas samboegendom lika vid eventuell separation. Samboegendom är gemensam bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk. Dvs. har ni köpt lägenheten för att gemensamt bo där räknas den som samboegendom oavsett vem som står på kontraktet. 

Håller dock med ovanstående att det alltid är bra att att skriva ett samboavtal för att ha allt klart och tydligt. Likaså kan det vara bra att skriva ett inbördes testamente så att ingen av er riskerar att behöva flytta om det värsta skulle hända då sambos inte ärver varandra.

Det enklaste är ju självklart att gifta sig, då sköts allting automatiskt. Men eftersom du hänger här kanske det redan finns med i planerna

• Jeez

Nej det blir inte så automatiskt. DÄremot kan du ha rätt att bo kvar i den om du har större behov vid en separation (vem som bedömer det vet jag inte) men då måste du också lösa ut honom. Ta riktig juristhjälp och skriv ett avtal. Jag gissar att ni tex kan skriva ett låneavtal mellan er där hela summan du går in med fstår som hans skuld till till dig. Då har du iaf igen pengarna, men ev inte en värdeökning. Som sagt -ta hjälp, det är värt det!

• BlackWIngedAngel
    Jeez skrev 2010-05-21 08:37:35 följande:
    Nej det blir inte så automatiskt. DÄremot kan du ha rätt att bo kvar i den om du har större behov vid en separation (vem som bedömer det vet jag inte) men då måste du också lösa ut honom. Ta riktig juristhjälp och skriv ett avtal. Jag gissar att ni tex kan skriva ett låneavtal mellan er där hela summan du går in med fstår som hans skuld till till dig. Då har du iaf igen pengarna, men ev inte en värdeökning. Som sagt -ta hjälp, det är värt det!
    Det är tingsrätten som bedömer behovet av att behålla bostaden, där man ex väger in vem som har vårdnad av barn etc. Och lagen säger faktiskt visst, som nämns av mrsJ, att samboegendom delas lika vid separation. MEN, som min underbara lärare i avtalsrätt sa; Inom juridiken är svaret på alla frågor; "Det beror på..."

Och så är det alltså. Skulle det bli en bitter tvist, så är det upp till domstolen att avgöra om bostaden verkligen köptes för gemensamt bruk osv. Och skriv testamente som någon poängterade! Även i en bitter tvist med släkten kan leda till att man bir bostadslös om det då bedöms som att bostaden enbart tillhörde partnern och därmed hans efterlevande.

• soontobmrs

När min kompis och hennes pojkvän gjorde slut bråkade de om allt, de var bara sambo så det blev jättemycket tjafs hit och dit om alla möbler och sånt. Så när jag flyttade ihop med min kille såg jag till att skaffa ett samboavtal. Jag  tror att det är väl värt pengarna. Det kostade inte heller mer än typ 300 kronor på en sida som heter avtal24. Det var jättesmart. Det kan jag verkligen rekommendera!

• Dejli

Japp, vi har det uppstyrt nu. Inga konstigheter, vi ska ju vara tillsammans för alltid så då spelar det ju ändå ingen roll ;)

Svar på tråden Sambolagen - lgh