Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Sambolagen - lgh

Jeez skrev 2010-05-21 08:37:35 följande:
    Nej det blir inte så automatiskt. DÄremot kan du ha rätt att bo kvar i den om du har större behov vid en separation (vem som bedömer det vet jag inte) men då måste du också lösa ut honom. Ta riktig juristhjälp och skriv ett avtal. Jag gissar att ni tex kan skriva ett låneavtal mellan er där hela summan du går in med fstår som hans skuld till till dig. Då har du iaf igen pengarna, men ev inte en värdeökning. Som sagt -ta hjälp, det är värt det!
    Det är tingsrätten som bedömer behovet av att behålla bostaden, där man ex väger in vem som har vårdnad av barn etc. Och lagen säger faktiskt visst, som nämns av mrsJ, att samboegendom delas lika vid separation. MEN, som min underbara lärare i avtalsrätt sa; Inom juridiken är svaret på alla frågor; "Det beror på..."

Och så är det alltså. Skulle det bli en bitter tvist, så är det upp till domstolen att avgöra om bostaden verkligen köptes för gemensamt bruk osv. Och skriv testamente som någon poängterade! Även i en bitter tvist med släkten kan leda till att man bir bostadslös om det då bedöms som att bostaden enbart tillhörde partnern och därmed hans efterlevande.

Svar på tråden Sambolagen - lgh