• Aleta

Långt om Ex

Bra att du pratar om det och försöker att förstå, det innebär att du har alla möjligheter att kunna lösa detta.

För det första så är det bra om du kan berätta för henne hur du ser på det här med ex. Kräv inget och ta inte upp några exempel, berätta bara hur du ser på saken. Ett helt vanligt samtal utan känslor och krav. Förhoppningsvis kommer hon då att berätta hur hon ser på ex.
    Sedan skulle jag säga att det räcker tills ni båda har fått fundera på vad ni tycker.
    Sådana här samtal har man hela tiden med sin partner. Kanske ser man något på TV som får en att börja prata om ett visst ämne och på så sätt så arbetar man upp sin gemensamma värdegrund. Något som är viktigt inför framtida eventuell barnuppfostran t ex.

För det andra så tycker jag att du ska ta dig en ordentlig funderare och försöka hitta orsaken till att du känner att ert förhållande blir hotat av ett ex. Tänk efter noga på allt som har hänt i ditt liv. Väldigt ofta (nästan alltid) så finns det något i ens historia som får en att reagera överdrivet negativt på vissa saker. Rannsaka dig själv noga. Om du kan hitta orsaken så bearbeta den, för då försvinner mycket av din rädsla. Förmodligen har det inte alls med ex eller din sambo att göra alls utan något helt annat.

Att umgås överdrivet mycket med ett ex skulle jag tycka var lite jobbigt också, eller om hon hela tiden söker kontakt med dem. Om det däremot är de som kontaktar henne eller slumpmässiga tillfällen så skulle jag inte alls bry mig.

Jag har i och för sig varit i den situationen att min man (när vi nyligen hade träffats) delade lägenhet och till och med säng med sitt ex innan bostadssituationen hade löst sig. Deras förhållande hade tagit slut, men de fortsatte att dela lägenhet av ren lathet. Jag såg ingen anledning till att de plötsligt skulle bli tillsammans igen när han äntligen hade hittat mig.
    De var vänner innan de blev tillsammans (och delade även då lägenhet) och fortsatte att vara vänner efter att de gjort slut fast gradvis har hon försvunnit ur hans liv ändå.

Jag hoppas att ni kan lösa detta så att ni båda kan känna er bekväma.

Ett tips är att inte gå runt och grubbla över något som inte känns bra. Ju längre man väntar med att ta upp det, desto större blir det för båda parter. Jag och min man har en jättebra regel:
    Var dig själv och om du stör dig på något hos din älskling så säg till direkt, annars har du accepterat beteendet och får aldrig ta upp det i framtiden i t ex ett gräl.

Svar på tråden Långt om Ex