• Maliinka

Tre tärnor - uppgifter?

Jag kommer att ha tre tärnor på vårt bröllop, ville inte välja mellan mina närmaste vänner. Min blivande make kommer att ha två bestmen. Eventuellt kommer vår äldste son (3,5 år) vara näbb. Jag har ju koll på att ena tärnan ska hålla i min brudbukett och att en bestman håller koll på ringarna, och att näbben bara behöver stå/sitta där och vara söt Men vad kan man ge för "uppgifter" till de två övriga tärnorna och den andra bestman?

Funderar på att låta en tärna (sonens gudmor) och ev. en bestman (sonens gudfar) att "hålla koll på" sonen. Men det känns lite konstruerat, plus att då är ändå en tärna utan "uppgift". Vad kan man göra för att de ska bli mer delaktiga? Börjar bli lite nervös för att det blir för många där framme vid altaret... Pratade med prästen igår och han hade aldrig varit med om att det var så många...

• Svar på tråden Tre tärnor - uppgifter?
  • duckling

Hej!

Måste alla göra nåt framme vid altaret? Jag var tärna på min systers bröllop i vintras, då var vi två tärnor. jag höll i buketten och den andra tärnan höll i programblad åt oss där framme (psalmer på engelska som vi inte kunde t.ex). Men jag tror inte det hade spelat så stor roll om vi inte hade haft nåt i händerna, man står väl mer där som en sorts prydnad med? I juni ska jag vara tärna på min kompis bröllop, vi blir fyra tärnor (!) och två marsalkar, och så vitt jag vet så kommer ingen av oss ha nån speciell uppgift förutom hålla buketten.

Dina tärnor kommer ju vara delaktiga i och med att de är tärnor, men om du vill ge dem uppgifter kanske de kan göra nåt innan bröllopet/på bröllopsfesten istället för vigseln. Om du gärna vill att de ska ha uppgifter kanske de kan läsa nån dikt/sjunga nåt, men ärligt talat tror jag inte det är nåt problem att de bara "står där".

Tror inte det är nåt problem att det blir lite trångt där uppe, men om så är fallet kanske några av följet kan sitta på de främsta bänkarna istället?

Lycka till!

• Aleta

De behöver inte ha någon speciell uppgift, om de absolut ska behöver något att göra så kan de väl som sagt läsa ett bibelord eller liknande.

Jag har sett bröllop med tre tärnor och tre marskalkar (för jag antar att det är marskalkar ni ska ha). De går in efter brudparet och går sedan till var sin sida och radar upp sig lite snyggt på sidorna.

• Nicossambo

Någon kan ju fixa till släpet så det ligger fint. Annar tycker jag inte att man behöver ha fler uppgifter vid vigslen.

• Fröken 25

Hej, Jag ska också ha tre tärnor. Jag har faktiskt överhuvudtaget inte sett det som ett problem. Jag har bara valt ut de personer som står mig allra närmast och som jag vill dela vår stora dag med på ett alldeles särskilt sätt. Mina tärnor kommer även att hjälpa till med planering... vilket känns skönt.

Ett förslag kan ju vara att någon av tärnorna eller båda t.ex. läser en passande dikt under vigselakten. Om ni är i kyrkan kan ju någon av tärnorna läsa bibeltext (det blir ju en del av den varan då... och allt behöver ju inte prästen göra).

• Sebastiána
    Maliinka skrev 2010-05-21 11:08:34 följande:
    Jag kommer att ha tre tärnor på vårt bröllop, ville inte välja mellan mina närmaste vänner. Min blivande make kommer att ha två bestmen. Eventuellt kommer vår äldste son (3,5 år) vara näbb. Jag har ju koll på att ena tärnan ska hålla i min brudbukett och att en bestman håller koll på ringarna, och att näbben bara behöver stå/sitta där och vara söt Men vad kan man ge för "uppgifter" till de två övriga tärnorna och den andra bestman? Funderar på att låta en tärna (sonens gudmor) och ev. en bestman (sonens gudfar) att "hålla koll på" sonen. Men det känns lite konstruerat, plus att då är ändå en tärna utan "uppgift". Vad kan man göra för att de ska bli mer delaktiga? Börjar bli lite nervös för att det blir för många där framme vid altaret... Pratade med prästen igår och han hade aldrig varit med om att det var så många...
    Hmmm... man kan ju bara ha en bestman, de andra männen i brudföljet kallas groomsmen (samma för brudens följe Maid of honour och bridesmaids).

Troligen ska jag bara ha en tärna och hon kommer att hålla min bukett. Om det blir fler tärnor kommer de nog inte att få någon mer specifik uppgift än att lugna mig om jag blir stirrig (och det blir jag säkert).

• Maliinka

Tack för svar!
    Nej, ni har rätt i att det egentligen inte behövs någon uppgift, får fundera på om de kanske kan göra något någon annan gång under dagen istället.

• Rebella2

vi har 4 tärnor och 4 marsalkar och killarna ska agera värdpar i kyrkan och tärnorna kommer med mig till kyrkan, sen har de olika ansvarsområde under hela dagen och kvällen, så slipper man bara ha ett par som sliter ut sig;)

• moonlightgirl
    Rebella2 skrev 2010-06-18 10:56:08 följande:
    vi har 4 tärnor och 4 marsalkar och killarna ska agera värdpar i kyrkan och tärnorna kommer med mig till kyrkan, sen har de olika ansvarsområde under hela dagen och kvällen, så slipper man bara ha ett par som sliter ut sig;)
    Vi vill också ha 4 tärnor och 4 marsalkar och har inte tänkt på det där att de ska ha olika uppgifter. Du skrev att era ska ha lite olika ansvarområden under hela dagen och kvällen, vad är det för olika uppgifter. Vill ha tips....   
Svar på tråden Tre tärnor - uppgifter?