• Laura Lee

December / Julbrollop

Vi skall gifta oss den 11 december.  och vill garna ha forslag pa blommor for buketten.  Vi ar precis i borjan av planerigsskedet sa alla ideer ar valkomna:)

• Svar på tråden December / Julbrollop
  • SandraMT

Hej,

Jag ska gifta mig den fjärde december och jag ska ha åtta stora röda rosor samt två vita anastasia blommor som jag ska ge till min mamma påvägen in medan jag senare ska ge min styvmor den andra på vägen ut när jag är gift. :) Har tänkt ha blommorna i en buketthållare som heter "Metallic Leaf Guld" ( www.mltrading.webs.com ). Jag ska även ha pärlnålar i rosorna. :)

Lite annorlunda kanske, men så vill jag ha det. Ska även gifta mig i en marinblå brudklänning. Så jag är lite annorlunda antar jag. :)

• Laura Lee

Roda rosor later fint, och ideen med att ge blommor till mor och svarmor var fin,  Rott ar ju valdigt fint och passar sa bra da det ar julmanad.  Ar ju sa mycket man skall planera och fa det att klaffa framforallt nar man bor utomlands och skall fixa allt for brollopet hemma i sverige:)

• passionsblomman

Mer intressant än vilka exakta blommor du ska ha är först och främst vad det är du är ute efter. Du vill ha en brudbukett, men vad ska den ha för känsla? Är det viktigt att det är jul/inter eller är det något annat som spelar in? Vad har du för stil själv och på klänning, frisyr etc. Det du ska fundera mest på är vilken känsla buketten ska ha. Utifrån det kan en bra florist med sina kunskaper hjälpa dig vidare med val av blommor och typ av bukett.

Det finns hur många möjligheter som helst och mängder med vackra blommor. Det är lättare att börja i den änden som handlar om vad man vill ha för stuk. Är det en romantiskt brud eller en rockbrud, ett dunderpampigt bröllop med jätteklänning eller en snäv, knäkort klänning av lite enklare slag?

• lillalyckan

Vi ska också gifta oss 11 december Jag har nog tänkt ha röda rosor. Enkelt och snyggt. Men vi fick som tips av fotografen att inte bara ha rösa rosor då det på de svartvita bilderna ser ut som att buketten är svart... Hmmm vi får se hur det blir. Jag har lämnat det helt i händerna på min florist (som även är min brudtärna )

• passionsblomman

lillalyckan skrev 2010-05-24 10:21:09 följande:
    Vi ska också gifta oss 11 december Jag har nog tänkt ha röda rosor. Enkelt och snyggt. Men vi fick som tips av fotografen att inte bara ha rösa rosor då det på de svartvita bilderna ser ut som att buketten är svart... Hmmm vi får se hur det blir. Jag har lämnat det helt i händerna på min florist (som även är min brudtärna )

Jag har sett svart/vita bilder där fotografen colourerade endast själva brudbuketten. Det var jätteläckert! Just endast röda rosor.

• Laura Lee

Passionsblomman: Det ar ju darfor jag skriver har for jag inte riktigt ar saker pa vilken sitl eller sa jag vill ha. det jag vet ar att det kommer inte vara pampigt och stort, manga gaster i kyrkan ja men av den enkla anledningen att vi skall kombinera dopet pa varan son och varan vigsel. jag har kanske en svag aning pa vad det ar jag vill ha men har inte spikat nagot annu.

Lillalyckan: som  jag skrev i ett tidigare inlagg sa ar roda rosor fint. Det som kan bli valdigt effektfullt ar om eran fotograf aven jobbar med Photosop da kan man gora massa egna grejjer. gora hela bilden svartvit forutom din brudbukett. det blir valdigt fint pa en svartvit bild.  Lyxigt att ha florist och brudtarna i ett :) onskar jag hadde samma tur;)

• passionsblomman

TS, jo jag förstår. Men ju fler svaga aningar du har att förmedla, desto lättare är det att komma med tips. Det kanske inte är så väldigt stor hjälp i praktiken med hundra svar i stil med
    "jag gillar liljor"
    "Nej usch inte liljor, jag tycker bäst om Ranunkler"

Som florist tycker jag de allra flesta blommor är vackra och att få dem i sitt rätta sammanhang är bland det roligaste med mitt yrke. Det är också så att en enskild blomma går att använda på olika sätt beroende på vad som ska uppnås.

Det är därför man försöker luska reda på så mycket omkringfakta som möjligt.

Stort bröllop? ja, då ska det inte vara en för fjösig och liten bukett tillexempel. Men å andra sidan, är bruden 1,55 lång och mycket nätt, ja då får den j inte vara för stor.

Är det barfota i sanden utomlands så får man vissa tankar, är det på Ishotellet uppe i Jukkasjärvi på Nyårsafton så inspireras man till andra saker.

Jag tycker du ska kika i BT-galleriet under "buketter" och se lite olika stilar och om det är något du känner mer för än andra. Både jag och andra florister som finns här kommer gärna med förslag utifrån det.

• Laura Lee

Passionsblomman:  Jag bara alskar liljekonvaljer Det har alltid vart min "drombukett" men liljekonvaljer i december fungerar inte riktigt. tyvarr.  Farger jag i ovrigt gillar ar Gront rott vitt och blatt.

Brolloppet:  jag kommer ha en lang enkel brudlanning  i stil med Nixa 948 eller 7514 sa inte alls pralig eller pampig enkel och natt. Sa nagot i stil med dom. Skall forsoka hitta en ivory eller benvit.  Fargtema har vi val inte direkt bestamt annu men det kommer sakerligen ga i julens farger  rott gront guld.

Da vi skall ha bade dop och brollop pa samma gang sa kommer det vara manga gaster i kyrkan men for den delen sa ar det inte ett stort pampigt brollop, Vi kommer bjuda pa "dop/ brollopsfika" med kakor tartor etc for alla sen pa kvallen skall vi ha julbord. och det ar inte for alla gaster. Da mina m2b s familj aldrig har sett ett julbord eller atit julmat ( forutom sin egen jultalrik) sa skall vi ha det pa kvallen for hans del av familjen. Sa det kommer somsagt inte att vara pampigt och stort pa sa vis.  Varken jag eller min sambo ar val " fest folk".  sa middag kommer ske  med de narmaste familjemedlemmarna.  och skall jag vara arlsig sa langtar jag julbort inte fatt svensk julmat pa 2 ar. men det hor ju inte hit egentligen:)

• passionsblomman

Det går alldeles utmärkt med Liljekonvaljer i December. De odlade finns året om och är hur fina som helst. De kostar dock mer än de korta veckor då man ibland kan få tag i vilda, men är det en drömblomma och bukett det är fråga om så är det många som tycker det är värt det.

• Laura Lee

Har du  nagot ungefarligt pris pa liljekonvaljer? :)

• passionsblomman

Ja, de brukar hamna mellan 37-43 kr/st och man köper dem i knippen om 25 st. beroende på hur stor buketten ska vara så blir det sannolikt en tusenlapp (25 st) eller två (50 st). Ett väldigt normalt brudbukettspris för övrigt.

• Laura Lee

Jo att brudbuketter kostar det vet vi alla:) och det ar ju en engangskostnad sa det ar det ju vart,  skall undersoka hur det gar att losa i den lilla ort vi komer vigas om den blomsterhandlaren kan bestalla hem och hur lang tid det tar.  Ar sa svart med blommor, jag gillar rosor och nejlikor med men nejlior ar val mera begravnngsblommor har jag for mig.

• passionsblomman

Jag lovar och svär att Bblomsterhamndlaren kan beställa hem dem. Det har inget med orten att göra. Alla blommor som säljs i Sverige importeras via blomsterauktionerna i Holland.

Och GLÖM alla tankar på att det skulle finnas blommor som är "begravningsblommor". Den i särklass vanligaste blomman i begravningsbinderier är tveklöst ros. Och ingen skulle ju komma på idé att kalla den för begravningsblomma eller hur? Nejlikor är en underbara och alldeels för sällan använda!

• Greyhound

Finns det överhuvudtaget några "säsongsblommor" på vintern?

• passionsblomman

Greyhound skrev 2010-06-08 22:33:45 följande:
    Finns det överhuvudtaget några "säsongsblommor" på vintern?

Ja det gör det. Amaryllis, Tulpaner, Syrener och en hel del annat har sin högsäsong mitt i Svensk vinter. Det är ju inte i Sverige merparten av snittblommorna odlas får du komma ihåg. Men det är vid jul vi vill ha Amaryllis här och tulpanerna är bara intressanta medan vi går och längtar efter våren....

Svar på tråden December / Julbrollop