• mysaan

Försäkring och andra kostnader

Vi funderar på att gifta oss nu efter 9 år som förlovade. Ja han har inte friat ännu så det lär jag få göra om det ska bli gjort.
    Men för att han ska inse att det inte blir så jättedyrt så tänkte jag göra en budget innan för att visa att det inte behöver bli så dyrt.
    Har spanat runt lite här men vill ändå fråga lite.
    Först och främst vad är detta med bröllopsförsäkring? Något man måste ha? Vi ska gifta oss hemma i trädgården. Vi vill ha ett litet och lättsamt bröllop. Tänkte bjuda på buffé och dricka givetvis.

Hur mycket ska man räkna matkostnad för 30 personer där åtminstone 1/3 är barn? Tror egentligen det är fler barn men ändå. Gör allt själv så maten ska ju behöva förberedas och sedan bara ställas fram.
    Hur mcyket ska man räkna alkoholkostnad? Ca 15 är ganska duktiga på att dricka kan jag säga men jag vill verkligen inte ha något fylleslag eftersom det kommer vara barn i varierande åldrar med.

Tror ni släkten tar illa upp över ett enkelt bröllop? Jag och min sambo misstänker nämligen att de kommer tycak det är lite underligt eftersom två av sambons syskon gift sig med dunder och brak. Det är nog detta som stoppar sambon att ta sista steget.

Så vad tror ni om mat osv?

• Svar på tråden Försäkring och andra kostnader
  • patrikoannika

Man säger väl 1000 kr per pers. Men det går att göra mycket billigare!

Om ni ska räkna så kan ni ju räkna detta som ett MAX belopp. Mer än 30 000 ska det inte kosta.

Tror ingen tar illa upp. Ett litet bröllop behöver inte betyda ett snålt bröllop.

30 gäster är ju inte så mycket, så jag tror ni kan komma undan ganska billigt.

• scarborough81

Vi har spenderat runt 10 000-15 000 på allt runt bröllopet... Då ingår mat för 50 pers varav 15 barn.. Helg i Stockholm efter bröllopet oxå inräknat...

Vi har ett enkelt bröllop, gifter oss i kyrkan och sen har festen i en bystuga.

Kan stolpa upp kostnaderna för allt om du vill sen...

• mysaan

Scarborough81: Jag vore jättetacksam om du ville det.

Lite allmänt vill vi ha ett enkelt bröllop något i stil med barfota i trädgården och sedan bjuda på helstekt gris eller så. Har googlat lite men inte lyckats hitta någon här runt som kan erbjuda helstekt gris.

Så kostnaderna förutom maten är dricka i princip så vad kan man tänka sig att spriten går på till ca 20 personer?
    Vi skulel vilja ha borgerligt bröllop (tror vi) vad kostar det att ta ut en sådan? Och vad kostar det att ta hem en präst om vi väljer det?

• scarborough81

Borgerligt bör vara gratis.. vet inte om man får betala för resekostnader... samma med prästen.. men det är väl säkert någon annan som kan hjälpa dig med det bättre än vad jag kan.

Budget i kr (vi har alldeles för mycket kött, men det är fryst just nu, fick tag på special erbjudanden)

1250 Bröllopstårta 50 p
    3000 Kallskuret kött med tillbehör 10 kg vinmarinerad rostbiff och 6 kg skinka, 15 kg potatissallad, grönsallader, pajer, lax och pepparrots snittar, bröd och smör och köttbullar, chips och lite godis
    3000 ringar
    500 blommor
    500 hyra lokal
    3000 Stockholm helg
    1100 klänningen inklusive ändringar
    1000 BM kläder, ny kostym, nya skor, skjorta o slips
    500 alkoholfria drycker
    500 dekorationer
    500 övrigt, foto plus lite annat..

Vi har kommit billigt undan.. men vi har planerat och handlat när det varit bra erbjudande osv...

Vi tänkte ha champangeglas med alkoholfri cider som väntar på gästerna, sedan ska finnas snittar med rökt lax och pepparrot.. Sen ha kallskuren buffé, senare på kvällen ha tårta och sen ställa fram skålar med lite chips o godis...

• scarborough81

Glönde säga, tårtan köper vi.. resten gör vi själva eller med hjälp av andra..

• mysaan

Tack för svaret scarborough81.
    Får jag en liten överblick

Svar på tråden Försäkring och andra kostnader