• Bellis77

    Korrekturläsning, imorgon skrivs de ut

    Kan någon vara snäll och kolla över vår text på inbjudan....


    Ska skriva ut dem imorgon...


     


    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Corbel; panose-1:2 11 5 3 2 2 4 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750091 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} span.eniro-routeresult-waypoint-description {mso-style-name:eniro-routeresult-waypoint-description; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


    Kanske ni har gett upp, och stillsamt undrat:
    hur lång tid kan det ta,
    hur svårt kan det va’?

    Men vi har ju haft annat för oss,
    helt enkelt skjutit upp det till en annan dag.
    Men efter 12 år är det dags,
    vi tänker bli man och fru!

    Efter vi släpper vi loss och ställer till med fest,
    att ni denna dag närvarar skulle glädja oss allra mest

    XXX

    Datum: 11 september Tid: 16.30
    Plats för vigsel: Prästgärde gamla kyrka
    Plats för middag:  Bygdegård
    Klädsel: Kavaj
    OSA:  1 juli  
    Tfn:
    Mail:


     


    rulerhearts


     


     


     


     


    Lite kort info:


     


    Vigseln kommer att äga rum utomhus.
    Ett tält kommer att finnas för skydd mot regn och rusk.


    Barnen är välkomna till vigseln, men kvällen firar vi med våra vuxna vänner, ammande barn är givetvis välkomna!
    Bar kommer att öppnas efter middagen där det går att köpa div. godheter för en liten peng.


     


    Tal, sång eller annat spex?
     Hör av dig till värdinnorna:


    xxx
    xxx

     


    Vägbeskrivning
    Boende:


    För våra långväga gäster finns det lite
    olika boende alternativ, för att boka gå in på:


     


    Mer info kommer också att finnas på:


    www.bellaochandreas.brollop.com


     


    rulerhearts


     


  • Svar på tråden Korrekturläsning, imorgon skrivs de ut
  • Bellis77

    oj jösses va konstigt det blev.... men ni kanske hänger med ändå

  • Mrs Siverts

    Ser fint ut!


    Men undrar, ska inte andra versen rimma?


    lycka till!

  • Bellis77

    Jo det ska den nog... har haft så många olika varianter så jag har helt missat det....

  • JollyO

    "Efter vi släpper vi loss och ställer till med fest," lite konstigt. Vad menar ni? Eftersom vi släpper loss och ställer till med fest, eller?


    r


    Min vän är min och jag är hans
  • Bellis77

    se där ja! det ska ju stå vigseln..... tack

  • Bellis77

    någon som har förslag på bättre rim i stycke två?


    har klippt och klistrat i så många olika dokument att allt blivit helsnurrigt

  • JollyO

    Sen skulle jag skriva "att ni närvarar denna dag skulle glädja oss allra mest".


    Men är det deras närvaro som är det som glädjer er mest eller är det att ni ska gifta er? Lite funderingar från en språkpolis, men det var väl det du ville ha eller?


    Samt OSA senast 1 juli. Folk är sega...


    Min vän är min och jag är hans
  • JustMeAndMyLove

    Kom ihåg att skriva med info på om man kan köpa dricka med kort eller måste ha kontanter! Lätt hänt att folk tar med sig kort och blir ofrivilligt nykter en hel kväll :)


    Man kan ju skriva det på en infolapp som är med om man inte vill ha det på inbjudan förstås :)


     

  • Mrs Siverts

    Info lapp är jättebra! 


    Det hade vi också medskickat, det finns ju flera små upplysningar som man nödvändigtvis inte vill föreviga i inbjudan. (Iaf jag spar alla bröllopsinbjudningar jag någonsin fått) 

  • Bellis77

    tack ännu en gång.. bra tips. Stryker och fyller i.


    Det sista är en infolapp som kommer att skickas med inbjudan.


     


    inga andra föslag kring rimmet.... är inte så nöjd med mitten nu när jag själv korrekturläst ordentligt

  • Nessan

    Fin inbjudan!


    Jag kan komma med lite "språkpolis-invändingar" och övriga kommentarer, sedan gör ni så klart som ni själva vill. Vissa av mina kommentarer är bara eget tyckande och en smaksak.


    *Jag har fått lära mig att tal/siffror upp till tolv skriver man med bokstäver, och därefter i sifferform. Detta är en petitess i sammanhanget och jag tycker du ska skriva som du tycker blir finast i er inbjudan.


    *"Efter vi släpper vi loss" -var visst redan kommenterat såg jag. Det passar mycket bättre med ett "vigseln" där :)


    *"ammande barn" -jag vet att man i dagligt tal, eller i vart fall här på BT, brukar säga/skriva så, men egentligen är det ju mamman som ammar/är ammande. Barnet ammas eller diar. Så egentligen ska det då stå diande barn vilket kanske inte ser så kul ut. Mitt förslag är: "Barn som ammas..."


    *förkortningen div. -jag tycker det skulle se finare ut om det skrevs ut i sin helhet, alltså diverse istället för div. (Eftersom det står med i en lite mer formell text som en inbjudan ju ändå är) Men det är återigen en smaksak


    *"För våra långväga gäster finns det lite olika boende alternativ, för att boka gå in på"


    -först "boendealternativ" är ett ord och ska skrivas ihop.


    -lite olika boendealternativ -användningen av ordet lite låter för mig som talspråk. Jag föreslår att du antingen tar bort det helt eller skriver "flera olika"


    -Slutligen föreslår jag att du sätter punkt efter boendealternativ och låter "För att boka..." bli en ny mening.


     


    Annars som sagt en fin inbjudan! :)

  • Bellis77

    Det är bara att säga precis vad ni tycker... det är svårt när man sitter själv och ska få ihop det och när man gör flera olika samtidigt och sen klipper och klistrar.


    Jag är bara tacksam :D

  • knyttan

    Hejsan!


    Jag är rätt händig på rim och sånt (brukar få julklappsrimma åt hela släkten) så jag tog mig an din lilla vers. Om du skriver så här så blir strofena jämna och rimmar parvis:


    Vi vet att ni är många som frågan har begrundat


    kanske har ni har gett upp, och stillsamt undrat:
    hur lång tid kan det ta,
    hur svårt kan det va’?

    Vi har bara haft annat för oss ett tag
    och helt enkelt skjutit upp det till en annan dag.
    Men efter 12 år är det dags nu,
    vi tänker bli man och fru!

    Efter vigseln släpper vi loss och ställer till med fest,
    att ni närvarar denna dag skulle glädja oss allra mest!


    och så flyter språket litte bättre än att vända vissa meningar bak och fram. Hoppas du gillar det!

  • Troll10

    Håller med om "div."- snyggare att skriva ut!

    Angående förkortningarna i allmänhet, om du vill ha punkt efter "div." blir det mer konsekvent att skriva "tel." "o.s.a." ...

  • Bellis77

    tack knyttan! det blej ju mycket bättre. ändra genast :D

Svar på tråden Korrekturläsning, imorgon skrivs de ut