Korrekturläsning, imorgon skrivs de ut
Fin inbjudan!
Jag kan komma med lite "språkpolis-invändingar" och övriga kommentarer, sedan gör ni så klart som ni själva vill. Vissa av mina kommentarer är bara eget tyckande och en smaksak.
*Jag har fått lära mig att tal/siffror upp till tolv skriver man med bokstäver, och därefter i sifferform. Detta är en petitess i sammanhanget och jag tycker du ska skriva som du tycker blir finast i er inbjudan.
*"Efter vi släpper vi loss" -var visst redan kommenterat såg jag. Det passar mycket bättre med ett "vigseln" där :)
*"ammande barn" -jag vet att man i dagligt tal, eller i vart fall här på BT, brukar säga/skriva så, men egentligen är det ju mamman som ammar/är ammande. Barnet ammas eller diar. Så egentligen ska det då stå diande barn vilket kanske inte ser så kul ut. Mitt förslag är: "Barn som ammas..."
*förkortningen div. -jag tycker det skulle se finare ut om det skrevs ut i sin helhet, alltså diverse istället för div. (Eftersom det står med i en lite mer formell text som en inbjudan ju ändå är) Men det är återigen en smaksak
*"För våra långväga gäster finns det lite olika boende alternativ, för att boka gå in på"
-först "boendealternativ" är ett ord och ska skrivas ihop.
-lite olika boendealternativ -användningen av ordet lite låter för mig som talspråk. Jag föreslår att du antingen tar bort det helt eller skriver "flera olika"
-Slutligen föreslår jag att du sätter punkt efter boendealternativ och låter "För att boka..." bli en ny mening.
Annars som sagt en fin inbjudan! :)